عصر خودرو

کاهش تولید نفت اوپک برای اولین بار از ماه مارچ

عصر بازار- تولید نفت اوپک پس از افزایش در ۴ ماه گذشته، این ماه ۷۹۱۰۰ بشکه کاهش یافت.

کاهش تولید نفت اوپک برای اولین بار از ماه مارچ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، تولید نفت اوپک پس از افزایش در 4 ماه گذشته، این ماه 79100 بشکه کاهش یافت؛ این گروه تولیدکننده نفت امسال برای تولید خود سقف قرار داد تا ذخایر انبارهای جهانی که اشباع شده بودند را کاهش دهند.

    اوپک چشم‌انداز خود برای تقاضای جهانی نفت و رشد اقتصادی را اندکی افزایش داد. درحالی‌که بر اساس آمار ماهیانه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد برخی از صادرکنندگان کلیدی اوپک تولید خود را کاهش داده بودند، تولید نفت این گروه در ماه آگوست برای اولین بار از ماه مارچ تا کنون، افت کرد.

    طبق اعلام منابع مستقلی که بر تولید اوپک نظارت دارند، این گروه متشکل از 14 عضو، در ماه گذشته 32.76 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است. که این به معنای افت 79100 بشکه در روز نسبت به ماه جولای است.

    اوپک با تولیدکنندگان دیگر شامل روسیه مشارکت کرد تا روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را از بازار حذف کنند. این صادرکنندگان در تلاش‌اند تا انبارهای بازار را از حالت اشباع خارج کنند و ذخایر جهانی نفت خام را کاهش دهند.

    ماه گذشته تولید نفت لیبی 112 هزار بشکه افت کرد و به 890 هزار بشکه در روز رسید. میدان نفتی شراره که بزرگترین میدان نفتی لیبی است ماه‌ گذشته هم در تولید خود با اختلالاتی به علت اعتراضات مواجه شد.

    اما این کاهش تولید با تولید روزانه نیجریه خنثی شد؛ این کشور در ماه گذشته با جهشی 138 هزار بشکه‌ای در تولید روزانه خود، 1.86 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

    تولید صادرکننده برتر، عربستان سعودی هم با اندکی کاهش به کمی بیشتر از 10 میلیون بشکه در روز رسید. تولید عربستان سعودی در ماه‌های اخیر بیشتر از این میزان بود.

    تولید نفت در ونزوئلا هم درحالی‌که این کشور کاملا در شرایط بحران اقتصادی قرار دارد، به کاهش خود ادامه داد. عراق و امارات متحده عربی هم در ماه آگوست تولید خود را کاهش دادند اما تولید آنها همچنان بالاتر از سطح تولید توافق شده آنها در زمستان گذشته، باقی ماند.

    اوپک چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت خود در 2017 و 2018 را اندکی افزایش داد. در این چشم‌انداز اوپک معتقد است که جهان امسال 96.77 میلیون بشکه در روز نفت مصرف خواهد کرد و سال آینده این مصرف به 98.12 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

    این اصلاح تا حدی به رشد اقتصادی فراتر از انتظار جهانی مرتبط است. اوپک پیش‌بینی رشد اقتصادی خود برای سال 2017 را هم اصلاح کرد و آن را از مقدار 3.4 درصد به 3.5 درصد افزایش داد.

    برچسب ها