عصر خودرو

۴ پیش نیاز یکسان سازی نرخ ارز

عصر بازار- رئیس صندوق ضمانت صادرات تاثیر حذف ارز مسافرتی بر بازار را «اندک» توصیف و ۴ پیش نیاز یکسان سازی نرخ ارز را تشریح کرد.

۴ پیش نیاز یکسان سازی نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، سیدکمال سیدعلی درباره پیش نیازهای یکسان سازی نرخ ارز گفت: توجه به ذخایر و نرخی که ارز قرار است با آن یکسان سازی شود، پاسخگویی به تقاضای ارز، نقل و انتقالات و میزان در دسترس بودن ارز مهم ترین پیش نیازهای یکسان سازی است.

    وی تاکید کرد که قبل از اقدام برای یکسان سازی نرخ ارز باید ذخایر کافی برای آن در نظر گرفته شود.

    معاون اسبق ارزی بانک مرکزی درباره بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر حذف ارز مسافرتی و تاثیر آن بر بازار ارز، گفت: در سال 1390 و زمانی که تا 5 هزار دلار نیز ارز مسافرتی به مسافرین خارج از کشور پرداخت می شد، بین 10 تا 12 میلیارد دلار ارز مسافرتی پرداخت می شد اما امروز این رقم نباید بیش از 2 تا 3 میلیارد دلار باشد.

    سیدعلی ادامه داد: حذف ارز مسافرتی تاثیر چندانی بر بازار ارز ندارد و تاثیر آن اندک است.

    رئیس صندوق ضمانت صادرات درباره آغاز هجینگ ارزی در این صندوق و اینکه آیا این خدمات تنها به اعضای صندوق داده می شود یا تمامی صادرکنندگان اظهار داشت: ما آمادگی آغاز هجینگ ارزی را داریم اما از آنجایی که صادرکنندگان تصور کاهش نرخ ارز را ندارند، مراجعه ای برای بیمه آن به ما نداشته اند.

    وی در عین حال تاکید کرد که صندوق ضمانت صادرات هجینگ ارزی را برای تمامی صادرکنندگان انجام می دهد و این موضوع تنها شامل اعضای این صندوق نیست. 

    یادآور می شود، هجینگ ارزی به عملیاتی گفته می شود که طی آن، بازرگانان برای اینکه از افزایش نرخ برابری ارز نسبت به پول ملی متضرر نشوند، اقدام به خرید ارز زودتر از موعد می کنند تا خود را در مقابل ریسک نوسانات نرخ ارز پوشش دهند.

    برچسب ها