عصر خودرو

سفیرایران درباکو در گشایش اکسپو۲۰۱۷عنوان کرد؛

رشد بیش از ۴۰ درصدی روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان درسال ۲۰۱۷

عصر بازار- سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش از آن بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است؛ همچنین در ۹ ماهه سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۰ درصد رشد در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را شاهدیم.

رشد بیش از ۴۰ درصدی روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان درسال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «جواد جهانگیر زاده» امروز (چهارشنبه) در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی اکسپو 2017باکو در محل اکسپو سنتر این شهر افزود: جمهوری آذربایجان بازار بزرگی است و از طریق اتصال به کشورهای همسایه همچون روسیه، اوکراین، گرجستان و ... می تواند امکان انتقال کالاها و محصولات ایرانی را به این کشورها فراهم آورد.

    به گفته این دیپلمات ارشد ایران ، سطح پایه روابط اقتصادی دو کشور پایین است و باید تلاش تجار، فعالان اقتصادی و بازرگانان کشورمان در افزایش آن باشد.
    جهانگیر زاده تصریح کرد: حضور شرکت ایران خودرو در این نمایشگاه و تلاش انجام شده برای ساخت کارخانه در منطقه «نفت چاله» می تواند به افزایش ظرفیت تجاری کشورمان در این کشور بیانجامد.
    وی خاطرنشان کرد: عمده ارتباطات تجار و بازرگانان دو کشور در عرصه کالاهای معدنی و ساختمانی و پس از آن کشاورزی است.
    سفیر ایران در باکو همچنین به رشد صنعت گردشگری در این کشور در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه بین المللی از سوی جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان می تواند فصل نوینی در ارتباطات اقتصادی دو کشور باشد.
    وی همچنین با اشاره به حضور رئیسان اتاق های بازرگانی آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان در این نمایشگاه، ابراز امیدواری کرد استان های هم مرز با جمهوری آذربایجان بتوانند سهم و نقش خود را در توسعه روابط اقتصادی دو کشور افزایش دهند.
    جهانگیر زاده با اشاره به سطح حداکثری ارتباطات سیاسی دو کشور، یادآوری کرد: رئیسان جمهوری دو کشور درچهار سال گذشته 9 دیدار با یکدیگر داشته اند و با توجه به نبود مشکل سیاسی در روابط دو کشور، اینک نوبت تجار و بازرگانان است تا با ایفای سهم و نقش خود به توسعه روابط دو جانبه کمک کنند.
    وی ادامه داد: خط آهن شمال - جنوب که متصل کننده جنوب چین و کشور هندوستان از طریق راه آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان و از آنجا به اتحادیه اروپا است، می تواند نقش مهمی در توسعه مراودات اقتصادی دو کشور ایفا کند و در این زمینه با دستور رئیسان جمهوری ایران و آذربایجان دو کشور برای تکمیل ظرفیت های خود مشارکت مالی می کنند.
    این مقام مسئول با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور، یادآور شد: «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان از سوی ایران و «شاهین مصطفی یف» یکی از وزیران کابینه آذربایجان به نمایندگی از این کشور در این کمیسیون حضور دارند که می تواند در توسعه روابط فیمابین مثمر ثمر باشد.

    **برگزاری نمایشگاه از سوی ایرانی ها نشانه توسعه روابط دو کشور است
    در ادامه این مراسم ، «نیازی صفر اف» معاون وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان افزود: با استراتژی در پیش گرفته شده از سوی «الهام علی اف» رئیس جمهوری، جمهوری آذربایجان در مسیر رشد و توسعه گام برداشته و در سال های اخیر شاهد حضور خارجی ها برای مشارکت در توسعه اقتصادی کشور بویژه صنایع غیرنفتی هستیم.
    وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های متعدد در این کشور در سال های گذشته، خاطرنشان کرد: نمایشگاه امروز که از سوی جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت حداکثری شرکت ها و صنایع ایرانی، همچنین با مشارکت شرکت های روسی، ترکیه ای، اوکراینی و سایر کشورها برگزار شده، می تواند نقش موثری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها بویژه ایران داشته باشد.
    معاون وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان ادامه داد: اکنون پروژه های مشترک بزرگی بین ایران و آذربایجان در دست اجراست که از آن جمله می توان به حضور خودروسازان ایرانی اشاره کرد.
    صفراف افزود: ساخت کارخانه خودروسازی از سوی ایرانی ها که در فاز نهایی آن قرار است سالیانه 10 هزار خودروی سواری تولید شود، اشتغال بکار مستقیم 400 نفر را به همراه داشته و قرار است سایر صنایع جانبی مرتبط با آن نیز راه اندازی شود.
    به گزارش ایرنا، نمایشگاه بین المللی صنعت CASPINDEXPO و نمایشگاه بین المللی ساختمان به طور همزمان از 22 تا 24شهریور ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می شود.
    این نمایشگاه در فضایی به مساحت هشت هزار متر مربع در دو سالن در مرکز نمایشگاهی باکو اکسپو سنتر در حال برگزاری است.
    در مجموع 52 شرکت شامل 20 شرکت ایرانی و 32 شرکت خارجی از 15 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه شرکت کرده اند و همچنین 110 نفر تاجر و فعال بازرگانی خارجی تاکنون برای حضور در همایش (بیزینس فروم) این رویداد در باکو حاضر شده اند.
    هدف از برپایی این نمایشگاه ایجاد فرصت برقراری ارتباط و شناسایی شرکت های معتبر داخلی و خارجی، آشنایی با آخرین دستاوردها و فناوری های روز جهان، در اختیار گذاردن فرصت انعقاد قراردادهای کاری، یافتن نمایندگان فعال، فراهم کردن زمینه مناسب برای ارائه آخرین دستاوردهای نوین علمی، پژوهشی و صنعتی در حوزه های مختلف صنعتی، افزایش کیفیت تولید و رسیدن به استانداردهای جهانی و آشنایی و تبادل تجربیات شرکت ها با یکدیگر در یک مکان مناسب و زمان کوتاه است.
    همچنین ملاقات با طرف های تجاری، دستیابی به پروژه ها و مناقصه ها در بازار کشورهای مشترک المنافع - CIS- و جمهوری آذربایجان و بازاریابی موفق با تضمین امنیت سرمایه گذاری از اهداف دیگر این نمایشگاه سه روزه به شمار می رود.
    بر اساس آمارهای موجود ایران با رقمی نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات در سال 16-2015 به جمهوری آذربایجان در بین جمهوری های CIS مقام نخست و جزو پنج کشور نخست صادرکننده جهان به این جمهوری است.
    کل صادرات جمهوری آذربایجان در سال 16-2015 به میزان 27 میلیارد و 800 میلیون دلار بود و واردات آن 11 میلیارد دلار است.
    بخش صنعت این کشور با بیش از پنج میلیارد دلار، نخستین و بالاترین سهم از واردات را داراست و همچنین صادرات ایران به جمهوری آذربایجان در بخش صنعت، حائز مقام نخست است.
    دو کشور دارای مرزهای مشترک، اشتراکات دینی و مذهبی، فرهنگی و آداب و رسوم هستند و به دلیل هم مرز بودن هزینه های تجارت (صادرات و واردات) آنها نسبت به سایر کشورهای عضو CIS بسیار پایین تر است. انتظار می رود سطح تجاری دو کشور بسیار بالاتر و فراتر از وضعیت موجود باشد.

    برچسب ها