عصر خودرو

قیمت ها به کدام سو می رود؟

نگاهی به ابهامات پیش روی بازار فلزات

عصر بازار: قیمت مس در پایین ترین میزان در سه هفته اخیر قرار دارد، قیمت دیگر فلزات اساسی نیز در روزهای اخیر کاهش یافته و به نظر می رسد نهادهای تحلیلگر باید در پیش بینی های خود درباره قیمت ها تجدید نظر کنند.

نگاهی به ابهامات پیش روی بازار فلزات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  بورس کالای ایران، قیمت مس با قرار گرفتن در سطح 5100 دلار به ازای هر تن، به همراه روی و سرب هم اکنون در پایین ترین قیمت در سه هفته اخیر قرار دارد. مازاد عرضه و ضعف تقاضا دو عامل کاهش قیمت ها هستند که در آینده نقش بزرگ تری در بازار فلزات اساسی خواهند داشت.

    هفته گذشته ارزش دلار تغییر محسوسی نداشت و از این جهت فشاری بر قیمت فلزات اساسی وارد نشد. در روزهای اخیر تصمیم بانک های مرکزی چین و آمریکا و گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شده بیشترین تاثیر را در روند تغییرات قیمت فلزات اساسی داشته است.

    ابتدای هفته گذشته، بانک مرکزی چین برای ششمین بار در ماه های اخیر نرخ های بهره را کاهش داد. همچنین سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی پایین آورده شده است. هدف از این اقدامات کمک به رونق اقتصاد و تحقق نرخ هدف برای رشد اقتصاد یعنی 7 درصد است.

    گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین در ماه های اخیر منفی بوده و این امر به ضعف بازار فلزات اساسی منجر شده است. البته مقامات بلند پایه چین شرایط کلی اقتصاد را امیدوارکننده توصیف کرده اند و کارشناسان با توجه به وضعیت کلی اقتصاد چین معتقدند نرخ رشد اقتصاد این کشور در سال جاری در محدوده 7 درصد خواهد بود؛ اما تحقق این پیش بینی به معنای ضعف تقاضا برای فلزات اساسی است.

    در آمریکا خبرهای هفته اخیر نگران کننده نبوده اما وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرد نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه سوم امسال 1.5 درصد بوده است. این رقم نسبت به رقم مربوط به سه ماهه دوم یعنی 3.9 درصد بسیار پایین تر است. آمریکا پس از چین، دومین مصرف کننده بزرگ برخی فلزات اساسی است و کاهش نرخ رشد اقتصاد آن به بازار این مواد لطمه وارد کرده است.

    عامل دیگر فشار بر قیمت فلزات اساسی، افزایش احتمال بالا رفتن نرخ های بهره در آمریکا در آینده نزدیک است. گزارش های مربوط به بازار کار آمریکا و نیز برخی دیگر از گزارش ها در ماه های اخیر مثبت بوده اند و با توجه به بیانیه پایانی نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، اکنون تصور می شود این نهاد در ماه دسامبر نرخ های بهره را بالا خواهد برد. این اقدام به رشد ارزش دلار و کاهش قیمت انواع مواد خام منجر می شود.

    در نظرسنجی خبرگزاری رویترز، کارشناسان پیش بینی کردند در سال آینده افزایش مازاد عرضه عامل اصلی فشار بر قیمت فلزات اساسی است. تحلیلگران «استاندارد چارترد» می گویند، فعالان بازار فلزات اساسی هنوز نمی دانند شرایط اقتصاد چین به چه شکل خواهد بود و این ابهام یک دلیل کاهش سرمایه گذاری ها و تقاضا بوده است.

    با همه این تفاسیر در ماه های آینده وضعیت عرضه و تقاضا بیشترین تاثیر را بر قیمت ها خواهد داشت و نکته مهم این است که مشخص شده میزان مصرف فلزات اساسی به حدی که قبلا تصور می شده نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها