عصر خودرو

دلار از سیستم قیمت گذاری نفت ونزوئلا حذف شد

عصر بازار- دولت ونزوئلا در واکنش به تحریم های امریکا و برای حذف دلار از معاملات نفتی خود قیمت انواع نفت این کشور برای ماه سپتامبر را به یوان چین منتشر کرد.

دلار از سیستم قیمت گذاری نفت ونزوئلا حذف شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، به دنبال اعلام طرحی از سوی رئیس جمهوری ونزوئلا، این کشور آمریکای لاتین اعلام کرد، با هدف رها شدن از «سلطه استبدادی دلار» قیمت نفت خام و سوخت صادراتی خود را به یوان چین منتشر کرده است.

    نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا هفته گذشته گفت، بعد از اعلام تحریم های آمریکا که انجام برخی معاملات مالی با ونزوئلا را ممنوع می سازد، کشورش از معامله با دلار اجتناب خواهد کرد.

    صنعت جهانی نفت عمدتا برای خرید و فروش و قیمت گذاری نفت از دلار آمریکا استفاده می کند.

    بولتن هفتگی وزارت نفت ونزوئلا روز جمعه قیمت انواع نفت این کشور برای ماه سپتامبر را به یوان چین منتشر کرد، در حالی که قیمت نفت این کشور برای هفته ها و ماه های گذشته در این بولتن به دلار منتشر شده بود.

    وزارت نفت ونزوئلا در بیانیه ای اعلام کرد: «این نوع قیمت گذاری نتیجه بیانیه صادر شده از سوی رئیس جمهور ونزوئلا در روز 7 سپتامبر است... که گفته بود ونزوئلا استراتژی های جدیدی برای آزاد کردن این کشور از سلطه استبدادی دلار اتخاذ خواهد کرد.»

    بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام ونزوئلا برای هفته منتهی به روز جمعه 306.26 یوان اعلام شده که معادل 46 دلار و 76 سنت است. این رقم نسبت به 300.91 یوان هفته گذشته، معادل 46 دلار و 15 سنت، افزایش نشان می دهد.

    یک تاجر نفتی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «فعلا کسی قراردادها را تغییر نمی دهد.»

    این تاجر نفتی افزود: «نفت کالایی است که تقریبا به صورت انحصاری به دلار داد و ستد می شود. برای مثال، بدهی های شرکت نفتی دولتی ونزوئلا همچنان به دلار محاسبه می شوند... و آنها باید پول دارندگان اوراق قرضه را نیز به دلار بپردازند.»

    برچسب ها