عصر خودرو

رشد ۲.۵ درصدی صادرات نفت خام ایران

عصر بازار- براساس آمارهای بین‌المللی در ماه گذشته میلادی صادرات نفت خام ایران با وجود کاهش چشمگیر صادرات به هند ۲.۵ درصد رشد داشت.

رشد ۲.۵ درصدی صادرات نفت خام ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، براساس آمارهای بین المللی صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه اوت اندکی افزایش داشته است و این در حالی است که کاهش صادرات نفت خام توسط رقبای ایران موجب شده تا تقاضا برای نفت از جانب برخی مشتریان اصلی ایران بیشتر شود.

    این گزارش حاکی است کل نفت صادر شده توسط ایران از طریق دریا در ماه اوت با 2.5 درصد افزایش نسبت به ماه جولای از 2 میلیون 370 هزار بشکه به 2 میلیون 420 هزار بشکه در روز رسیده است.

    با این حال ولی صادرات نفت خام ایران به آسیا از 1.55 میلیون بشکه در ماه جولای به 1.46 میلیون بشکه در روز در ماه اوت کاهش یافت که علت اصلی این موضوع کاهش تقاضا از جانب هند برای نفت ایران است.

    از طرفی نیز سهم کشورهای اروپایی از صادرات نفت ایران رشد قابل توجهی داشت است به نحوی که تقاضای ایتالیا، فرانسه، هلند و یونان برای نفت ایران رشد یافت و کشور ترکیه نیز همچنان یکی از مشتریان مهم نفت ایران در اروپا باقی مانده است.

    اقدامات عربستان و عراق برای کاهش بیشتر از میزان صادرات خود در ماه اوت، که هم به دلیل تامین تقاضای داخلی و هم عمل به توافق کاهش تولید اتفاق افتاده، به نفع ایران تمام شد.

    این کاهش ها موجب ایجاد یک خلا در بازار نفت شده و ایران نیز با کاهش قیمت نفت سنگین خود در پی پر کردن آن برآمده است.

    میزان صادرات نفت ایران به چین از 638 هزار و 322 بشکه به 693 هزار و 419 بشکه در ماه اوت رسیده است که بالاترین رقم صادراتی به چین در سال جاری میلادی است.

    در عین حال، میزان صادرات نفت ایران به هند به میزان 167 هزار و 258 بشکه نسبت به ماه قبل کاهش داشته و به 264 هزار و 742 بشکه در روز رسیده است. خریداران کلیدی نفت ایران در هند شرکت های اسار اویل و مانگاور هستند.

    در نتیجه کاهش صادرات به هند، کره جنوبی با خرید 284 هزار و 742 بشکه نفت از ایران در ماه اوت دومین خریدار بزرگ نفت ایران بوده است.

    میزان خرید نفت ژاپن از ایران همچنان رو به کاهش بوده و در ماه اوت به میزان 43 هزار و 162 بشکه در روز کاهش یافته است.

    در همین حال، صادرات نفت ایران به اروپا در ماه اوت افزایش قابل توجهی داشته و با رشد حدودا 200 هزار بشکه ای به 835 هزار و 742 بشکه در روز رسیده است.

    ترکیه در ماه گذشته میلادی روزانه 256 هزار و 258 بشکه نفت از ایران خریده است.

    برچسب ها