عصر خودرو

رئیس‌کل بانک مرکزی چشم‌انداز سیاست‌گذاری برای دلار را ترسیم کرد؛

پیام سیف به بازار ارز

عصر بازار- رئیس‌کل بانک مرکزی در یک پیام مهم، به سرمایه‌گذاران توصیه کرد از ورود به بازار ارز برای کسب سود پرهیز کنند.

پیام سیف به بازار ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،   به گفته سیف، سرمایه‌گذاری روی دلار به هیچ‌وجه اقتصادی نیست و سپرده‌های بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد. دلیل این توصیه، تاکید سیاست‌گذار بود مبنی‌بر اینکه تغییرات سالانه نرخ ارز در نهایت با فاصله زیادی کمتر از نرخ کنونی سود سپرده ثبت خواهد شد. با توجه به این اظهارنظر، انتظار می‌رود تغییرات سالانه نرخ ارز بسیار کمتر از نرخ سود بانکی مصوب یعنی 15 درصد باشد. سود بیشتر سرمایه‌گذاری روی سپرده بانکی نسبت به بازار ارز در 6 ماه ابتدای سال نیز بسیار مشهود بود؛ چراکه در این بازه زمانی، دلار نوسان ماهانه کمتر از نیم درصدی داشت. نکته‌ای که به صراحت در صحبت‌های رئیس‌‌کل نیز به آن اشاره شد. به باور سیاست‌گذار حتی در صورتی که نوسانات در نیمه دوم سال نیز بیشتر شود، بازدهی به‌گونه‌ای خواهد بود که فاصله معناداری بین نرخ سود سپرده بانکی به‌عنوان یک روش پس‌انداز با خرید و فروش ارز در بازار وجود خواهد داشت. تا قبل از پیام رئیس‌کل به بازار، ذهنیت معامله‌گران نیز تا پایان شهریور با سیاست‌گذار همخوانی داشت؛ اما به‌واسطه دید کوتاه‌مدت، تصویر روشنی از نیمه دوم سال در دسترس نبود.

    روز گذشته، رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد، سرمایه‌گذاری روی دلار به هیچ وجه اقتصادی نیست و سپرده‌های بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد. به این ترتیب می‌توان گفت که سیاست‌گذار ارزی انتظار دارد تغییرات سالانه نرخ دلار کمتر از نرخ سود بانکی قرار گیرد. تغییرات قیمت شاخص ارزی از ابتدای سال نیز چندان زیاد نبوده و این ارز روند ملایم صعودی را پشت‌سر گذاشته است. در ادامه این روند، روز سه‌شنبه دلار با افزایش محدود 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 918 تومان رسید. رشد جزئی دلار در روزهای اخیر در شرایطی رقم خورده است که تعداد زیادی از نوسان‌گیران تصور می‌کردند با عبور دلار از مرز روانی 3 هزار و 900 تومان قیمت با شیب تند به سوی مرز 4هزار تومانی حرکت خواهد کرد و نوسانات ارزی شدت خواهد گرفت. با این حال، به‌نظر می‌رسد عوامل مدیریت‌کننده قیمت دست بالا را در بازار داشته‌اند و مانع از نوسانات هیجانی شده‌اند.

    تکذیب یک ادعا

    روز چهارشنبه ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهارات مهمی را در مورد بازار ارز مطرح کرد. سیف در بخشی از سخنان خود ادعای مطرح شده در مورد خواست دولت برای افزایش نرخ دلار را رد کرد و یادآور شد: «گفته شده بود که دولت به افزایش تمایل دارد؛ این به هیچ وجه درست نیست، دولت تمایل به اقداماتی دارد که منجر به ثبات در اقتصاد کشور شود و بتواند اقتصاد را توام با آرامش هدایت کند و فعالان اقتصادی افق پیش‌بینی مناسبی از شرایط اقتصادی کشور داشته باشند که خوشبختانه مثل 4 سال گذشته در این 6 ماه نیز شاهد این وضعیت بودیم.» رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد که نرخ سود بانکی کماکان جذاب‌تر از بازار دلار است. به گزارش «ایسنا» رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: «آنچه مسلم است سرمایه‌گذاری در نرخ دلار به هیچ وجه اقتصادی نیست و سپرده‌های بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد و افزایش قیمت دلار در بلندمدت به هیچ وجه نمی‌تواند با آن رقابت کند. بنابراین دلار گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری نیست.» این اظهارات در شرایطی مطرح شد که اخیرا کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف شدند نرخ سود علی‌الحساب یک‌ساله خود را براساس ضوابط اعلامی که 15 درصد بود به‌صورت دقیق رعایت کنند. این در شرایطی بود که پیش از این برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری سودهای بالاتری را پرداخت می‌کردند. بر این اساس می‌توان گفت سیاست‌گذار ارزی انتظار دارد که تغییرات سالانه دلار بسیار کمتر از 15 درصد باشد. روز گذشته حتی سیف مطرح کرد که تغییرات ماهانه دلار در سال 96 نزدیک به نیم درصد بوده است، دلیل دیگری که دریافت نرخ سود نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار ارز ارجحیت دارد. رئیس‌کل بانک مرکزی عنوان کرد: «نرخ دلار در 5 فروردین 96معادل 3 هزار و 820 تومان بود که اخیرا تا مرز 3 هزار و 900 تومان رشد کرد و این نشان‌دهنده 2/ 2 درصد افزایش در طول این مدت بوده که متوسط ماهانه کمتر از 5/ 0 درصد است؛ بنابراین به‌نظر نمی‌آید نگرانی خاصی در این زمینه وجود داشته باشد.» رئیس بانک مرکزی همچنین گفت: دامنه نوسانات نیز در مدت این 6 ماه بسیار محدود و چیزی حدود 190 تومان است که آن هم حدود 5 درصد دامنه نوسان دارد که این نیز جای نگرانی ندارد و نشانه ثبات در اقتصاد است. وی در ادامه تاکید کرد، دقت نظر بانک مرکزی و دولت بر کنترل نوسانات نرخ ارز و جلوگیری از افزایش‌های ‌هیجانی نرخ ارز است.

     

    رشد دلار با درهم

    روز گذشته، دلار روند آرام صعودی خود را ادامه داد و با رشد محدود 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 918 تومان رسید. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که به افزایش قیمت دلار کمک کرد. روز گذشته نرخ حواله این ارز به نزدیکی محدوده هزار و 80 تومان رسید. همسو با رشد بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز افزایشی شد و با 4 هزار تومان رشد به بهای یک میلیون و 267 هزار تومان رسید. روز چهارشنبه، اونس جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر به محدوده هزار و 330 دلار بازگشت تا نیروهای افزایشی بازار سکه داخلی را فعال‌تر کند.

    برچسب ها