عصر خودرو

ملاقات هیات تجاری فنلاند با رئیس اتاق تهران

همکاری‌هایک اقتصادی ایران و فنلاند با لغو تحریم‌ها افزایش می‌یابد

عصر بازار: در روزهایی که ساختمان شماره ۸۲ خیابان وزرا با ترافیک هیات‌های تجاری مواجه شده است، یک هیات ۱۲ نفره از فعالان اقتصادی فنلاند به سرپرستی معاون وزیر امورخارجه این کشور نیز به پارلمان بخش خصوصی آمد و با رئیس اتاق تهران دیدار کرد. در این ملاقات دو طرف، فرصت‌های همکاری در بخش‌های مختلف را مورد اشاره قرار دادند و نسبت به ارتقا سطح مناسبات تجاری و اقتصادی تاکید کردند.

همکاری‌هایک اقتصادی ایران و فنلاند با لغو تحریم‌ها افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اتاق تهران، در روزهایی که ساختمان شماره 82 خیابان وزرا با ترافیک هیات‌های تجاری مواجه شده است، یک هیات 12 نفره از فعالان اقتصادی فنلاند به سرپرستی معاون وزیر امورخارجه این کشور نیز به پارلمان بخش خصوصی آمد و با رئیس اتاق تهران دیدار کرد. در این ملاقات دو طرف، فرصت‌های همکاری در بخش‌های مختلف را مورد اشاره قرار دادند و نسبت به ارتقا سطح مناسبات تجاری و اقتصادی تاکید کردند.

    در ابتدای این نشست، مسعود خوانساری با اشاره به ملاقات اعضای این هیات با برخی مقامات ایران، از جمله مجید تخت‌روانچی، معاون وزارت امور خارجه، محمد خزاعی، رییس سازمان سرمایه‌گذاری و محسن جلال‌پور، رییس اتاق ایران، ابراز امیدواری کرد که این دیدارها منجر به توسعه مناسبات اقتصادی ایران و فنلاند شود. او سپس توضیح داد که اتاق تهران بزرگ‌ترین اتاق بازرگانی کشور است و البته حدود 60 درصد اقتصاد ایران نیز در تهران تمرکز یافته است. او ادامه داد: «حدود60 درصد کل صاحبان کارت‌های بازرگانی نیز در تهران مستقر هستند.»

    رئیس اتاق تهران در ادامه به رابطه ایران و فنلاند پرداخت و گفت: «روابط دو کشور در سال‌های اخیر به دلیل اعمال سیاست‌های تحریمی دچار نوسان شده است. به طوری که ارزش تجارت میان دو کشور که در سال 2006 به حدود 200 میلیون یورو می‌رسید، در سال 2014 به حدود 23 میلیون یورو کاهش یافته است. البته این امیدواری وجود دارد که با لغو تحریم‌ها، حجم مراودات تجاری ایران و فنلاند افزایش پیدا کند.»

    خوانساری مشکلات بانکی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه همکاری‌ها میان دو کشور بر شمرد و افزود: «به دلیل این مشکلات معاملات تجاری ایران از اروپا به سمت چین سوق پیدا کرده است.» او با اشاره به برخی مزیت‌های ایران گفت: «بازار ایران با جمعیت حدود 75 میلیون نفر، بازار بزرگی است. افزون بر این، چنانچه جمعیت کشورهای همجوار را نیز در نظر بگیریم، حجم این بازار به 300 میلیون نفر می‌رسد. از مزیت‌های دیگر ایران، موقعیت سوق‌الجیشی، منابع طبیعی، نیروی انسانی تحصیلکرده و نیز وضعیت مناسب بازار مصرف است.» خوانساری ادامه داد: «فنلاند نیز با توجه به پیشرفت‌هایی که در عرصه فناوری داشته است، می‌تواند با مشارکت بنگاه‌های ایرانی در زمینه‌های مختلف اقتصادی در ایران سرمایه‌گذاری کند. فنلاند همچنین در زمینه تحقیق و توسعه زبانزد است و ایران می‌تواند از این پتانسیل بهره بگیرد.» رئیس اتاق تهران افزود: «برای فراهم کردن زمینه همکاری‌ها، اعزام هیات‌های تجاری دو طرف و آشنایی با ظرفیت‌های همکاری می‌تواند موثر واقع شود.»

    سطح تجارت ایران و فنلاند مطلوب نیست
    در ادامه این ملاقات، آقای ماتی آنتونن، معاون وزیر امورخارجه فنلاند که ریاست این هیات را نیز برعهده داشت، سطح روابط تجاری ایران و فنلاند را «نامطلوب» ارزیابی کرد و گفت: «با اجرای توافق هسته‌ای، روابط اقتصادی دو کشور بهبود پیدا می‌کند و در آینده تبادل هیات‌های تجاری نیز افزایش خواهد یافت.» او عنوان کرد که هیاتی تجاری متشکل از 100 نفر از فعالان اقتصادی فنلاند در ماه دسامبر به ایران می‌آید که بزرگترین هیات تجاری اعزامی از فنلاند به ایران خواهد بود.
    معاون وزیر امور خارجه فنلاند ادامه داد: «حضور این هیات فرصت مغتنمی برای بررسی ایده‌ها و زمینه‌های همکاری تلقی می‌شود و انتظار این است که هیاتی نیز از طرف ایران در همایشی که با عنوان ایران نامگذاری شده و قرار است در نیمه دوم دسامبر در فنلاند برگزار شود، حضور یابد.»

    او با اشاره به نقش ایران در اقتصاد منطقه گفت: «مشارکت با شما می‌تواند مفید باشد. در عین حال، فنلاند نیز بخش‌های مختلفی از اقتصاد را نمایندگی می‌کند و درحوزه فناوری اطلاعات، مهندسی وحفاظت از محیط‌زیست از جمله جنگل‌ها سرآمد است.» آنتونن همچنین گفت: «این مزیت‌ها در بخش فناوری سلامت و بهداشت نیز وجود دارد و نیمی صادرات محصولات ‌هایتک فنلاند از حوزه فناوری و تجهیزات پزشکی صورت می‌گیرد.» سرپرست هیات تجاری فنلاند همچنین گفت: «فنلاند در بخش مدیریت منابع آب، احداث سیستم‌های فاضلاب و نیز مصرف بهینه انرژی نیز فعال است و شرکت‌های ما راهکارهای مناسبی برای حفظ محیط زیست دارند.»

    رئیس اتاق تهران نیز گفت: «در بخش مدیریت آب و سیستم فاضلاب ظرفیت بسیاری برای سرمایه‌گذاری و مشارکت وجود دارد و شرکت‌هایی در ایران وجود دارد که آماده همکاری با شما هستند.» سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری ایران در بخش حمل‌و‌نقل اشاره کرد و گفت: «اتاق تهران در زمینه تقویت کارآفرینی و رهبری زنان در کسب‌و‌کار‌ها نیز فعال است و در این زمینه نیز می‌توان از تجربیات یکدیگر استفاده کرد.» در ادامه این نشست، اعضای هیات تجاری فنلاندی به معرفی و طرح دیدگاه‌های خود در زمینه ضرورت‌های توسعه روابط پرداختند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها