عصر خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

بورس کالا از بخش های اثرگذار در رونق صنعت فولاد است

عصر بازار- کرباسیان مراسم تودیع عبدالمجید شریفی مدیرعامل سابق شرکت ملی فولاد ایران و معارفه منصور یزدی زاده به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت، صبح امروز با حضور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس سازمان ایمیدرو،رییس انجمن فولاد ایران ،مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران و مدیران ارشد مجتمع های فولادی در محل شرکت ملی فولاد ایران برگزار شد.

بورس کالا از بخش های اثرگذار در رونق صنعت فولاد است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، در ابتدای این مراسم مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشکر از زحمات و خدمات عبدالمجید شریفی، مدیر عامل سابق شرکت ملی فولاد ایران، به جایگاه فولاد در دنیا اشاره کرد و گفت: جایگاه فولاد در دنیا و وضعیتی که در این صنعت وجود دارد مترادف با توسعه بوده و میزان مصرف فولاد یکی از پارامترهایی است که برای توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود.

    وی با بیان اینکه میزان مصرف فولاد در کشور 200 کیلوگرم در سال است، گفت: در سایر کشورها این میزان به ازای هر نفر بیشتر از 350 کیلوگرم است بنابراین برای دست یافتن به این جایگاه باید به تولید، کیفیت و میزان مصرف این محصول توجه نشان دهیم تا تولید در صنعت نیز افزایش پیدا کند.

    رییس هیات عامل ایمیدرو، انحلال شرکت ملی فولاد ایران طی سال های گذشته را یک اتفاق نامیمون و غیر کارشناسی دانست و افزود: این اتفاق پاک کردن صورت مسئله حوزه فولاد بود که از تصمیمات خوب دولت یازدهم عملیاتی شدن پیشنهاد فعالیت مجدد این مجموعه بود.

    کرباسیان به اجرای هشت طرح فولادی در کشور با محوریت شرکت ملی فولاد ایران اشاره کرد و افزود: یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در این حوزه رخ داد بحث تولید، اشتغال و توجه به صادرات حوزه فولاد بود به طوریکه در سال گذشته در مجموع بیش از 6 میلیون تن صادرات فولاد صورت گرفت که این میزان در سال 91 تنها 200 هزار تن بود و در مقابل 10 میلیون تن واردات داشتیم که این روند در دولت یازدهم به نحوی تغییر کرد تا صادرات افزایش و واردات کاهش یابد.

    وی افزود: علاوه بر این زنجیره فولاد در سال 2015 دچار چالش جدی افت قیمتی شد، اما اکنون قیمت ها رو به رشد است، ضمن اینکه تولید و اشتغال و توجه به صادرات، در حوزه فولاد به خوبی حاصل شده است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بورس کالای ایران را یکی از بخش های اثرگذار در رونق صنعت فولاد دانست و گفت: باید بپذیریم که باید جایگاه بهتری در دنیا و به ویژه در منطقه در حوزه معدن و صنایع معدنی داشته باشیم که زنجیره فولاد یکی از مهمترین بخش های آن است.

    کرباسیان با اشاره به برنامه های وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت و اولویت وی در خصوص توسعه معدن و صنایع معدنی، تاکید کرد: طبق این برنامه باید هماهنگی بین بخش های مختلف معدن و صنایع معدنی بیشتر شده و اقدامات جزیره ای چه در سیاست گذاری و چه در نظارت و اجرا کمتر شود.

    رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به تهیه نقشه های یکصدهزارم زمین شناسی ایران جهت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و اتمام آنها تا پایان آذر ماه امسال،عنوان کرد: با همت رییس جمهور و وزیر صنعت اولویت به معدن و صنایع معدنی اختصاص پیدا کرده است که باید در حوزه فولاد حسن استفاده از این امکان را داشته باشیم.

    وی با بیان اینکه 43 درصد بازار معادن و صنایع معدنی دنیا به صنعت فولاد اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: در این حوزه مشاهده شد که با یک اتفاق کوچک در برجام، میزان صادرات فولاد ایران به حدود 6 میلیون تن رسید تا فعالان صنعت فولاد کشور در زمان رکود بازار فولاد بتوانند در کنار تولیدکنندگان چین سهم بازار خود را افزایش دهند.

    کرباسیان با اشاره به کلنگ زنی یک هفته ای هفت طرح فولادی در دولت نهم گفت: وقتی طرحی کلنگ زنی می شود، دیگر نمی توان اجرایش را متوقف کرد، بنابراین ما نیزبه عنوان تعهد، پیگیر این طرح ها بودیم و اکنون هفت طرح فولادی در حال تکمیل شدن است که در میان این طرح ها ، فولاد شادگان و میانه هم اکنون در حال تولید هستند.

    وی در ادامه خطاب به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ملی فولاد ایران گفت: انتظار ما از شرکت ملی فولاد این است که به عنوان بازوی وزارتخانه، به اجرای این طرح ها نظارت کند؛ ضمن اینکه یک موضوع جدید در دوره دولت دوازدهم، تخصصی عمل کردن است که در این رابطه شرکت ملی فولاد باید این وظیفه را به عهده گیرد و ظرف دو سال آینده، هفت طرح فولادی را به تولید برساند.

    کرباسیان تاکید کرد: از شرکت ملی فولاد ایران انتظار داریم به کمک ایمیدرو ، وزارتخانه و با همکاری انجمن فولاد ایران و سایر متخصصان این حوزه، برنامه های مورد نظر را پیشنهاد داده و گلوگاه ها را برای تعرفه و توازن از شمش تا سایر محصولات فولادی و مشکلات محیط زیستی، ارایه کند.

    رییس هیات عامل ایمیدرو بر لزوم برنامه ریزی برای آینده صنعت فولاد در حوزه آب، تکنولوژی و فناوری اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف مدیر عامل و هیات مدیره شرکت ملی فولاد ایران این است که جایگاه فولاد را به ویژه در پژوهش، فناوری و تکنولوژی ارتقا داده و به جایگاه واقعی آن برساند علاوه بر این ارایه پیشنهادات کارشناسی نیز از دیگر وظایف این مجموعه بوده و ایمیدرو از آن حمایت می کند تا در این صنعت تحرک ایجاد شود. در این راستا لازم است انجمن فولاد ایران و شرکت های فولادی نیز به آن کمک کنند.

    افزایش توسعه ارتباط بین بورس کالا و مجموعه های فولادی

    در ادامه، منصور یزدی زاده مدیر عامل جدید شرکت ملی فولاد ایران، از تلاش مدیرعامل سابق این شرکت تقدیر کرد و اولویت کار خود را ایجاد همگونی در زنجیره فولاد دانست.

    وی همچنین به جایگاه صنعت فولاد در اقتصاد ایران و سهم فولاد در تولید ناخالص ملی اشاره کرد و گفت: سهم این صنعت در تولید ناخالص ملی کمتر از 20 درصد نیست و این میزان به اندازه ای است که نمی توان نسبت به آن بی توجه بود از این رو باید مرزهای صنعت فولاد در ایران درنوردیده شود.

    مدیر عامل جدید شرکت ملی فولاد ایران به نقش بورس کالای ایران در شفافیت معاملات حوزه فولاد اشاره کرد و گفت: صنعت فولاد کشور ارتباط خوبی با حوزه بورس کالا دارد و باید تلاش کرد برای تحقق اهداف دو طرف، ارتباط بین بورس کالا با مجموعه های فولادی در کشور توسعه یابد.

    یزدی زاده به اشتغال زایی صنعت فولاد پرداخت و عنوان کرد: صنعت فولاد در حوزه های مختلف کاربرد داشته و با فعالیت های چهار وزارتخانه در ارتباط و درگیر است به گونه ای که از لحاظ تولید ناخالص ملی با وزارت اقتصاد، در تولید مصالح راه و ساختمان با دو وزارتخانه راه و مسکن و شهرسازی و در تولید مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف با وزارت صنعت و معدن و تجارت در ارتباط است. ضمن اینکه می توان به تناسب کارکرد با وزارتخانه های دیگر نیز این ارتباط را برقرار کرد تا نقش فولاد در اقتصاد و توسعه کشور گسترش یابد.

    طی این مراسم، محمدرضا سجادیان، رئیس هیات مدیره شرکت ملی فولاد ایران نیز از تصمیم دولت برای جذب 2000 نیروی نخبه جوان از دانشگاههای کشور سخن گفت و افزود: تقاضای ما این است که 40 تا 50 نخبه در حوزه فولاد، جذب این صنعت شود.

    وی اتمام طرح های نیمه تمام فولادی را یکی از ماموریت های جدید مدیرعامل جدید شرکت ملی فولاد دانست.

    برچسب ها