عصر خودرو

عرضه اولیه بعدی بورس؛

" های وب " را بهتر بشناسید

عصر بازار- در جوامع امروزی، فناوری اطلاعات از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به طوری که تمامی علوم در سطوح مختلفی به شکل قابل ملاحظه ای با علم فناوری اطلاعات درگیر بوده و در هم تنیدگی مشهودی با این علم نوظهور دارند.

" های وب " را بهتر بشناسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در نگاه کلی تر می توان اینگونه بیان نمود که سیاست، فرهنگ و اقتصاد به شدت از پیشرفتهای علم فناوری اطلاعات متاثر بوده و این تاثیر به گونه ای است که آینده کوتاه مدت و بلندمدت عرصه های مختلف اجتماع، به روند پیشرفت این علم متکی است. توسعه دنیای ارتباطات در دهه اخیر به قدری سریع بوده است که توانسته دنیا را به دهکده ای بسیار کوچک تبدیل نماید که کوچکترین اتفاقات در آن سوی مرزها، در اندک زمانی، به دست جوامع مختلف در سطح دنیا برسد.

    این پیشرفت علم ارتباطات، بازار سرمایه را نیز به حرکت درآورده است تا گروه اطلاعات و ارتباطات را در سال 95 ایجاد و شرکتهایی که در این زمینه به فعالیت مشغول می باشند را پذیرش و عرضه کند. اولین شرکتی که نمادش در این گروه درج شد، شرکت آتیه داده پرداز بود که در مرداد ماه 95 با نماد اپرداز در فرابورس عرضه شد. پس از ورود اولین نماد این گروه، شرکت مبین وان کیش دومین شرکتی بود که در مرداد ماه 96 سهامش در این گروه به عموم عرضه شد تا اپرداز از تنهایی رهایی یابد. سومین اتفاق مهمی که در این گروه در حال وقوع است، عرضه شرکت بزرگ داده گستر عصر نوین است که با سرمایه 400 میلیارد تومانی، در روز چهارشنبه مورخ 22/6/96 آماده عرضه به عموم می باشد. در ادامه بصورت کلی به بررسی شرکت مذکور پرداخته شده است.

    شرکت داده گستر عصر نوین که با نماد های وب در تابلو بازار دوم بورس درج شده است و قرار است تا در روز چهارشنبه مورخ 22/6/96 ،10 درصد از سهام شرکت، یعنی تعداد 400 میلیون سهم (200 میلیون سهم به کارکنان و 200 میلیون سهم به عموم مردم) عرضه شود. سرمایه ثبت شده شرکت در سال 95، 200 میلیارد تومان بود که در سال 96 با افزایش سرمایه 100 درصدی که ثبت شد، سرمایه شرکت به 400 میلیارد تومان رسید. خدمات اصلی های وب در حوزه اطلاعات و ارتباطات بوده و به سه گروه اصلی خدمات خرده فروشی به مشتریان عادی، مشتریان سازمانی و مشتریان دولتی تقسیم می شود. این خدمات از طریق دو شبکه ارتباط سیمی در سراسر کشور ارائه می شوند که به طور کلی عبارتند از:

    1.  خدمات دسترسی اینترنت و اتصال
    2.  خدمات شبکه های اختصاصی مجازی
    3.  خدمات بی سیم
    4.  خدمات اتصال اشیا و ماشین ها
    5.  خدمات ابری
    6.  خدمات عمده فروشی اتصال
    7.  تامین خدمات دسترسی در روستاها
    8.  تامین تجهیزات مورد نیاز مشتریان برای دریافت خدمات

    سهامداران عمده شرکت اشخاص حقیقی می باشند که آقای سید ایمان میری با در اختیار داشتن بیش از 98 درصد شرکت، سهامدار اصلی به حساب می آید.

    وضعیت فروش شرکت در 5 سال گذشته روندی کاملا افزایشی داشته به طوریکه در سال 1390 فروش شرکت در حدود 18000 میلیون ریال بوده که این رقم در سال 95 به 3.000.000 میلیون ریال رسیده است. با توجه به این ارقام، افزایش فروش شرکت به وضوح قابل رویت است. بخش قابل توجهی از هزینه های شرکت نیز به هزینه های مخابراتی و خرید تجهیزات سمت مشترک اختصاص یافته است. به صورتی که در سال 95، 25 درصد از هزینه ها مربوط به هزینه مخابرات و 32 درصد از هزینه ها نیز مربوط به تجهیزات سمت مشترک بوده است.

    در زمینه مجوزهای دریافت شده نیز قابل ذکر است که شرکت های وب موفق به دریافت اکثر مجوزهای مورد نیاز در صنعت ارتباطات و اطلاعات شده است که حداقل هر یک از مجوزها به مدت 10 سال اعتبار دارند. در حال حاضر نیز شرکت دارای 189 نفر نیروی انسانی می باشد که هم اکنون در شرکت مشغول به خدمت رسانی می باشند. شایان ذکر است که نیروی شاغل در شرکت در سال 95، 705بوده است که به دلیل برونسپاری بخشی از فعالیتهای شرکت، این تعداد به 189 نفر کاهش یافته است.
    شرکت در سال 95 مبلغ 931.680 میلیون ریال سود انباشته داشته که در همین سال موفق به محقق کردن 654.097 میلیون ریال سود خالص و 327 ریال سود به ازای هر سهم شده است.

    برای ارزشگذاری سهام شرکت از چند روش مختلف استفاده شده و در انتها از تمامی روشها، میانگین وزنی گرفته شده است. بر اساس مدل تنزیل جریانات نقدی، ارزش هر سهم شرکت 4120 ریال، بر اساس مدل تنزیل سود تقسیمی، ارزش هر سهم شرکت 5096 ریال و بر اساس نسبت قیمت بر سود هر سهم، قیمت هر سهم 3323 ریال بدست آمده است. با میانگین وزنی که از سه قیمت فوق گرفته شده است، قیمت هر سهم شرکت داده گستر عصر نوین مبلغ 3996 ریال تعیین شده است. در اطلاعیه عرضه ای که توسط بورس در خصوص عرضه اولیه شرکت های وب منتشر شد، بازه قیمتی تعیین شده برای سفارش گذاری، 2715 ریال به عنوان کف قیمتی و 2850 ریال به عنوان سقف قیمتی می باشد. حداکثر تعدادی که هر مشتری می تواند سفارش گذاری نماید، 5000 سهم می باشد که با شرایطی که در عرضه اولیه ها در روزهای گذشته مشاهده شد، به نظر می رسد تعداد تخصیص داده شده به هر مشتری کمتر از میزان تعیین شده خواهد بود.

    اما نکته ای که در عرضه اولیه شرکت داده گستر عصر نوین جلب توجه می نماید، تعداد سهامی است که قرار است به کارکنان تخصیص داده شود. معمولا در فرآیند عرضه اولیه، هر شرکتی به منظور پاداش، بخشی از عرضه اولیه را به کارکنان خود اختصاص می دهد که این تعداد با توجه به تعداد کارکنان شاغل در شرکت تعیین شده و به تصمیم مدیریت شرکت بستگی دارد. اما تجربه نشان داده است که میزات اختصاص یافته به کارکنان رقمی متعادل بوده و اختلاف فاحشی با سهمیه کدهای تخصیص داده شده به عموم مردم ندارد. اما در شرکت داده گستر عصر نوین بدعت تازه ای بنیان گذاری شده است. این شرکت در کمال ناباوری تصمیم دارد 5 درصد از کل شرکت (نیمی از میزان عرضه اولیه در روز عرضه) را به کارکنان خود تخصیص دهد. تا این قسمت ماجرا مشکلی وجود ندارد. اما مشکل زمانی نمایان می شود که تعداد کارکنان شرکت، مورد توجه قرار می گیرد. در سال 96 تنها 189 نفر در شرکت مذکور فعالیت می نمایند که با این اوصاف به هر کارمند به طور متوسط می بایست حدود 1 میلیون سهم اختصاص یابد که در نگاه اول، رقمی بسیار عجیب و خارج از عرف است. این سناریو زمانی است که عدالت در تخصیص سهام بین کارکنان رعایت شود. سناریوی دوم زمانی است که بین مدیران و کارکنان تفاوت قائل شده و به مدیران رده بالای شرکت، تعداد بیشتری تخصیص دهند که باز هم حرکت مذکور توجیه ندارد. سازمان بورس اوراق بهادار می بایست در این امور ورود کرده و مانع بروز اتفاقاتی اینچنینی شود. اما برای اطمینان بیشتر می بایست تا زمان عرضه صبر نمود و نحوه اقدام شرکت را مشاهده کرد.

    فارغ از نحوه تخصیص سهام شرکت در روز عرضه، با بررسی صورتهای مالی شرکت های وب، به روشنی قابل درک است که شرکت مذکور از پتانسیل پیشرفت بالایی برخوردار بوده و از نظر بنیادی نیز شرایط مساعدی دارد. لذا به نظر می رسد که در روز چهارشنبه شاهد استقبال مناسب فعالان بازار از عرضه اولیه شرکت مذکور خواهیم بود.

    اما نکته دیگری که در زمینه عرضه های اولیه می بایست مورد توجه قرار گیرد، میزان انتظار فعالان بازار از بازدهی قیمتی سهام شرکتهایی است که عرضه اولیه می شوند. بعضا مشاهده می شود که شرکتهایی که برای اولین بار سهامشان به عموم عرضه می شود، بازدهی های بالای 200 درصد به سهامداران ارائه می کنند که در وهله اول مشکل خاصی وجود ندارد. اما افرادی که پس از رشد قیمتی 200 درصدی سهام شرکت، اقدام به خرید سهام شرکت مذکور می کنند، می بایست دقت نمایند که چه انتظاری از سودسازی شرکت دارند؟ آیا انتظارشان معقول است؟ که در اکثر موارد پاسخ منفی است. لذا می بایست فعالان بازار که در آخر روند صعودی عرضه اولیه اقدام به خرید سهام می کنند، دقت بیشتری نمایند تا متضرر نشوند.      

     

    نویسنده: محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری

    برچسب ها