عصر خودرو

گامی در جهت شفافیت بیشتر؛

نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس افشا می شوند

عصر بازار- بانک اطلاعاتی نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف اطلاع رسانی و جلوگیری از ایجاد مشکلات حاشیه ای برای سرمایه گذاران از فردا فعال می شود.

نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس افشا می شوند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بر اساس این مجوز از روز شنبه، 25 شهریورماه، اطلاعات تمامی نهادهای مالی دارای مجوز سازمان بورس اعم از شرکت های کارگزاری، شرکت های تأمین سرمایه، شرکت های مشاوره سرمایه گذاری و شرکت های سبدگردان و ... به همراه شعب، نمایندگی، مشخصات کامل مدیران و آدرس آنها اطلاع رسانی می شود.

    لازم نیست برای درک اهمیت این مهم خیلی دور شویم. همین نزدیکی ها خیلی از مردم عادی به امید اینکه پس اندازشان در گذر زمان و چشیدن طعم تورم، آب نرود؛ دار و ندار یک عمر تلاش و زحمت خود و خانواده شان را در شرکت هایی سرمایه گذاری کردند که نه، تحت نظارت بود و نه پاسخگوی نهادی. همین بی حساب و کتابی باعث می شود بسیاری از مردم برای برگرداندن اصل پول خود ماه ها و گاه سال ها در انتظار بمانند.

    و اما امروز سازمان بورس و اوراق بهادار با وجود آنکه شفاف ترین بخش اقتصاد کشور است، فرصت را برای شفافیت بیشتر غنیمت شمرده و دست به این اقدام جدید زده است.
    محمد سلطانی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، اقدام اخیر سازمان بورس در انتشار اسامی اشخاص و تشکل‌های تحت نظارت را گامی مثبت در راستای ایجاد شفافیت بیشتر در بازار و آگاهی بخشی به عموم دانست. به باور و اعتقاد این استاد دانشگاه، منشأ اغلب سرمایه‌گذاری ها در بازار سرمایه اطمینانی است که سرمایه گذاران به نظارت های سازمان بورس دارند.

    از دیدگاه این مشاور حقوقی سابق سازمان بورس، از حق و حقوق هر سرمایه گذاری که وارد بازار سرمایه می‌شود، داشتن اطلاعات دقیق و درست از اشخاص و نهادها تحت نظارت است. البته به گفته سلطانی با وجود این، سرمایه‌گذاران باید به دو نکته مهم توجه داشته باشند.

    اول اینکه تنها به اشخاص و نهادهای تحت نظارت سازمان بورس مراجعه کنند و بدانند سازمان از تمامی قوانین و مقررات مربوطه و ابزارهای قانونی در اختیار خود کمک می‌گیرد تا اشخاص و نهادهای تحت نظارتش وظایف خود را به درستی انجام دهند و دوم اینکه مجاز بودن یک شخص یا نهاد تحت نظارت، الزاماً به معنای صحیح بودن تمامی اقدامات آن شخص یا نهاد نیست. پس مناسب است سرمایه‌گذاران به هنگام مشاهده تخلفات احتمالی، سازمان را از موضوع مطلع سازند تا برخوردهای لازم جهت جلوگیری از وقوع تخلف یا گسترش آن به عمل آید.
    پایانی برای شفافیت وجود ندارد

    شاید برای درک اهمیت این اقدام باید کمی عقبتر برگشت؛ نقطه آغازین راه اندازی سازمان بورس و اوراق بهادار. بازار سرمایه بازاری متشکل و تحت نظارت است. فعالان بازار سرمایه که بستر سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان فراهم کردند اصولا در سه دسته ناشران اوراق بهادار، تشکل‌های خودانتظام و نهادهای مالی طبقه‌بندی می‌شوند.

    ورود، فعالیت و خروج اشخاص و نهادها به این بازار باید تحت نظارت نهاد ناظر یعنی سازمان بورس و شورای عالی بورس باشد و در این بین نهاد ناظر با وضع مقررات برای این اشخاص و نهادها باید از حقوق سرمایه‌گذاران، نظم و شفافیت بازار سرمایه حمایت کند. بر این اساس شناخت این اشخاص و نهادهای تحت نظارت اهمیت فراوانی دارد.

    محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی درباره امکانات این سامانه به "سنا" گفت؛ ریز اطلاعات نهادهای مالی از نام، مجوزها، اسامی مدیران گرفته تا آدرس، تلفن و پایگاه الکترونیکی آنها در اختیار عموم قرار می گیرد البته در صورت درخواست اطلاعات بیشتر، سرمایه گذاران می توانند با ورود به صفحه اختصاصی هر نهاد، اطلاعات تفصیلی آن را به صورت فارسی و انگلیسی به دست آورند.

    به گفته این مقام مسوول هدف از این اقدام انعکاس کامل اطلاعات و مجوزهای فعالیت نهادهای مالی است تا از این به بعد تنها یک سایت مرجع برای شناسایی نهادهای مالی بازار سرمایه وجود داشته باشد. در این سایت علاوه بر اینکه اطلاعات نهادهای مالی بر اساس نوع نهاد مالی، نوع مجوزهای فعالیتها منعکس می شود امکان جستجو بر اساس طبقۀ نهادهای مالی یا نوع مجوز فعالیت نیز وجود دارد.

    معتمد می گوید، این امر به سرمایه گذاران در جستجوی نهادهای مالی بر اساس نیاز اطلاعاتی مورد نظر کمک می کند تا به اطلاعات مورد نیاز در خصوص هر نهاد مالی به صورت متمرکز و امن دسترسی داشته باشند. 

    بر اساس گفته های مدیر نظارت بر نهادهای مالی، این سامانه به دلیل فرایند احراز هویت و ارتباط نظام مندی که بین سازمان بورس و نهادهای مالی از طریق امضاء الکترونیکی به وجود می آورد مانع سوء استفاده اشخاص فاقد مجوز می شود.

    شفافیت از بین برنده ترس سرمایه گذار

    اساساً سرمایه گذاری توأم با ترس است بنابراین هر چه اطلاعات مؤسسات و نهادهایی که عملیات بازار سرمایه را انجام می دهند شفاف تر و روشن تر باشد، اطمینان بیشتری به سرمایه گذار داده می شود.

    به گفته مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان وقتی سرمایه گذار به خصوص سرمایه گذاران غیر حرفه ای از جزئیات نهادهای مالی مرتبط با بازار سرمایه مانند شعب، زیر مجموعه ها و نمایندگی ها مطلع شوند، تیری است با دو نشان. به عبارتی آشنایی با اجزاء ریز و درشت بازار سرمایه علاوه بر اینکه تبلیغی برای جذب سرمایه های خرد به بازار سرمایه است مانع شکل گیری تخلفات از سوی مجموعه های غیر مجاز می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه به سبدگردان های غیر مجاز اشاره می کند که از ناآگاهی سرمایه گذاران در جهت جذب سرمایه سوءاستفاده می کنند. که خروج از این شرایط در گام اول به کمک اطلاع رسانی و شفاف سازی انجام می گیرد و در گام بعدی نیاز اساسی به فرهنگ سازی دارد.

    وقتی نهادی متولد می شود باید نسبت به کارکرد و اثرات آن به شکل جدی شفاف سازی و تبلیغات صورت بگیرد. او به تبلیغات موثر در رسانه های جمعی اشاره می کند که می توانند نهادهای تازه متولد را به همراه خدماتشان به درستی به مردم عادی معرفی کنند و اطمینان لازم را برای سرمایه گذاران بدهند.

    با این اوصاف و توضیحات از فردا (شنبه 25 شهریور 96) علاقه مندان می توانند برای ایجاد اطمینان از صحت ادعای نهادهای مالی در خصوص داشتن مجوز از سازمان بورس، با مراجعه به آدرس codal.ir/cfi  از ماهیت و فعالیت نهادهای مالی بازار سرمایه اطلاع دقیق به دست آورند.

    برچسب ها