عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه تشریح کرد؛

صندوق های سرمایه گذاری در مسیر توسعه

عصر بازار- سازمان بورس در سالهای اخیر تصمیم های بسیار خوبی در خصوص صندوق های سرمایه گذاری گرفته است که باعث شده این صندوق ها مسیر مناسب توسعه را به خوبی طی کنند.

صندوق های سرمایه گذاری در مسیر توسعه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، کورش شمس، مدیرعامل شرکت سبد گردان پاداش سرمایه با اشاره به تصمیم های مثبت سازمان بورس برای توسعه صندوق های سرمایه گذاری گفت: صندوق های سرمایه گذاری در دو الی سه سال اخیر توسعه خوبی داشتند.

    وی با اشاره به جذب سرمایه های این صندوق ها در بازار سهام افزود: با توسعه این صندوق ها منابع بسیار خوبی جذب بازار سهام می شود که برای رشد و رونق این بازار مفید است.

    شمس با تاکید بر اینکه رقم قابل توجهی از صندوق های سرمایه گذاری بزرگ با درآمد ثابت متعلق به بانک ها هستند، اظهار داشت: در این مدت، بخشی از این منابع وارد بازار شد. یکی از تصمیم های مثبت سازمان بورس الزام صندوق ها برای خرید سهام با 5 درصد دارایی صندوق است که باعث شد رقم خوبی از محل این صندوق ها وارد بازار شوند.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در تصمیمی دیگر، صندوق ها مجاز شدند، فقط 50 درصد دارایی خود را در بانک ها سپره کنند، گفت: با اجرایی شدن این موضوع، منابع بیشتری از صندوق ها آزاد شده و جذب بازار سهام می شود.

    وی ادامه داد: با رونق بازار سرمایه، هدف اصلی این بازار که تامین مالی برای بنگاه های اقتصادی است، محقق می شود. این در حالی است که با زمینه های ایجاد شده، صندوق های سرمایه گذاری به نحو بهینه ای در حال طی مسیر توسعه هستند.

    این مدیرعامل شرکت سبدگردان بازار سرمایه به تعامل سازمان بورس به رکن متولی صندوق ها اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان بورس از متولیان صندوق ها خواسته تا اطلاعات دقیق تر، بیشتر و جامع تری ارائه دهند و کنترل بیشتری بر عملکرد صندوق ها داشته باشند. این کنترل بیشتر باعث می شود صندوق ها بهتر حرکت کنند و صرف و صلاح سرمایه گذاران با نگاه دقیق تری رعایت شود.

    به گفته شمس، سازمان بورس به سمت توسعه انواع مختلفی از صندوق ها در حال حرکت است، صندوق هایی مثل صندوق پروژه و ساختمان باعث می شوند منابع لازم برای توسعه پروژه ها تامین شود.

    وی در ادامه پیشنهادهایی را برای بهتر شدن روند توسعه صندوق ها مطرح کرد و گفت: سازمان بورس صندوق های با درآمد ثابت را به نوعی به خرید سهام ملزم کرده است اما برای رونق بیشتر بازار سرمایه و فرهنگ سازی، استفاده از ابزارهای نوین مالی مثل ابزارهای مشتقه لازم است، می توان با دستورالعملی صندوق ها را ملزم کرد بخش اندکی از منابع خود را به خرید اوراق مشتقه اختصاص دهند تا بازار این اوراق نیز با رونق مواجه شود.

    شمس به لزوم تغییر نحوه محاسبه بازده صندوق ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بازده صندوق ها به نحوی اعلام می شود که بازده واقعی صندوق نسبت به رقم مبنای هر واحد سرمایه گذاری را نشان نمی دهد به خصوص در بازه های زمانی سالیانه، سه ماهه و 6 ماهه این مشکل بیشتر دیده می شود، چراکه در حال حاضر بازده صندوق نسبت به دوره قبل اعلام می شود.

    وی با طرح پیشنهاد اعطای اختیار به مدیران صندوق ها برای خرید اوراق بدهی کم ریسک، گفت: نکته دیگر این است که واحدهای صندوق ها به عنوان دارایی ضمانت برای گرفتن اعتبار توسط کارگزاران پذیرفته شود.

    مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه در ادامه به بررسی روند بازار سرمایه پرداخت و گفت: با توجه به کاهش نرخ بهره بانکی پیش بینی می شود نقدینگی های خوبی از بازار پول راهی بازار سهام شود البته با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، گروهی سپرده های کوتاه مدت خود را به بلند مدت تغییر دادند و از این طریق تا یک سال آینده نیز سرمایه خود را در بانک ها نگه داشتند اما با توجه به روند ادامه دار کاهش نرخ سود بانکی، بازار سرمایه محل مناسبی برای جذب نقدینگی هایی است که از بانک ها خارج می شوند.

    وی با بیان اینکه با کاهش نرخ سود بانکی و ورود سرمایه های جدید به بازار سرمایه p/e این بازار بالا می رود، اظهار داشت: موضوع مثبت دیگر برای بازار سرمایه کاهش ارزش برابری ارزها به خصوص دلار آمریکا با توجه به سیاست های اخیر دنیا است که باعث رشد قیمت کامودیتی ها شده است. همزمان برخی کالاهای اولیه نیز با کاهش عرضه و افزایش تقاضا مواجه شده اند که باز هم رشد قیمت این کالاها را به همراه داشته است.

    شمس  با بیان اینکه بازار سرمایه کشور ما کامودیتی محور است که رشد قیمت این کالاها رونق بازار سرمایه را به همراه دارد، درباره وضعیت سایر صنایع بازار گفت: کاهش نرخ سود بانکی با مهندسی مالی می تواند بدهی را برای برخی صنایع مثل خودرویی ها یا سایر صنایع مشابه که نسبت های اهرمی مناسب دارند و میزان بدهی بانکی آنها بالاست، ارزانتر کند و هزینه های مالی کمتری توسط این صنایع پرداخت شود که تاثیر مثبتی بر سود صنعت خواهد داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه به صنعت IT نیز اشاره کرد و افزود: این صنعت به دلیل حرکت جامعه به سمت دنیای الکترونیک چشم انداز بسیار مثبتی دارد، هرچند رقابت در این گروه بسیار سخت است اما دورنمای این صنعت به دلیل جوان و توسعه ای بودن آن، بسیار روشن است.

    شمس معتقد است باقی صنایع بازار نیز به تبع رشد صنایع بزرگ از رونق نسبی برخوردار خواهند شد بنابراین می توان چشم انداز مثبتی برای نیمه دوم سال جاری متصور شد.

    برچسب ها