عصر خودرو

سفیر ایران در باکو تاکید کرد:

لزوم توجه سرمایه گذاران ایرانی به بازار منطقه

عصر بازار- سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: جمهوری آذربایجان با تغییر رویکرد از واردکننده صرف در سال های گذشته، امروز اجرای پروژه ها در قالب فعالیت های مشترک با دیگر کشورها را دنبال می کند.

لزوم توجه سرمایه گذاران ایرانی به بازار منطقه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، جواد جهانگیر زاده امروز (پنجشنبه) در دومین روز از نمایشگاه سه روزه باکو اکسپو 2017 افزود: امروز جمهوری آذربایجان با قوت و قدرت در حال طی کردن مراحل رشد و توسعه است.
    به گفته این دیپلمات ایرانی، اقتصاد جمهوری آذربایجان فقط متکی به مرزها و داخل این کشور نیست، بلکه به عنوان یک پل ارتباطی با روسیه، بلاروس، اوکراین و قفقاز شمالی مطرح است که می توان با برنامه ریزی از این ظرفیت استفاده زیادی کرد.
    وی خاطر نشان کرد: این نمایشگاه می تواند نمایانگر بازارهای مصرف منطقه و همسایگان باشد تا بتوانیم بازارهای جدید برای عمده تولیدات و محصولات کشورمان بیابیم که بیش از نیاز داخلی تولید می شوند.
    جهانگیر زاده ادامه داد: به این منظور جمهوری آذربایجان به مثابه پلی ارتباطی برای دستیابی به این هدف است و خود نیز ظرفیت بالایی برای جلب و جذب کالاها و محصولات ایرانی دارد.
    وی تصریح کرد: آنچه امروز بیشتر مدنظر مسوولان این کشور است، نه صرفا واردات کالاها و محصولات، بلکه اجرای کار اقتصادی و صنعتی مشترک با سایر کشورهاست؛ موضوعی که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کشورمان باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.
    این مقام مسوول یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مطابق توافقات روسای جمهور دو کشور در حال ساخت و استقرار کارخانه خودروسازی در منطقه «نفت چاله» این کشور هستند که تاکنون حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
    وی با اشاره به در دست ساخت بودن خط تولید این کارخانه در شرکت ایران خودرو، بیان داشت: با راه اندازی این سایت می توان امیدوار بود که ایران بخش بزرگ تری از بازار خودروی آذربایجان را به خود اختصاص دهد، همچنین برای توسعه صنعت تولید لاستیک خودرو می توان کارهای زیادی را به انجام رساند.
    سفیر ایران در باکو با اشاره به شرکت های حاضر در این نمایشگاه، اظهار داشت: اغلب شرکت ها با اطلاعات کامل و دقیق از بازار جمهوری آذربایجان (نه به عنوان یک مصرف کننده) بلکه به عنوان هابی (مرکز) برای صادرات به سایر کشورهای منطقه با جمعیت بیش از 170 میلیون نفری چشم دارند.
    نمایشگاه بین المللی صنعت CASPINDEXPO و نمایشگاه بین المللی ساختمان به طور همزمان از 22 تا 24 شهریور ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می شود.
    این نمایشگاه در فضایی به مساحت هشت هزار متر مربع در دو سالن در مرکز نمایشگاهی باکو اکسپو سنتر در حال برگزاری است.
    در مجموع 52 شرکت شامل 20 شرکت ایرانی و 32 شرکت خارجی از 15 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه شرکت کرده اند.
    110 نفر تاجر و فعال بازرگانی خارجی تاکنون برای حضور در همایش (بیزینس فروم) این رویداد در باکو حاضر شده اند.
    هدف از برپایی این نمایشگاه ایجاد فرصت برقراری ارتباط و شناسایی شرکت های معتبر داخلی و خارجی، آشنایی با آخرین دستاوردها و فناوری های روز جهان، در اختیار گذاردن فرصت انعقاد قراردادهای کاری، یافتن نمایندگان فعال، فراهم کردن زمینه مناسب برای ارائه آخرین دستاوردهای نوین علمی، پژوهشی و صنعتی در حوزه های مختلف صنعتی، افزایش کیفیت تولید و رسیدن به استانداردهای جهانی و آشنایی و تبادل تجربیات شرکت ها با یکدیگر در یک مکان مناسب و زمان کوتاه است.
    همچنین ملاقات با طرف های تجاری، دستیابی به پروژه ها و مناقصه ها در بازار کشورهای مشترک المنافع - CIS- و جمهوری آذربایجان و بازاریابی موفق با تضمین امنیت سرمایه گذاری از اهداف دیگر این نمایشگاه سه روزه به شمار می رود.
    بر اساس آمارهای موجود ایران با رقمی نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات در سال 16-2015 به جمهوری آذربایجان در بین جمهوری های CIS (جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع یا هم سود) مقام نخست و جزو پنج کشور نخست صادرکننده جهان به این جمهوری است.
    کل صادرات جمهوری آذربایجان در سال 16-2015 به میزان 27 میلیارد و 800 میلیون دلار بود و واردات آن 11 میلیارد دلار است.
    بخش صنعت این کشور با بیش از پنج میلیارد دلار، نخستین و بالاترین سهم از واردات را داراست و همچنین صادرات ایران به جمهوری آذربایجان در بخش صنعت، حائز مقام نخست است.
    دو کشور دارای مرزهای مشترک، اشتراکات دینی و مذهبی، فرهنگی و آداب و رسوم هستند و به دلیل هم مرز بودن هزینه های تجارت (صادرات و واردات) آنها نسبت به سایر کشورهای عضو CIS بسیار پایین تر است. انتظار می رود سطح تجاری دو کشور بسیار بالاتر و فراتر از وضعیت موجود باشد.

    برچسب ها