عصر خودرو

نشانه شوم برای تولیدکنندگان LNG جهان

عصر بازار- هند موفق شد برای قرارداد گاز طبیعی مایع (LNG) بیست ساله با اکسون موبیل، یک کاهش قیمت قابل توجه دریافت کند که نشانه بدی برای تولیدکنندگان جهانی در بازار دچار اشباع عرضه شدید است.

نشانه شوم برای تولیدکنندگان LNG جهان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بازبینی قراردادهای بلندمدت در بازار LNG کم‌سابقه است و به گفته تحلیلگران، تسلیم یک تولیدکننده بزرگ نشان می‌دهد چگونه عرضه از کارخانه‌های جدید در استرالیا و آمریکا طی دو سال گذشته بازار را تغییر داده است.

    به گفته سائول کاوونیچ، تحلیلگر شرکت مشاوره انرژی "وود مک کنزی"، این روند در مجموع برای فروشندگان منفی است زیرا آنها ناچار هستند انعطاف پذیری بیشتری در برابر خریداران نشان دهند تا سهم بازارشان را حفظ کنند.

    هند در تلاش برای کسب قراردادهای ارزان‌تر، در سال 2015 نیز قراردادش با قطر را مورد مذاکره مجدد قرار داد اما اگر خریداران بزرگ آسیایی در ژاپن، کره جنوبی و چین هم بخواهند اقدام مشابه را دنبال کنند، مشکل واقعی برای تولیدکنندگان خواهد بود.

    درمندرا پرادهان، وزیر نفت هند اوایل هفته جاری اظهار کرد کشورش موفق شده مفاد قراردادی که در سال 2009 برای حدود 1.5 میلیون تن در سال LNG از پروژه گورگان اکسون موبیل در استرالیا امضا کرده بود را مورد مذاکره مجدد قرار دهد.

    وی گفت: مصرف کنندگان هندی بزودی LNG را با قیمت مناسبی دریافت خواهند کرد.

    گورگان صادرات LNG را در سال گذشته آغاز کرد.

    بن ویلسون، تحلیلگر RBC با اشاره به منابع بازار، برآورد کرد اکسون موبیل برای هر واحد LNG که تحت قرارداد جدید به شرکت پترونت هند می‌فروشد، 15 درصد درآمد کمتری خواهد داشت.

    اگر اکسون موبیل با مذاکره مجدد قرارداد موافقت نکرده بود، پترونت ممکن بود توافق را لغو کند و این غول نفتی را ناچار کند LNG خود را در بازار معاملات نقدی ضعیف به فروش رساند.

    بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران می‌گویند موفقیت هند در وادار کردن اکسون موبیل به بازبینی قرارداد، جدیدترین نشانه از این واقعیت است که خریداران دست بالاتری در بازار LNG دارند که در آن قیمت معاملات نقدی بسیار پایین‌تر از قیمت‌های قراردادهایی است که در زمان رونق بازار نفت امضا شده بودند.

    برچسب ها