عصر خودرو

چالش های پیش روی تک نرخی شدن ارز

عصر بازار- با وجود اینکه بانک مرکزی مدتی است در راستای تک نرخی شدن ارز گام هایی برداشته اما برخی کارشناسان نگرانی هایی در خصوص بر هم خوردن تعادل بازار پس از اجرای طرح ارز تک نرخی دارند.

چالش های پیش روی تک نرخی شدن ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبده تبریزی کارشناس اقتصادی در برنامه تیتر امشب در خصوص تک نرخی شدن ارز اظهار داشت:بانک مرکزی مدتی است که در این مسیر گام هایی برداشته  و حذف ارز مسافرتی و خروج برخی اقلام از لیست ارز مبادله ای از جمله این اقدامات است.

    وی ادامه داد:این اقدامات منجر به کاهش فاصله قیمتی ارز آزاد و مبادلاتی می شود و هرچه این فاصله کمتر شود نگرانی ها در خصوص ایجاد بازار سفته بازی بعد از تک نرخی شدن ارز کم می شود.

    عبده تبریزی تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که بعد از اجرای طرح، ارز به وسیله پس انداز افراد تبدیل شود و این امر به زیان اقتصاد کشور خواهد بود اما بانک مرکزی مصمم است که این اتفاق نیفتد و گرایش دولت اینست که سرمایه مردم را به سمت تولید ببرد.

    این کارشناس اقتصادی در خصوص امکان افزایش قیمت ارز آزاد و دونرخی شدن مجدد آن پس از اجرای طرح  اظهار داشت: اگر فاصله ارز آزاد و مبادله ای را به تدریج کاهش دهیم پس از اجرای طرح،  یک دو نرخی متعادل و منطقی خواهیم داشت و در این راستا می بایست بازار نیاز ارزی تجاری را از نیاز شخصی افراد جدا کنیم.

    وی در خصوص پیش بینی زمان اجرای این طرح گفت:بانک مرکزی می تواند به تدریج در این مسیر حرکت کند و تا پایان امسال شاهد تک نرخی شدن ارز در کشور خواهیم بود.

    افزایش قیمت ارز آزاد با تک نرخی شدن ارز

    بر اساس این گزارش علی دینی کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه  اظهار داشت:در شرایطی که فشار تورمی و انتظارات فزاینده نسبت به نرخ ارز در کشور وجود دارد تک نرخی شدن ارز منطقی نیست.

    وی ادامه داد:با اجرای این طرح پرشی در بازار آزاد ایجاد می شود و موجی از نقدینگی به این سمت می رود و تجربه سال 90 تا 92 تکرار خواهد شد.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:سال90 تا 92 تلاطمی که در بازار ارز ایجاد شد به دلیل تقاضای سوداگرایانه بود اکنون نیز با توجه به شرایطی که داریم همچنان فضا ملتهب است  و امکان افزایش مجدد قیمت وجود دارد.

    وی افزود:با حذف ارز مسافرتی احتمال افزایش قیمت ارز وجود دارد و با توجه به ورود به نیمه دوم سال و جهش تورمی ، با تک نرخی شدن ارز حتما قیمت آن رشد خواهد داشت.

    دینی تصریح کرد:بورس ارزی در شرایط عادی اقتصادی می تواند خوب کار کند اما در شرایطی که انتظارات فزاینده نسبت به آینده باشد عرضه نیز کمتر می شود تا قیمت ها افزایش یابد.

    وی افزود: از نظر بنده اگر دولت  قیمت 3700 تومان را به منظور تک نرخی شدن ارز تعیین کند، ارز در بازار آزاد به 4 هزار و 500 تومان نیز می رسد و دوباره دونرخی می شود.

    فضا برای تک نرخی شدن ارز مساعد است

    بر اساس این گزارش پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط تلفنی با برنامه اظهار داشت:لازمه اقتصاد سالم اینست که مولفه نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و از رانت ها جلوگیری شود اما برای اجرایی شدن این امر، شرایطی لازم است.

    وی ادامه داد:برخی شرایط اکنون در کشور ایجاد شده و بعد از برجام، انتقال وجوه ارزی عملیاتی شده و این امکان فراهم شده که به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کنیم.

    پور ابراهیمی گفت: این گلایه وجود دارد که چرا تا کنون تک نرخی شدن ارز اجرایی نشده است.

    وی در خصوص نگرانی های موجود برای ایجاد بازار سفته بازی پس از اجرای  طرح گفت:راهکار ایجاد بورس ارزی و تبادل ارزی با ابزارهای مالی برای رفع این دغدغه ها ، وجود دارد.

    پور ابراهیمی گفت: با توجه به ظرفیت های انتقال ارزی و فضای مساعد ایجاد شده ، این توان وجود دارد که ارز هرچه سریعتر تک نرخی شود و این امر باید با اراده دولت و بانک مرکزی عملیاتی شود.

    برچسب ها