عصر خودرو

۳۵۰۰ میلیارد دلار پول نفت چگونه زنده می‌شود؟

عصر بازار- صنعت نفت ایران با قدمت صد ساله اش صنعت پیری محسوب می‌شود، به طوری که بسیاری از میادین و مخازن نفتی و گازی در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و همین موضوع باعث می‌شود برداشت از آن‌ها با چالش مواجه شود و نیاز به فناوری، سرمایه و تکنولوژی ویژه‌ای داشته باشد.

۳۵۰۰ میلیارد دلار پول نفت چگونه زنده می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در این راستا افزایش ضریب بازیافت از میادین برای برداشت هرچه بیشتر از مخازن همواره مورد توجه بوده و بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که برای جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی، باید افزایش ضریب بازیافت را به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار داد.

    هم‌اکنون میزان ذخایر هیدروکربور مایع قابل استحصال باقیمانده کشور حدود 157 میلیارد بشکه است که در صورت افزایش 10 درصدی متوسط ضریب بازیافت نفت، بالغ بر 70 میلیارد بشکه به حجم ذخایر قابل استحصال نفت افزوده می‌شود. این میزان با احتساب بهای کنونی هر بشکه نفت، معادل سه هزار و 500 میلیارد دلار ارزش دارد.

    طبق آخرین آمار اعلام شده میزان ضریب بازیافت مخازن نفتی ایران به طور میانگین 27 تا 28 درصد. میانگین ضریب بازیافت زیر 30 درصد به این معنی است که که اگر حدود 700 میلیارد بشکه نفت در اختیار داشته باشیم، تنها حدود 200 میلیارد بشکه آن قابل استحصال است.

    البته نمی‌توان برای ضریب بازیافت استاندارد خاصی در نظر گرفت زیرا ضریب بازیافت، استاندارد جهانی مشخصی ندارد و میدان‌ها متناسب با کیفیت زمین، مخزن و... و. ضریب بازیافت‌های متفاوتی دارند .در ایران نیز میزان ضریب بازیافت در میادین مختلف متفاوت است و در یک میدان 60 درصد است و در میدانی دیگر مانند آزادگان این ضریب کمتر از 10 درصد است.

    ذخیره نفت درجای میدان‌های مشترک غرب کارون حدود 67 میلیارد بشکه است که حتی اگر ضریب بازیافت در این میدان‌ها 10 درصد هم باشد حدود 60 میلیارد بشکه نفت در زیر زمین باقی می‌ماند؛ درحالی‌که تنها افزایش یک درصدی ضریب بازیافت، استحصال 670 میلیون بشکه نفت بیشتر را امکان‌پذیر می‌کند.

    بر اساس این گزارش، افزایش ضریب بازیافت مخازن در دل امضای قراردادهای جدید نفتی مهم ترین اولویت وزارت نفت در دولت دوازدهم اعلام شده است. به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان افزایش برداشت از مخازن، مسئله اصلی ماست و به هیچ وجه نباید در این زمینه کوتاه بیاییم. این نفت، ثروت مملکت و بیت المال است و باید روی صدم درصد ضریب بازیافت آن هم حساسیت داشته باشیم. اگر به افزایش ضریب بازیافت توجه نکنیم، بسیاری از ذخایرمان را از دست می‌دهیم و تولیدمان به وضعی بحرانی دچار خواهد شد.

    به گفته وی برای توسعه میدان‌های جدید و افزایش ضریب بازیافت در میدان‌های در حال بهره‌برداری، به سرمایه و فناوری نیاز داریم و تولید صیانتی نیز با افزایش ضریب بازیافت محقق می‌شود.

    برچسب ها