عصر خودرو

سرمایه زیر یک درصدی بانک مرکزی بزرگترین اقتصاد جهان!

عصر بازار- بانک مرکزی آمریکا، فدرال رزرو یا "فد" با ۴۰ میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار سرمایه، دارای ۴ هزار و ۴۵۳ میلیارد و ۸۸۱ میلیون دلار دارایی و یا Asset است که ۲۰۰۰ میلیارد دلار آن مربوط به بدهی دولت آمریکا به این بانک است.

سرمایه زیر یک درصدی بانک مرکزی بزرگترین اقتصاد جهان!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، به عبارت دیگر، بزرگترین بانک و بانک مرکزی جهان، و بانک مرکزی بزرگترین اقتصاد جهان (18 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی آمریکا)، با 9 دهم درصد سرمایه یعنی معادل کمتر از 1 درصد دارایی‌های خود، در حال انجام عملیات بانکی است.

    و به بیان دیگر، ناشر دلار که پرکاربردترین واحد پولی جهان است، خود هیچ حاشیه امنی ندارد و این به معنی قرار گرفتن اقتصاد جهان بر لبه پرتگاه است.

    ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید: «وقتی اقتصاد آمریکا عطسه کند، همه جهان سرما می‌خورد.»

    آیا امکان دارد که بانک مرکزی یک اقتصاد ورشکسته شود؟ در پاسخ باید گفت: بله! همانطور که بانک مرکزی ایسلند در سال 2008 ورشکست شد.

    دولت آمریکا که بدهکارترین دولت جهان به داخل و خارج این اقتصاد است، با سیاست‌های حمایتی مانند کاهش مالیات و افزایش عوارض ورود، و مقررات زدایی از قوانین بانکی در صدد توسعه زیرساخت‌هاست. فدرال رزرو هم با دولت هماهنگ‌تر شده و با افزایش نرخ بهره که قرار است تا سه مرحله دیگر انجام شود و البته منجر به قوی‌تر شدن دلار می‌شود، می‌خواهد از تورم جلوگیری کند.

    امید است بار سنگین این بدهی‌ها و قوی‌تر شدن دلار، بهانه و انگیزه کافی برای جمهوری خواهان جنگ طلب نباشد تا با ایجاد ناامنی، شروع جنگ، فروش اسلحه و فراهم کردن شرایط تامین مالی بازسازی این ویرانی‌ها، درآمدهای سرشار کسب کرده و بخشی از بدهی‌های دولت را به متحدان طلبکار بین‌المللی و داخلی پرداخت نمایند.

    نمودار ارائه شده، میزان کل دارایی بانک‌های مرکزی ایالات متحده آمریکا و تغییر آن از سال 2003 به بعد را نشان می‌دهد.

     

    نویسنده: امیرعباس زینت بخش، مشاور تامین مالی بین‌المللی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی

    برچسب ها