عصر خودرو

جنب پل حافظ

هفته پرخبر بورس تهران

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد جو ضعیفی بود که در آن شاخص کل با افت ۱۵۱واحدی مواجه شد. بازار سهام هفته گذشته تحت تاثیر چندین عامل مهم قرار داشت.

هفته پرخبر بورس تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  نخست اینکه بازار سهام نیمه اول شهریور ماه را پشت سرگذاشت و به پایان سال مالی شرکت‌های کارگزاری نزدیک شد. امری که تسویه اعتبارات و کاهش سطح نقدینگی بازار را به دنبال خواهد داشت و در کنار آن نوسان شدید در بازارهای جهانی و و کاهش بهای مواد خام قرار داشت. در نهایت انجام دو عرضه اولیه در بازار و گشایش دو نماد «سخاب» هفته پر خبری را برای بورس تهران رقم زدند. در این شرایط بازار به دلیل کمبود نقدینگی با افت شاخص کل همراه شد. در همین حال بازار هفته گذشته تمرکز زیادی نیز بر تحولات نرخ بهره و کاهش نرخ آن داشت.در پایان هفته گذشته به‌رغم تداوم مشکلات نقل و انتقال ارزی میان ایران و چین، در انتهای هفته دو کشور بر سر امضای یک قرارداد اعتباری 10 میلیارد دلاری توافق کردند. در این مورد معاون وزیر اقتصاد با تشریح جزئیات قرارداد 10 میلیارد دلاری ایران و چین در حوزه بانکی گفت: خط اعتباری به 5 بانک ایرانی اختصاص یافت.

    محمد خزاعی در مراسم امضای موافقت‌نامه قرارداد 10 میلیارد دلاری خط اعتباری سیتیک گروپ چین با 5 بانک ایرانی در پکن گفت: امضای موافقت‌نامه قرارداد 10 میلیارد دلاری خط اعتباری «سیتیک گروپ» چین با 5 بانک ایرانی، نخستین قرارداد بزرگ ایران با چین پس از برجام است. در این نشست که در مرکز سیتیک گروپ چین در پکن برگزار شد، موافقت‌نامه قرارداد 10 میلیارد دلاری خط اعتباری «سیتیک گروپ» چین با 5 بانک رفاه کارگران، صنعت و معدن، پارسیان، پاسارگاد و توسعه صادرات امضا شد.در صحنه بازار جهانی در پایان هفته همچنان وضعیت بازارها ناپایدار به نظر می‌رسد. در این بخش بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال به کانال 55تا 56دلار در هر بشکه رسیده است. بهای هر تن مس نیز به 6هزار و 501دلار و بهای دو فلز سرب و روی به ترتیب 3هزار دلار و 2هزار و 325دلار (در هرتن) رقم خورده است. در بازار سنگ آهن با افزایش خرید‌ها و رشد بازارهای فیوچرز چین قیمت سنگ آهن وارداتی در این کشور کمی بهبود داشت. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا به بالای 75 دلار در هر تن سی اف آر رسیده است.

    در بازار روز چهارشنبه چه خبر بود؟

    بازار روز چهارشنبه بازاری کم‌حجم و در‌گیر عرضه اولیه نماد‌های وب بود. در بازار روز چهارشنبه رشد بهای سهام شرکت‌های پالایشگاهی موجب شد تا شاخص بتواند در پایان بازار 54واحد رشد کند. در این بازار نماد‌های وب شاهد عرضه اولیه بود که این عرضه با استقبال بازار مواجه شد. نماد تازه وارد مبین وان کیش نیز پس از رشد 200درصدی اخیر خود، چهارشنبه برای نخستین بازار با افت قیمت مواجه شد و حتی برای ساعتی صف فروش را نیز تجربه کرد.در گروه معدنی زغال سازها با خبرهای مثبتی مواجه شده‌اند. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت با کمیته زغال برای رفع مشکلات تولید و نیز قیمت‌گذاری این محصول تشکیل شد که با نظر‌خواهی از صاحب‌نظران و روسای تشکل‌های مرتبط و نیز معدن‌داران، قیمت زغال 27 درصد شمش فولاد تعیین شد.در گروه فلزی رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: پرونده دامپینگ فولاد ایران در بازارهای اروپایی بسته شد. مهدی کرباسیان در مورد پرونده دامپینگ فولاد ایران در بازارهای اروپا اظهار کرد: از ابتدا نیز موضوع دامپینگ فولاد ایران که به‌صورت غیرکارشناسی مطرح شده بود . از دید ما موضوع دامپینگ فولاد ایران منتفی و پرونده بسته شده است.

    کرباسیان در ادامه در مورد فاینانس طرح‌های فولادی کشور نیز گفت: طرح توسعه فولاد هرمزگان و طرح توسعه فولاد مبارکه نهایی شده و شرکت فولاد مبارکه با طرف آلمانی به توافق رسیده است که از فاینانس برخوردار خواهد شد. وی تصریح کرد: اخیرا وزارت اقتصاد نیز توافقی با کره‌ای‌ها داشته است که امید می‌رود در نیمه دوم سال اتفاقاتی در این حوزه رخ دهد. رئیس سازمان توسعه معادن ادامه داد: طرح پرورده 4 زغال‌سنگ طبس نیز با فاینانس 90 میلیون یورو از چین که قبلا منتفی شده بود، دوباره در دستور کار دولت قرار گرفت. انتظار می‌رود تا پایان مهر ماه کلنگ عملیاتی این طرح به زمین زده شود. در گروه فلزی همچنین با اعلام برنامه سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد برای واگذاری بیش از 20 درصد سهام آلومینیوم ایران، سهام این شرکت با صف خرید همراه شد. بر این اساس 4 مهر بیش از یک میلیارد و 40 میلیون سهم «فایرا» به قیمت پایه هر سهم 129 تومان، از سوی کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان به‌صورت یکجا در بازار دوم معاملات بورس تهران روانه میز فروش خواهد شد. بلوک 15 درصدی آلومینیوم ایران که از سوی سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی عرضه شده بود، شامل 780 میلیون سهم و به قیمت پایه هر سهم 861 ریال بود.

    در گروه پتروشیمی عرضه دیروز بلوک 7/ 23 درصدی پتروشیمی اصفهان با دستور قضایی به تعویق افتاد.در گروه برقی مدیرعامل سرمایه‌گذاری نیرو در جریان مجمع فوق‌العاده که منجر به تغییر اساسنامه و سال مالی شد، درباره آخرین وضیعت افزایش سرمایه 2400 درصدی و سود و بازگشایی نماد توضیح داد. شرکت سرمایه‌گذاری نیرو که با سرمایه 40 میلیارد تومانی حضور دارد، در مجمع فوق‌العاده دیروز عملا به شرکت هلدینگ نیروگاهی تبدیل شد. همچنین سال مالی «ونیرو» از پایان شهریور به پایان اسفند ماه تغییر کرد و اساسنامه شرکت طبق نمونه بورسی شرکت‌های هلدینگی تغییر یافت. در گروه کامپیوتری چهارشنبه نماد کارت اعتباری ایران کیش متوقف شد تا شرکت طی اصلاحیه‌ای پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 را مبلغ 496 ریال اعلام کند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به 355میلیارد تومان و در فرابورس به 151میلیارد تومان بالغ شد.با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با 6/ 9 درصد کاهش به 879میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها