عصر خودرو

آیا اوپک باید توافق کاهش تولید را تمدید کند؟

عصر بازار- وزیر انرژی عربستان سعودی اخیرا با همتایان ونزوئلایی و قزاقستانی خود درباره گزینه تمدید توافق کاهش تولید پس از پایان مدت آن در ۳۱ مارس سال ۲۰۱۸ گفت و گو کرده است.

آیا اوپک باید توافق کاهش تولید را تمدید کند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، این گزارش یک هفته پس از اظهارات الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه منتشر شد که گفته بود گزینه تمدید دوباره توافق کاهش تولید روی میز است. با اینهمه وی خاطرنشان کرده بود هنوز زود است در این باره قطعا صحبت کنیم.

    توافق اولیه اوپک و غیراوپک قیمت برنت را به 57 دلار و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت را به بیش از 54 دلار در هر بشکه در ژانویه امسال رساند اما از آن زمان هر دو قیمت پایه کاهش پیدا کرده‌اند و تنها چندین مورد اختلال عرضه و تصمیم تولیدکنندگان در ماه مه برای تمدید توافق کاهش تولید که قرار بود در 30 ژوئن سال 2017 به پایان برسد، روند کاهش قیمت‌ها را آهسته کرد.

    با اینهمه شمار رو به رشدی از تحلیلگران بر این باورند که اوپک با تمدید توافق کاهش تولید، چاه بزرگتری برای خود حفر می‌کند. تولید کمتر از سوی اعضای این سازمان به معنای صادرات کمتر و در نتیجه، درآمد نفتی کمتر است. همچنین به قیمت از دست دادن سهم بازار به رقیبانی شامل روسیه و آمریکا تمام می‌شود.

    تحلیلگران معتقدند جبران این ضرر دشوار خواهد بود و بنابراین برای تولیدکنندگان کم هزینه در خاورمیانه تلاش برای حمایت از قیمت‌ها از طریق محدود کردن تولید ممکن است حساس‌تر باشد. در عوض، بازگشت به تولید رو به رشد ممکن است قیمت‌ها را به حدی تحت فشار قرار دهد که تولیدکنندگان شیل آمریکا نتوانند به تولید ادامه دهند.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، باید دید که آیا این اعضای اوپک تمایل دارند چرخش 180 درجه‌ای انجام دهند. جدیدترین آمار صادرات و ذخایر شناور نشان می‌دهد که اشباع عرضه جهانی ممکن است رو به کاهش گذاشته باشد اما این کاهش با روند کندی انجام می‌گیرد.

    برچسب ها