عصر خودرو

مدیر صندوق کارگزاری فیروزه آسیا در گفت‌وگو با «عصر بازار» بیان کرد:

تحکیم رشد بازار در پاییز و زمستان

عصر بازار- تلاطم این روزهای بازار سرمایه به دلیل کاهش جدی و عملیاتی نرخ سود بانکی، خبر از بهبود اوضاع این بازار در آینده‌ای نزدیک می‌دهد.

تحکیم رشد بازار در پاییز و زمستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، رونق فعلی که در تالار شیشه‌ای وجود دارد، از چند ماه پیش که قیمت کالاهای اساسی رو به فزونی دارد، آغاز شد و به گفته کارشناسان، با کاهش نرخ سود بانکی و احتمال قریب به یقین ورود پول‌های سرگردان به این بازار، دوچندان می‌شود. البته تیم اقتصادی جدید دولت نیز باید نحوه عملکرد خود در حوزه نرخ گذاری محصولات، کنترل بازار ارز و بهبود تبادلات تجاری با کشورهای همسایه را نشان دهد تا سیگنال‌های مثبت به سمت این بازار ارسال شوند. در همین رابطه گفت‌وگویی با امیرمحمد خدیوی، کارشناس بازار سرمایه و مدیر صندوق کارگزاری فیروزه آسیا انجام شده است. خدیوی نیمه دوم سال 96 را زمان قطعی رشد بورس عنوان می‌کند. در ادامه مشروح این مصاحبه آمده است.


    - موضوعی که این روزها بازار سرمایه را به شدت منتظر گذاشته و نگران کرده است، وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی در دولت جدید است. به نظر شما متغیرهایی مانند سود بانکی باید چه تغییراتی را تجربه کنند تا بهبود نسبی در وضعیت بازارها به خصوص بازار سرمایه حاصل شود؟
    این روزها بازار سرمایه بیشتر از همیشه درگیر بیم و امیدهای مرسوم بازارهای مالی است. از یک طرف دولت و تیم اقتصادی جدید حضور دارند که باید در خصوص مسائل مهمی مانند قیمت گذاری‌ها و تعرفه‌ها، بحث سود بانکی و نحوه اجرای آن، بازار سرمایه و تامین مالی، نوسانات نرخ ارز و تثبیت آن، تعامل سازنده با همسایگان و گسترش تجارت بین‌المللی و همچنین وجود برنامه مدون و استراتژیک برای روشن کردن موتور تولید تصمیم گیری کنند. از این رو فعالان بازار سرمایه در این موارد درگیر شده و اخبار مرتبط با آن را پیگیری می‌کنند تا بتوانند مسائل بنیادی برای رشد سهام در بازار را رصد کنند.
    از سوی دیگر مسائل سیاسی و موضع گیری‌های گنگ و خلق الساعه ترامپ نسبت به برجام، و مساله دسترسی سیستم پولی بانکی به بازارهای جهانی و تامین مالی بین‌المللی و همچنین مباحث اقتصاد جهانی و از همه مهم‌تر، قیمت نفت و آینده اقتصاد چین دغدغه این روزهای اهالی بازار سرمایه است.
    خوشبختانه با خبرهای کاهش نرخ سود بانکی و اجرای آن، بارقه‌های امید و خوش‌بینی در بازارهای مالی مشاهده می‌شود و امید ورود نقدینگی به چرخه تولید و به طبع آن ایجاد شکوفایی در بازارها و رشد و تحول بازار سرمایه قوت می‌گیرد.

    - لطفا صندوق‌های کارگزاری فیروزه آسیا را معرفی کنید و در خصوص نوع عملکرد آنها توضیح دهید.
    کارگزاری فیروزه آسیا در حال حاضر 3 صندوق فعال دارد که شامل صندوق فیروزه موفقیت، صندوق شاخص 30 شرکت بزرگ فیروزه و صندوق مشترک فام می‌شود.
    یک صندوق دیگر نیز ثبت شده که در انتظار زمان مناسب برای پذیره نویسی هستیم. اسم این صندوق، صندوق با درآمد ثابت فیروزه آسیاست. همانطور که از اسم آن پیداست، این صندوق با درآمد ثابت است و در اوراق سرمایه گذاری می‌کند. البته ملزم است که 5 درصد در سهام سرمایه‌گذاری کند. این صندوق و صندوق شاخص 30 شرکت بزرگ فیروزه، از نوع صندوق‌های قابل معامله هستند و هر دو صندوق در تابلوی بورس معامله می‌شوند. 
    در اسفند ماه سال 94، بخشنامه‌ای برای صندوق‌ها صادر شد که صندوق‌ها را ملزم به رعایت کف سرمایه 10 میلیارد تومانی می‌کرد. البته مقرر شد که تا انتهای مجوز فعالیت می‌توانستند این سرمایه را پر کنند. در انتهای مدت فعالیت، صندوق‌ها می‌توانستند نامه تمدید مهلت برای سازمان بفرستند که به شرط داشتن استراتژی، تمدید مهلت انجام شود.
    برای فیروزه موفقیت در مهلت مقرر توانستیم افرایش سرمایه را انجام بدهیم و از 4.5 میلیارد به بیش از 10 میلیارد تومان رساندیم. اکنون صندوق فیروزه موفقیت به 15 میلیارد تومان رسیده است.
    مدیران صندوق‌های رشته‌ای می‌دانند که جریان‌های مالی شاغلان در اصناف مختلف، متفاوت است. رفتار شناسی مالی فعالان هر صنف، پیش‌بینی زمان اوج صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری را آسان می‌کند. به طور مثال اگر روزی بخواهند صندوق سرمایه گذاری برای معامله گران ایجاد کنند، با توجه به ریسک بالای محیط شغلی معامله گران، باید صندوقی با ریسک کم برای آنها ایجاد شود. همچنین برای یک گروه کارمند با توجه به جریان درآمدی کم ریسک و ثابت آنها، طلب پذیرش ریسک بیشتر وجود دارد.
    در خصوص صندوق فام، که متعلق به جامعه پزشکی است، تصمیم گرفتیم پیشرو باشیم و صندوق سرمایه گذاری صنفی داشته باشیم. به طور عمومی در سطح بین‌الملل، صندوق‌های رشته‌ای فعال هستند که مدیران سرمایه گذاری با توجه به سلیقه سرمایه گذاری گروه شغلی، آن گروه شغلی را به عنوان هدف قرار می‌دهند و سعی در برآورده کردن نیازهای سرمایه گذاران دارند.
    بنابراین جامعه پزشکان را با توجه به این که درآمد بالایی دارند، به عنوان جامعه هدف قرار داریم. همچنین بررسی میدانی انجام دادیم که نشان داد این جامعه کم و بیش در حوزه بازار کار می‌کنند، اما از عملیات سبدگردانی که برای آنها انجام شده است، رضایت ندارند. بنابراین تصمیم گرفتیم که سرمایه آنها را در یک صندوق جمع کنیم. بازاریابی جذب نقدینگی برای این صندوق، در جوامع پزشکی و دندانپزشکی انجام شد. این صندوق از نوع در سهام است. حتی سهامداران ممتاز این صندوق، غالبا از پزشکانی هستند که سبقه بورسی دارند.

    - سرمایه این صندوق چقدر است؟
    این صندوق به تازگی آغاز به کار کرده است و باید به همان حداقل 10 میلیارد تومان برسد. البته هنوز اسم صندوق به طوری که به جامعه سلامت نزدیک باشد، تایید نشده اما در شرف انجام است.
    یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیر صندوق، با اداره ثبت است. این مشکل از زمان شروع روند گرفتن مجوز صندوق و همچنین مسایل مربوط به مجامع و تصمیمات مربوط به اسم گذاری وجود دارد. با این که صندوق‌ها زیاد شده‌اند، اما مسائل حقوقی با کارشناسان اداره ثبت هنوز حل نشده است. به طور مثال درک نکردند که چطور صندوق‌ها ذیل قانون تجارت هستند، اما هیئت مدیره و مدیرعامل ندارند. این که صندوق‌ها مدیرعامل ندارند، اما ارکان دارند، برای اداره ثبت معضل ایجاد می‌کند. بنابراین اگر تغییر نام انجام شود، فرآیند بازاریابی نیز سریع‌تر انجام می‌شود و می‌توانیم هرچه زودتر کف سرمایه مورد نیاز را به دست آوریم.

    - در خصوص عملکرد صندوق شاخص 30 شرکت بزرگ و نحوه مدیریت این صندوق نیز توضیح دهید.
    صندوق شاخص 30 شرکت بزرگ، صندوق جذابی است که همبستگی بالایی با شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی دارد. در این صندوق باید 80 درصد از منابع را در شرکت‌های ذیل شاخص 30 شرکت بزرگ سرمایه گذاری کنیم و برای 20 درصد باقیمانده می‌توانیم انتخاب کنیم که در اوراق، سایر سهام و... سرمایه گذاری شود. در واقع این 20 درصد، پاشنه آشیل ماست. این صندوق از سال 93 آغاز به کار کرده است. تلاش ما مبنی بر این است که با 20 درصد از منابع آزاد صندوق، فاصله 1.5 درصد بهتر از شاخص 30 شرکت بزرگ داشته باشیم. عملکرد تیم مدیریت صندوق 30 شرکت بزرگ فیروزه به صورت تاریخی نشان می‌دهد که این 20 درصد به اندازه‌ای چابک سرمایه گذاری می‌کند که بهتر از شاخص 30 شرکت بزرگ بازدهی داشته باشد. 
    بنابراین برای افرادی که به بازار خوشبین هستند، این صندوق محل مناسبی برای تصمیم گیری است. زیرا به نحوی، شاخص 30 شرکت اساسی بازار را خریداری کرده‌اند.

    - صندوق سرمایه گذاری فیروزه موفقیت که اکنون حدود 7 سال از فعالیت آن می‌گذرد، چه جایگاهی در بازار دارد؟
    اگر به تاریخ آغاز به کار این صندوق به عنوان مبدا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این صندوق حدود 2600 روز فعالیت کرده است. در این مدت صندوق چهارمین صندوق از نظر بازدهی در بین تمام صندوق‌های فعال در بازار بوده است. 3 صندوق از این صندوق عملکرد بهتری داشته‌اند که البته زمان فعالیت بیشتری داشتند.
    در این مدت، هدفگذاری مدیر صندوق به صورت صعودی بوده است. در سال 93 شاخص 20 درصد بازدهی منفی داشت، اما صندوق ما 1.5 درصد بازدهی مثبت داشت. در سال 94، شاخص 28 درصد بازدهی مثبت داشت، اما صندوق ما فقط 20 درصد بازدهی مثبت داشت. دلیل کمبود بازدهی مثبت شاخص صندوق ما نسبت به شاخص بازار، این است که شاخص به واسطه رشد ناگهانی سهام گروه خودرویی رشد کرد، اما اکثریت تحلیلگران بنیادی بازار معتقد بودند که این رشد، رشد بنیادی نبوده است. بنابراین برای صندوقی که استراتژی کم ریسک دارد، سرمایه گذاری در گروه خودرویی توجیه پذیر نبود.
    در سال 95، بازده شاخص منفی 4 درصد بود، اما این صندوق 20 درصد بازدهی مثبت داشت. بنابراین به طور کلی بازدهی این صندوق مثبت است. از ابتدای سال 96 نیز شاخص حدود 5 درصد رشد کرد، اما این صندوق 8 درصد رشد کرده است. این موضوع روند رو به رشد صندوق را نشان می‌دهد که تحت هر شرایطی، به عنوان یک بازوی قوی برای رقابت بازار سرمایه با سیستم بانکی وارد می‌شود.
    در واقع این صندوق به دلیل مدیریت محتاطانه، برای افرادی که می‌خواهند با ریسک کم وارد بازار شوند و از سودهای شارپی آن بهره لازم را ببرند و همچنین سرمایه خود را حفظ کنند، گزینه مناسبی است. زیرا در روزهای خیلی بد بازار، بازده منفی نداشته و در روزهای صعودی بازار نیز عمدتا فراتر از بازده شاخص عمل می‌کند. گفتنی است، سرمایه این صندوق اکنون حدود 15 میلیارد است.
    استراتژی ما در صندوق فیروزه موفقیت به این صورت که است در بازار منفی ضرر نکنیم و در بازار مثبت، روند رو به رشد داشته باشیم. همچنین تلاش ما مبنی بر این است که بر اساس امیدنامه، چیدمان دارایی صندوق را رعایت کنیم. این صندوق با این حجم و بازدهی تاکنون تخلفی نداشته است.

    - مدیریت ریسک در صندوق‌های فیروزه آسیا چگونه انجام می‌شود؟
    در صندوق‌های درآمد ثابت، با توجه به سبقه ناشر و سبقه ضامن نقد شوندگی تحلیل می‌کنیم که اوراق را بخریم یا خیر. با توجه به این موارد و میزان بازدهی، اگر بازدهی توجیه داشته باشد، آن اوراق را در نظر می‌‌گیریم. در واقع اگر ریسک آنها با توجه به بازدهی توجیه داشته باشد، آنها را خریداری می‌کنیم. خوشبختانه چیدمان دارایی که سازمان در امیدنامه صندوق‌ها را ملزم به رعایت آن کرده است، به نوعی مدیریت ریسک دارد که حتی اگر برنامه‌ای برای مدیریت ریسک نداشته باشیم، بازهم مدیریت می‌شوند.

    برچسب ها