عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی؛

نقدینگی از بورس فرار کرد

عصر بازار: یک کارشناس اقتصادی گفت: نبود اعتماد موجب گریز نقدینگی از بورس به بانکها شده است و در صورتی که کاهش سود بانکی منجر به کاهش نرخ تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی شود، می توان امیدوار به خروج اقتصاد از رکود و رونق دوباره بورس بود.

نقدینگی از بورس فرار کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علی اکبر زارعی گفت: ادامه روند ریزشی بازار سرمایه از یک سو و نیز ابهامات موجود در بازار موجب شده است تا نقدینگی جدیدی به بورس وارد نشود و کاهش حجم و ارزش معاملات هم به همین دلیل است.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به این که دولت با استفاده از سیاستهای انقباضی تلاش در کنترل تورم دارد و این موضوع موجب تعمیق رکود حاکم بر اقتصاد شده است، بنابراین دولتمردان باید از طریق حمایتهای لازم از صنایع و با دخالت غیرمستقیم، اقتصاد و در پی آن بازار سهام را از رکود خارج کنند.
    وی با اشاره به این که کمبود نقدینگی یکی از مشکلاتی است که در ماههای گذشته گریبان بازار سرمایه را گرفته است گفت: در صورتی که بورس برای سرمایه گذاری جذاب باشد و سودی را عاید سرمایه گذاران کند نقدینگی به سمت این بازار روانه خواهد شد.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که نبود اعتماد موجب گریز نقدینگی از سوی بورس به بانکها شده است تصریح کرد: در صورتی که کاهش سود بانکی منجر به کاهش نرخ تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی شود می توان امیدوار به خروج اقتصاد از رکود و رونق دوباره بورس بود.
    وی ادامه داد: از سوی دیگر دولت می تواند نقدینگی را در اختیار صندوق هایی چون صندوق‌های بازنشستگی، صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت به عنوان ابزارهایی قرار دهد تا با کمک آنها بازار سرمایه حمایت شود.
    این کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانی که برخی ابهامات از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و عوارض مالکانه معادن تعیین تکلیف نشوند سرمایه گذاران با دید بلندمدت در بورس سرمایه گذاری نمی کنند و این اتفاق موجب ابهام در آینده بازار می شود.
    وی با بیان این که با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد، بهترین بازاری که سرمایه گذارن تمایل به حضور در آن را دارند بانکهاست اذعان داشت: باید تلاش کنیم با سیاستهای مالی و پولی و رونق دوباره بازار سرمایه، نقدینگی را به سمت بورس و تولید سوق دهیم.
    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر گزارشات شش ماهه شرکتها بر بورس نیز گفت: جز چند شرکت که گزارش های مناسبی داشتند، بقیه شرکتهای بورسی گزارشهای شش ماهه مناسبی منتشر نکردند که البته با توجه به وضعیت اقتصادی کشور جز این انتظار نمی رفت.
    وی اظهار امیدواری کرد: با اجرایی شدن مفاد برجام و نیز رفع تحریم ها رفته رفته شاهد رونق تولید در بنگاهها باشیم و در پی آن رشد اقتصادی کشور، موجب افزایش معاملات بورس و جریان نقدینگی در این بازار شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها