عصر خودرو

اشپیگل بررسی کرد ؛

دلسردی اتحادیه اروپا از روند پیشرفت مذاکرات برگزیت

عصر بازار- یک هفته نامه آلمانی از دلسردی اتحادیه روپا از روند پیشرفت مذاکرات برگزیت و برخی آماده سازی‌ها به منظور شکست احتمالی این مذاکرات خبر داد.

دلسردی اتحادیه اروپا از روند پیشرفت مذاکرات برگزیت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی از نگرانی اتحادیه اروپا درباره عدم واقع نگری انگلیس در روند مذاکرات برگزیت و دلسردی این اتحادیه در این باره نوشت.

    اشپیگل در ادامه نوشت: در راهروهای کمیسیون اروپایی و پارلمان این اتحادیه وقتی سخن از مذاکرات برگزیت به میان می آید یک درماندگی خاصی حاکم می شود. در حالی که تاریخ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ( 29 ماه مارس سال2019  ) نزدیک تر می شود مذاکرات در این باره چندین هفته است که هیچ پیشرفتی نداشته است.

    فراکسیون دموکرات مسیحی در پارلمان اروپا اعلام کرده است که بارها و بارها ما سعی کرده ایم که دیدگاه های خود را برای لندن آشکار کنیم. اما انگلیسی ها ظاهرا همچنان این مواضع را خالی بندی ارزیابی می کنند. نقطه میانی اختلافات درباره چهار آزادی اساسی یعنی آزادی تردد کالا، پول، خدمات و افراد است. این ها مسائلی است که اتحادیه اروپا از ابتدا بر آن تاکید داشته است.

    اتحادیه اروپا بر این مسئله تاکید دارد که اگر انگلیسی ها بعد از خروج دیگر هیچ مهاجری را از اروپا نپذیرند همچنین دسترسی به بازار داخلی اروپا را از دست خواهند داد. اتحادیه اروپا امتیازات ویژه ای را در این راستا به لندن نخواهد داد. البته لندن دقیقا در این راستا تلاش می کند. این مسئله در بین بقیه کشورهای عضو ناراحتی و بیگانگی شدیدی نسبت به لندن را ایجاد کرده است.

    در این شرایط زنگ های خطر به صدا در آمده است، به گونه ای که اگر انگلیسی ها آرام آرام فکری برای این مسئله نکنند این نگرانی وجود دارد که خروجی بدون توافق برای انگلیس رقم بخورد. "المار بروک"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شانس وقوع چنین سناریوی بدی که بخصوص برای انگلیس یک فاجعه اقتصادی است را 50 درصد ارزیابی می کند. البته دیگر نمایندگان پارلمان اروپا خطر وقوع چنین سناریویی را کم تر می دانند. با این حال چنین هرج و مرجی را در برگزیت هیچ کس محال نمی داند.

    اشپیگل در ادامه نوشت: در پارلمان اروپا در حال حاضر تدارکات مشخصی برای وقوع چنین سناریویی وجود دارد. فراکسیون حزب مردم پارلمان اروپا با حمایت دیگر فراکسیون ها و با توجه به خطر روزافزون شکست مذاکرات برگزیت، تغییر در تجارت گازهای گلخانه ای را درخواست کرده است.  به این ترتیب امتیازاتی که در این راستا به انگلیس داده شده است نباید بعد از برگزیت وجود داشته باشد. این فراکسیون ها تاکید دارند کسی که هیچ تعهدی را برآورده نمی کند نباید هیچ امتیازی را هم دریافت کند.

    "پیتر لیز"، سخنگوی سیاست محیط زیست فراکسیون حزب مردم پارلمان اروپا نیز در این باره اظهار داشته است که در لندن ایده های غیر واقعی درباره یک توافق احتمالی حاکم است. بنابراین ما خود را برای یک خروج سخت آماده می کنیم.

    کمیسیون اتحادیه اروپا هم باید درباره این پیشنهاد پارلمان که امروز (چهارشنبه) درباره آن تصمیم گیری می شود نظر دهد و حمایت و یا حتی تشویق خود را اعلام کند. نگرانی درباره اخلال در روند برگزیت در کمیسیون اروپایی هم افزایش پیدا کرده است.

    مقامات بروکسل دو ماه آینده را در این راستا بسیار مهم و تعیین کننده ارزیابی می کنند. در 18 سپتامبر ( 26 شهریور) دور بعدی مذاکرات با انگلیس درباره خروج آغاز می شود و از حالا به تعویق یک هفته ای آن فکر می شود. در ماه اکتبر، میشل بارنی، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا باید پیشرفت های کافی در اولین مرحله مذاکرات را مشخص کند تا گفتگوها درباره مناسبات آینده آغاز شود.

    اما به نظر می رسد چنین روندی بعید باشد. المار بروک، مسئول کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا در این باره می گوید که من فکر نمی کنم که تاریخ ماه اکتبر برای این منظور عملی باشد.

    همچنین "گوی فرهوفشتادت"، رهبر مذکرات برگزیت پارلمان اروپا هم بر این باور است که هیچ پیشرفت کافی در این راستا وجود نداشته است. بنابراین در سه مسئله ای که در مراحل اولیه اعلام شده است مانند قبل به ندرت پیشرفت هایی وجود داشته است.

    درباره تعهدات مالی به اتحادیه اروپا انگلیس هنوز هیچ پیشنهاد ملموس و مشخصی را ارائه نداده است. بروکسل بر این باور است که لندن بعد از خروج بین 40 تا 100 میلیارد یورو را باید به منظور برآورده کردن تعهداتش به بروکسل بدهد.

    همچنین پیشنهادات لندن برای آینده مرزهای ایرلند کافی ارزیابی نمی شود.

    از طرفی ایده های لندن درباره مسئله مهاجرت و حقوق آینده شهروندان اروپایی در انگلیس و انگلیسی هایی که در اروپا هستند تا به حال برای دیگر اعضای اروپایی رضایت بخش نبوده است.

    در بخش پایانی این مطلب آمده است، با این حال در پارلمان اروپا هنوز امید به بیداری انگلیس وجود دارد. در چهارم اکتبر نخست وزیر انگلیس در مجمع حزب محافظه کار این کشور در منچستر یک سخنرانی درباره خروج را ایراد خواهد کرد. پارلمان اروپا تصمیم دارد یک روز قبل از این سخنرانی با یک قطعنامه از خط و مشی های اتحادیه اروپا در روند مذاکرات برگزیت حمایت کند. به اعتقاد "المار بروک" به این ترتیب برای انگلیسی ها آشکار می شود که ما بر رویکرد خود باقی می مانیم.

    برچسب ها