عصر خودرو

هفته گذشته رقم خورد؛

فلزات‌اساسی‌ها صدرنشین صنایع فرابورسی

تداوم عرضه منظم «سخاب» در فرابورس ایران

عصر بازار- معاملات هفته گذشته فرابورس ایران با رویدادهایی همچون عرضه دو مرحله اسناد خزانه اسلامی با نمادهای «سخاب۲» و «سخاب۳» در بازار ابزارهای نوین مالی، درج نماد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در تابلو الف بازار پایه، انتقال نماد ۶ شرکت به دلیل عدم احراز شرایط لازم برای ماندن در تابلو پایه ب و در نتیجه انتقال این شرکت‌ها به تابلو ج بازار پایه، تمدید اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در نماد‌های معاملاتی «تسه۹۳۱۱» و «تسه۹۴۰۵» تداوم یافت.

فلزات‌اساسی‌ها صدرنشین صنایع فرابورسی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، در هفته معاملاتی منتهی به 24 شهریورماه معامله‌گران همچنین اقدام به خرید و فروش 738 میلیون ورقه در 171 هزار دفعه کردند که ارزش این دادوستدها 6 هزار و 89 میلیارد ریال بود. رصد معاملات روزانه فرابورس حاکی از آن است بیشترین حجم مبادله اوراق بهادار چهارشنبه به میزان 219 میلیون ورقه و بالاترین ارزش معامله سه‌شنبه در رقم یک‌هزار و 790 میلیارد ریال رقم خورده است.
    در همین حال ارزش بازار فرابورس نیز در ادامه روند رو به رشد خود نزدیک به 3 درصد افزایش یافت تا از ابتدای سال حدود 4 درصد رشد کند. اگرچه در این میان شاخص کل فرابورس با افت اندک 0.4 درصدی روبه رو شد و نتوانست رکورد دیگری همچون هفته‌های پیشین به ثبت برساند.
    نگاهی به معاملات صورت گرفته در بازارهای فرابورس نیز نشان می‌دهد به ترتیب در بازارهای اول، دوم و پایه سهامداران تعداد 72، 372 و 278 میلیون سهم را به ارزش 133، یک هزار و 211 و 403 میلیارد ریال دست به دست کرده‌اند که این ارقام در مقایسه با هفته پیشین با کاهش همراه بود.
    بازار ابزارهای نوین مالی نیز در هفته‌ای که گذشت میزبان دادوستد 16 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 342 میلیارد ریال قرار گرفت که در میان ابزارهای معاملاتی این بازار تنها اوراق بدهی با افزایش حجم و ارزش دادوستدها همراه شد.
    اوراق بدهی به میزان 4 میلیون ورقه به ارزش 3 هزار و 909 میلیارد ریال، اوراق تسهیلات مسکن به تعداد 300 هزار ورقه به ارزش 251 میلیارد ریال و در نهایت ETFها با نقل و انتقال 11 میلیون ورقه به ارزش 182 میلیارد ریال معاملات هفته گذشته را خاتمه دادند. اوراق بدهی نزدیک به 10 درصد با رشد حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شد.
    در همین حال ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به رقم یک‌هزار و 673 میلیارد ریال در هفته قبل رسید که از این میزان گروه فلزات اساسی با ارزش معاملات 256 میلیارد ریال 15 درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس را در اختیار گرفت و در صدر ایستاد. پس از این گروه صنایع اطلاعات و ارتباطات، محصولات شیمیایی و محصولات کاغذی در جایگاه دوم تا چهارم قرار گرفتند.
    انتقال 6 شرکت از تابلو «پایه ب» به تابلو «پایه ج»
    ‌از سوی دیگر با توجه اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال در 11 اسفند سال 95 و در راستای طبقه‌بندی شرکت‌های بازار پایه فرابورس ایران، بر اساس زمان‌بندی اعلام شده مطابق با مصوبه 25 شهریور امسال کمیته درج فرابورس ایران، شرکت‌هایی که در دوره مالی مورد رسیدگی بیش از سه مرتبه اطلاعات مورد نظر در «دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس» را ارائه نکرده‌اند به تابلو «پایه ج» منتقل می‌شوند و در این تابلو قابلیت معامله برای سهام آن‌ها مهیا می‌شود.
    ‌بدین ترتیب 6 شرکت ایرانیت با نماد «سایرا»، سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر با نماد «ومشا»، ساختمان اصفهان با نماد «ثاصفا»، سرمایه‌گذاری صنایع ایران با نماد «وایرا»، کارخانه‌های صنعتی آزمایش با نماد «لازما» و سرمایه‌گذاری معیار صنعت پارس با نماد «معیار»، به دلیل عدم افشای اطلاعات به تابلو «پایه ج» منتقل می‌شوند.
    نماد معاملاتی این 6 شرکت ‌‌در پایان معاملات روز شنبه مورخ 25 شهریور متوقف می‌شود و از روز چهارشنبه مورخ 29 شهریورماه معاملات آن‌ها در تابلو «پایه ج» بازار پایه آغاز می‌شود.
    در همین حال در بازار ابزارهای نوین مالی نیز طی دو هفته اخیر اسناد خزانه اسلامی با نمادهای سخاب2، 3 و 5 عرضه شده و یکشنبه هفته آتی نیز «سخاب4» در این بازار عرضه می‌شود. با عرضه سخاب‌های مذکور نرخ سود این اوراق تا حداکثر 19 درصد نسبت به بازار غیررسمی آن کنترل شده است.

    برچسب ها