عصر خودرو

معاون امور باغبانی وزارت جهاد :

۹۶ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود

عصر بازار- با توجه به نیاز کم طلای سرخ به آب، این محصول در تمام استان های کشور مورد توجه قرار گرفته ، به طوریکه ایران توانسته ۹۶ درصد از زعفران کل دنیا را تأمین کند.

۹۶ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران  ، همه ساله در سایه غفلت مسئولان پیاز طلای سرخ ایرانی در جیب ها و چمدان ها از مرزهای کشور خارج می شود. قاچاق پیاز زعفران و توسعه سطح زیر کشت محصول برای افغان ها، درآمد هنگفتی رقم زده که گاهی مسئولان امر با ابراز نگرانی نسبت به این مسئه از کنار آن رد می شوند.

    با وجود آنکه زعفران یکی از محصولات استراتژیک کشور به شمار می رود  اما قاچاق پیاز این محصول می تواند آتشی بر جان میراث سه هزار ساله ایرانیان بیندازد و از سرخی روز افزون آن کم کند.

    محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نگرانی کشاورزان در زمینه قاچاق پیاز زعفران را بی مورد دانست و اظهار کرد: بعد از گذشت سال‌ها تلاش، سطح زیر کشت زعفران به 100 هزار هکتار رسیده، از این رو کشورهای همسایه با قاچاق پیاز زعفران یک شبه نمی توانند به این میزان دست یابند.

    وی افزود: تصرف بازارهای جهانی از سوی رقبا نیازمند شکل گیری صنایع فرآوری و زیرساخت های تولید است که این امر به سهولت امکان پذیر نیست.

    طهماسبی ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت حمایت از تولید داخل و اشتغال، قاچاق محصولات کشاورزی، امری نگران کننده است که باید اقدامات متعددی درجهت مقابله با آن انجام شود.

    به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی تولید مستمر و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فرآوری و زنجیره‌های تولید علاوه بر اقتصادی تر کردن این امر از خروج پیاز زعفران جلوگیری خواهد کرد.

    وی تاکید کرد: با توجه به نیاز کم طلای سرخ به آب، این محصول در تمام استان های کشور مورد توجه قرار گرفته ، به طوریکه ایران توانسته 96 درصد از زعفران کل دنیا را تأمین کند.

    معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه یادآور شد: همه ساله مقداری پیاز مازاد کشاورزان استان های خراسان رضوی و جنوبی به سایر استان‌ها منتقل می‌شود که در این زمینه فعال سازی تشکل ها در جهت جابه جایی بهداشتی پیاز و جلوگیری از شیوع آفات و بیماری در مزارع امری ضروری است.

    این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به تقویت بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه،  تشکل ها باید راهکارهای اساسی در زمینه جلوگیری از خروج غیر قانونی پیاز زعفران از کشور به کار گیرند.

    برچسب ها