عصر خودرو

دانشنامه اصطلاحات اقتصادی؛

سرمایه چیست؟

عصر بازار- سرمایه از مهم ترین عوامل تجارت بوده و بزرگ ترین وسیله جلب منفعت است در این میان هر شرکت باید دارای سرمایه باشد، تا بتواند از عملیات خود که تجارت است سود برده و اهمیت شرکت های تجاری را از سرمایه آنها می توان درک کرد.

سرمایه چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، سرمایه از مهم ترین عوامل تجارت بوده و بزرگ ترین وسیله جلب منفعت است در این میان هر شرکت باید دارای سرمایه باشد، تا بتواند نتیجه ای از عملیات خود که تجارت است برده و منتفع شود و اهمیت شرکت های تجاری را از سرمایه آنها می توان درک کرد.

    برای سرمایه، حداکثر تعیین نشده و شرکاء به هر مقدار بتوانند ممکن است سرمایه را افزایش دهند و این درحالی است که در برخی کشورها حداقلی جهت سرمایه شرکت های سهامی معلوم شده است.

    و در کشور ما هم به موجب ماده 5 اصلاحی اسفند 1347 مقرر گردیده در موقع تأسیس، سرمایه شرکت های سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایه شرکت های سهامی خاص، از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد مسلم است هیچ موقع سرمایه شرکت های سهامی عام یا خاص از این مبالغ نباید کمتر باشد و اگر کمتر شد به شرحی که گذشت در صورتی که شرکاء تا یک سال جبران ننمایند یا شرکت را به نوع دیگر تبدیل نکنند حکم به انحلال شرکت داده خواهد شد.

    سرمایه شرکت سهامی عبارتست از جمع قیمت اسمی سهام آن شرکت. بنابراین سرمایه به سهام متساوی قسمت شده و هر یک از شرکاء یک یا چند سهم آن را خواهند داشت.

    پرداخت سرمایه

    قانون اجازه داده است که در موقع تشکیل شرکت های سهامی دارندگان سهام بالغ بر سی و پنج درصد از مورد تعهد خود را پرداخت و بقیه را فقط تعهد نمایند، البته مدت تعهد باقی مانده از پنج سال تجاوز نخواهد کرد ولی هرگاه آورده های شرکاء غیر نقدی باشد باید تمام آن تایید شده باشد.

    برچسب ها