عصر خودرو

شاخص ارزی در کانال۳۹۰۰ کم‌نوسان شد؛

سکه و دلار آرام گرفتند

عصر بازار- معامله‌گران بازار سکه و دلار هفته گذشته ریسک چندانی نکردند تا دامنه نوسان قیمت‌ها کاهش یابد.

سکه و دلار آرام گرفتند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به  نقل از دنیای اقتصاد،  در ادامه روند کم‌نوسان هفته گذشته، روز پنج‌شنبه شاخص بازار ارز با 3 تومان افت به 3 هزار و 915 تومان رسید. به گفته فعالان، کاهش نوسانات درهم و احتیاط معامله‌گران ارزی دو عاملی بودند که زمینه‌ساز افت قیمت شدند. با افت روز آخر، میزان بازدهی دلار در هفته گذشته تنها به 2/ 0 درصد رسید. این در حالی بود که این ارز 2 هفته پیش حدود یک درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. فضای بازار سکه نیز هفته گذشته با بازار ارز تفاوت چندانی نداشت و معامله‌گران بیشتر در فاز احتیاطی قرار داشتند، البته به‌واسطه پایین رفتن طلای جهانی، سکه در بازار داخلی در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی 5 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و 262 هزار تومان رسید. با افت روز آخر، میزان افت سکه در هفته گذشته به 7‌/ 0 درصد رسید.

    این افت در شرایطی در بازار سکه رقم خورد که فلز گرانبهای داخلی دو هفته قبل با ثبت بازدهی 8/ 3درصدی بیشترین افزایش در سال 96 را به ثبت رسانده بود. سکه روز جمعه نیز در معاملات پشت خطی مانند بازارهای جهانی به آزمایش موشکی کره‌شمالی واکنش چندانی نشان نداد.با توجه به روند بازارهای سکه و دلار می‌توان گفت بازارها یک هفته مانده به پایان شهریورماه، تعدیل قیمت را تجربه کردند. برخلاف دلار، روز پنج‌شنبه دامنه نوسانات یورو بیشتر بود. در آخرین روز هفته، این ارز اروپایی 40 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 4 هزار و 720 تومان رسید. تضعیف ارزش یورو در برابر دلار دربازارهای جهانی آن روز مهم ترین عاملی بود که بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. به گفته فعالان، روند نوسانات یورو در تابستان شدت گرفت و این موضوع توجه بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب کرد. در واقع، با توجه به نوسانات ارزهای متفرقه و کاهش تغییرات قیمت دلار، بسیاری از معامله‌گران توجه بیشتری به بازارهای جهانی می‌کنند. قیمت یورو در روز شنبه نیز بدون شک تحت‌تاثیر آخرین نوسانات بازارهای جهانی در روز جمعه قرار خواهد گرفت.

    تناقض انتظارات

    دلار که دو هفته پیش افزایش یک درصدی را به ثبت رسانده بود و امید معامله‌گران برای عبور سریع از سطح 3 هزار و 950 تومان را بالا برده بود، هفته گذشته نوسان چندانی را تجربه نکرد و روی قیمت 3 هزار و 915 تومان به کار خود پایان داد. در این شرایط، عده‌ای از معامله‌گران انتظار دارند، روزهای کم‌نوسان دلار در آخرین هفته شهریورماه نیز ادامه یابد. آنها معتقدند، بازارساز ارزی نقش مهمی در مدیریت دامنه نوسانات داشت و در هفته جاری نیز سعی خواهد کرد با عرضه متناسب ارز تغییرات قیمت را مدیریت کند. در کنار این، دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، تقاضای تابستانی تقریبا از بازار خارج شده است و در هفته جاری دلار با تقاضای چندانی مواجه نخواهد بود. این در حالی است که افزایشی‌های بازار نگاه متفاوتی دارند. این دسته باور دارند، در آخرین هفته تابستان، میزان سفرهای خارجی افزایش بیشتری پیدا می‌کند. به باور آنها، از آنجا که پرداخت ارز مسافرتی نیز از 20 شهریورماه متوقف شده است، در آخرین هفته بازار با تقاضای بیشتری مواجه خواهد شد. در کنار این، آنها معتقدند که ممکن است تقاضای ابتدای پاییز نیز به‌واسطه انتظارات افزایشی معامله‌گران، زودتر و در انتهای تابستان وارد بازار شود.

     

    دلار و یک نوسان دو رقمی

    شاخص بازار ارز هفته گذشته نوسانات چندانی را تجربه نکرد و تنها یک نوسان دو رقمی را تجربه کرد. دلار پنج‌شنبه 2 هفته پیش با 13 تومان افزایش از مرز روانی 3 هزار و 900 تومان عبورکرد و به بهای 3 هزارو 908 تومان رسید. در حالی که شماری از معامله‌گران انتظار داشتند، با عبور این ارز از مرز یاد شده دامنه نوسانات رشد بیشتری پیدا کند، چنین اتفاقی رخ نداد. دلار یکشنبه گذشته 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 3 هزار و 905 تومان رسید. روز دوشنبه، قیمت در مقاطعی حتی به زیر مرز روانی 3 هزار و 900 تومان رفت، ولی سرانجام با مقاومت معامله‌گران با قیمت 3 هزار و 901 تومان به کار خود پایان داد. در واقع روز دوشنبه، کاهشی‌های بازار تلاش کردند که قیمت را به کانال 3 هزار و 800 تومان بازگردانند، ولی بیشتر معامله‌گران بازار با آنها همسو نشدند تا دلار تمایل خود را برای ماندن در کانال 3 هزار و 900 تومان نشان دهد. با این حال، در ادامه هفته نیز قیمت چندان توانی برای افزایش از خود نشان نداد؛ تنها در روز سه‌شنبه یک افزایش دو رقمی را تجربه کرد و با 12 تومان افزایش به بهای 3 هزار و 913 تومان رسید.

    پیغام مهم به بازار

    روز چهارشنبه، رئیس‌کل بانک مرکزی در یک پیام مهم، به سرمایه‌گذاران توصیه کرد از ورود به بازار ارز برای کسب سود پرهیز کنند. به گفته سیف، سرمایه‌گذاری روی دلار به هیچ‌وجه اقتصادی نیست و سپرده‌های بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد. دلیل این توصیه، تاکید سیاست‌گذار بود مبنی‌بر اینکه تغییرات سالانه نرخ ارز در نهایت با فاصله زیادی کمتر از نرخ کنونی سود سپرده ثبت خواهد شد. در پی این اظهارات، دلار در 2 روز انتهایی هفته نوسان خاصی را تجربه نکرد. روز چهارشنبه با رشد جزئی 5 تومانی به بهای 3 هزار و 918 تومان رسیدو روز پنج‌شنبه با کاهش 3 تومانی با قیمت 3 هزار و 915 تومان به کار خود پایان داد.

    برچسب ها