عصر خودرو

تداوم عرضه «سخاب» در فرابورس

عصر بازار- در پی اطلاعیه بانک مرکزی، در بازار ابزارهای نوین مالی در دو هفته گذشته اسناد خزانه اسلامی با نمادهای سخاب۲، ۳ و ۵ در فرابورس ایران عرضه شده است و در هفته آتی نیز «سخاب۴» در این بازار عرضه می‌شود.

تداوم عرضه «سخاب» در فرابورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، معاملات هفته گذشته فرابورس ایران با رویدادهایی همچون عرضه دو مرحله اسناد خزانه اسلامی با نمادهای «سخاب2» و «سخاب3» در بازار ابزارهای نوین مالی، درج نماد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در تابلو الف بازار پایه و تمدید اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در نماد‌های معاملاتی «تسه9311» و «تسه9405» تداوم یافت.

    بر پایه این گزارش؛ در آخرین روز مردادماه امسال بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای تمام بانک ها و موسسات مجاز کشور را مکلف کرد تا از معامله ثانویه اوراق بهادار در بورس خودداری کنند و اعلام کرد: طبق هماهنگی صورت گرفته با سازمان بورس و اوراق بهادار در اجرای مفاد ماده 26 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای مالی کشور، بند الف و تبصره ذیل بند «ب» ماده 10 قانون برنامه ششم توسعه و بند های «الف» و«ب» ماده 36قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور قرار شده است کلیه معاملات ثانویه اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار اسلامی(صکوک) از قبیل اوراق مرابحه و اسناد خزانه اسلامی صرفا در بازارهای متشکل اوراق بهادر تحت نظارت سازمان بورس و با رعایت مقررات این بازارها صورت پذیرد.

    از این رو مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم اظهار داشت هرگونه اوراق خزانه تنها باید با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمایه عرضه و از انتشار این اوراق خارج از این بازار جلوگیری شود و بر این اساس با دستور سازمان بورس 6 مرحله اسناد خزانه اسلامی با نماد سخاب که ناشر آن وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت است در فرابورس پذیرش شد.

    این گزارش می افزاید: مبلغ اوراق پذیرش شده سخاب 2 تا 7 که همگی در تاریخ 28 اسفندماه سال 95 منتشر شده‌اند در مجموع 123 هزار و 233 میلیارد و 648 میلیون ریال است و تاریخ سررسید آن برای «سخاب2» بیست و دوم آبان ماه جاری، «سخاب3» بیست و دوم آذرماه، «سخاب4» بیستم دی ماه، «سخاب5» بیست و چهارم بهمن‌ماه، «سخاب6» بیست و هفتم اسفندماه جاری و برای «سخاب7» بیست و هشتم اسفندماه سال 97 است.

    همچینن قیمت این اوراق در بازار و با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و با نزدیک شدن به زمان سررسید، قیمت آن به قیمت اسمی نزدیک‌تر شده تا در سررسید معادل ارزش اسمی آن یعنی یک میلیون ریال شود.

    در همین حال در بازار ابزارهای نوین مالی نیز در دو هفته گذشته اسناد خزانه اسلامی با نمادهای سخاب2، 3 و 5 عرضه شده است و در یکشنبه هفته آتی نیز «سخاب4» در این بازار عرضه می‌شود.

    بنابر اعلام فرابورس ایران با عرضه سخاب‌های مذکور نرخ سود این اوراق تا حداکثر 19 درصد نسبت به بازار غیررسمی آن کنترل شده است.

    برچسب ها