عصر خودرو

جمشید عدالتیان شهریاری تشریح کرد:

عقب‌نشینی نفت به‌نفع صنعت

عصر بازار- رشد اقتصادی بدون نفت برای اولین‌بار در کشور از رشد اقتصادی با نفت پیشی گرفت.

عقب‌نشینی نفت به‌نفع صنعت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از آرمان، این موضوع نشان‌دهنده‌ این نکته است که اقتصاد ایران بدون نفت نیز می‌تواند رشد داشته باشد و نیز وابستگی اقتصاد کشور به نفت کاهش یابد. در بهار96رشد اقتصادی بدون نفت به رقم 7/1درصد رسید. سرمایه‌گذاری در فصل زمستان پارسال و بهار سال جاری مثبت شد. اقتصاد ایران در بهار96 در موضوعات غیرنفتی ازجمله ساختمان مثبت7/1درصد ، کشاورزی 3/1درصد ، خدمات 8/8درصد و صنعت و معدن رشدی برابر با4/9درصد به‌صورت مثبت داشته است. لازم به‌ذکر است هزینه مصرف نهایی خصوصی در بهار امسال 6/9‌درصد و هزینه مصرف دولت 5/6‌درصد رشد داشته است.
     جمشید عدالتیان شهریاری، عضو نمایندگان اتاق بازرگانی  می‌گوید: «رشد اقتصادی بدون نفت برای اولین‌بار در اقتصاد ایران در سال96رخ داده است. بیشتر این رشد اقتصادی مربوط به حوزه صنعت و انرژی است. در مجموع در صنایعی که مختص خودروست و نیز در صنایع سنگین، رشد بالایی را در بهار 96 می‌بینیم.»
    در بهار امسال اقتصاد ایران شاهد رشد 7/1درصدی بدون وابستگی به نفت بوده است؛ نظر شما در این باره چیست؟
    رشد اقتصادی بدون نفت برای اولین‌بار در اقتصاد ایران در سال96رخ داده است. بیشتر این رشد اقتصادی مربوط به حوزه صنعت و انرژی بوده است. در مجموع در صنایعی که مختص خودروست و نیز در صنایع سنگین، رشد بالایی را در بهار 96 می‌بینیم. سرمایه‌گذاری در دو فصل زمستان پارسال و بهار امسال روند مثبتی را طی کرد و در بهار امسال رشد اقتصادی در سرمایه‌گذاری به مثبت 7/1‌درصد رسید. بالارفتن رشد اقتصادی بدون وابستگی به نفت برای کارشناسان اقتصادی و مردم تعجب‌آمیز بود. با توجه به اعلام‌ درصد بالای رشد اقتصادی، برخی باور ندارند که رونق اقتصادی اتفاق افتاده است. علت این موضوع می‌تواند بیان این نکته باشد که همزمان با رشد اقتصادی، اقتصاد ایران هنوز در دوره رکود به سر می‌برد. تغییر در قیمت ارز و سیاست‌های بانک مرکزی شوکی بود که در اقتصاد کشور و سیستم بانکداری رخ داد و این مباحث ممکن است رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد و آن را کاهش دهد یا تعدیل کند. در سه‌ماهه نخست سال 96 آمار رشد اقتصادی ارائه شد که بیشتر در زمینه صنایع سنگین و بزرگ این رشد اتفاق افتاده است و صنایع کوچک هنوز رشد اقصادی بالایی نداشته‌اند.
    با توجه به آمار اعلام‌شده آیا طی سال جاری رشد اقتصادی به هشت‌درصد خواهد رسید؟
    رشد اقتصادی سال 95 و نقش درآمدهای حاصل از نفت و گاز در آن از جمله مهم‌ترین مسائلی بود که مورد تحلیل و واکاوی و اظهارنظر کارشناسان، دولتمردان و منتقدان دولت قرار گرفت. امید است با برنامه‌های اقتصادی که دولت دوازدهم در پیش دارد، رشد اقتصادی به هشت‌درصد برسد و این موضوع دور از ذهن نیست. هشت‌درصد رشد اقتصادی رقم جذابی در اقتصاد است که اگر یک‌درصد عنوان‌شده به رشد اقتصادی افزوده شود، شاهد رونق کلی در بازار ایران خواهیم بود. رسیدن رقم رشد اقتصادی به هشت‌درصد افزایش درآمدها و رونق را در پی‌خواهد داشت. در این راستا می‌توان روابط تجاری به‌ویژه صادرات را افزایش داد و رقم رشد اقتصادی را حفظ کرد. رشد اقتصادی و رونق‌گرفتن اقتصاد جامعه حتی از نظر روانی نیز در جامعه ایجاد نشاط می‌کند. باید به این نکته اشاره کرد که هنوز این باور در مردم نهادینه نشده که رقم‌های اعلام‌شده در زمینه رشد اقتصادی واقعی است. متاسفانه دولت‌های نهم و دهم این مساله را در ذهن‌ها ایجاد کردند که دولت در اغلب مواقع آمار غلط اقتصادی و غیرقابل باور به مردم می‌دهد. امید است این نکته به دولت‌های یازدهم و دوازدهم نفوذ نکرده باشد تا مردم با تمام وجود رشد اقتصادی را لمس کنند.
    برای حفظ و تداوم رشد اقتصادی لازم است چه سیاست‌هایی به کار گرفته شود؟
    در زمینه سرمایه‌گذاری باید عنوان کرد نیاز است حمایت‌های لازم در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صورت گیرد. رشد اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری و تداوم سرمایه‌گذاری امکانپذیر نیست. امید است که سرمایه داخلی و سرمایه خارجی بیشتر جذب شود تا رشد اقتصادی تداوم داشته باشد.
    رشد بخش مولد و افزایش تولیدات و صادرات چگونه پیش رفته است؟
    رشد اقتصادی بیشتر در زمینه صنایع بزرگ اتفاق افتاد و تحول خوبی در این صنایع رخ داده است. تولید خودرو و صنایعی مثل فولاد و نیز معادن رشد خوبی داشته‌اند. لازم به یادآوری است در صنایع کوچک و متوسط رشد آن‌چنانی اتفاق نیفتاده است. برای افزایش رشد اقتصادی نیازمند تحرک سرمایه‌گذاری در عرصه‌های تولیدی بودیم. سال گذشته بر همین اساس 17‌هزار و 900‌میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای کوچک و متوسط قرار داده شده است تا وضعیت تولید در کشور بهبود یابد.
    رشد اقتصادی با حذف نفت چقدر می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد؟
    تا کنون یکی از مهم‌ترین اجزای رشد اقتصادی در میان بخش‌های مختلف اقتصاد، نفت بوده است. نفت همیشه و به‌صورت مداوم و ثابت تحریک‌کننده رشد اقتصادی بوده است. رشد اقتصادی در ایران اگرچه با احتساب همه بخش‌ها محاسبه می‌شود، اما در اقتصاد ایران به‌دلیل نقش قابل توجه و نسبتا پایدار نفت، شاخص نرخ رشد به دو شاخص بدون نفت و با نفت تبدیل شده است. ولی باید با تلاش و برنامه‌ریزی رشد اقتصادی بدون نفت را افزایش داد و نفت را در این میان حذف کرد، زیرا نفت دچار نوسانات زیادی در بازار ایران و جهان است.

    برچسب ها