عصر خودرو

پس‌لرزه‌های آزمایش هسته‌ای کره شمالی در بازار ارز

عصر بازار- دلار در مقابل اکثر ارزهای نوظهور تضعیف شد. سخنان مقامات فدرال رزرو و کاهش احتمال افزایش نرخ بهره کلیدی تا پایان سال میلادی و افزایش تنش‌های سیاسی- جغرافیایی از مهم‌ترین عوامل تضعیف دلار بود. در این بین اثرگذاری آزمایش هسته‌ای کره شمالی بر بازار نیز جالب توجه است.

پس‌لرزه‌های آزمایش هسته‌ای کره شمالی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در هفته اخیر و در بازارهای جهانی ارزش دلار در برابر ین 2.20 و فرانک سوئیس تا 2.14 درصد کاهش یافت. در همین مدت ارزش یورو 1.47 و پوند تا 1.89 درصد در مقابل دلار تقویت شده است.تقویت دلار در نتیجه دو دلیل اتفاق افتاد؛ اول رشد مطلوب برخی از شاخص‌های اقتصادی آمریکا و دیگری افزایش سقف بدهی دولت این کشور تا ماه دسامبر.

    اما ریزش ارزش دلار در روزهای اخیر قابل توجه بوده است. آنچه که بانک مرکزی در رابطه با دلایل تضعیف دلار در مقابل سایر ارزها مورد بررسی قرار داده است به چند مورد برمی‌گردد. سخنان مقامات فدرال رزرو که از وجود اختلافات بین اعضای کمیته سیاست بازار باز در خصوص ادامه روند افزایش نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی این بانک حکایت داشت عاملی برای ریزش ارزش دلار شد.

    وقوع زلزله در شبه جزیره کره که به آزمایش هسته‌ای کره شمالی مربوط دانسته شد هم دلیلی برای کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهایی همچون ین ژاپن و فرانک سوئیس بود.

    استعفای فیشر، قائم مقام فدرال رزرو و عضو کمیته سیاست بازار باز که از موافقان تشدید سیاست‌های انقباضی به شمار می‌رود، موجب کاهش احتمال افزایش نرخ بهره کلیدی تا پایان سال میلادی شد که این عاملی اثرگذار بر ارزش دلار بود.

    دیگر موضوعی که دلار را تحت تاثیر قرار داد به سخنان دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا مربوط می‌شود. وی سخنانی مبنی بر تعیین زمان توقف تدریجی برنامه خرید دارایی‌های بین ماه اکتبر تا دسامبر در نشست ماه بعد شورای حکام بانک مرکزی اروپا داشت که عاملی تاثیرگذار بر بازار به شمار می‌رود.

    برچسب ها