عصر خودرو

پشت پرده تسهیل تجارت طلا و خرید گسترده آن از سوی روسیه و چین ؛

روسیه و چین با استفاده از طلا دلار را از تجارت جهانی حذف می‌کنند

عصر بازار- کشورهای روسیه و چین قصد دارند با تسهیل تجارت طلا و خرید گسترده آن مسیرهای مطمئنی به عنوان جایگزین استفاده از دلار ایجاد نمایند و از این طریق گامی مؤثر در راستای حذف دلار از تجارت جهانی بردارند.

روسیه و چین با استفاده از طلا دلار را از تجارت جهانی حذف می‌کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی ،اسبربانک روسیه که یکی از بزرگ ترین بانک های این کشور محسوب می شود ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد با انتقال بیش از 200 کیلوگرم طلا از بازار سوئیس به بازار شهر شانگهای شرایط را برای تسهیل تبادل و تجارت طلا و استفاده از آن برای تسویه حساب های بانکی فراهم نماید.

    عرضه 15 تن طلا در بازار شانگهای برای تسهیل تجارت طلا

    در ادامه این برنامه اسبربانک روسیه قصد دارد در سال جاری میلادی میزان طلای منتقل شده به چین را به 3 تا 5 تن برساند و تا پایان سال 2018 میلادی نیز 10 تا 15 تن طلا در بازار طلای شانگهای چین عرضه نماید.

    پیمان پولی دوجانبه اولین گام در روابط تجاری چین و روسیه

    عرضه 15 تن طلا از سوی روسیه در بازار چین در ادامه تعاملات اقتصادی و تجاری این دو کشور انجام گرفته است. اولین گام دو کشور روسیه و چین برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی و همچنین حذف سلطه دلار از سال 2014 میلادی و با انعقاد پیمان پولی دوجانبه بین دو کشور آغاز شد.

    در سال 2014 میلادی پیمان پولی دوجانبه بین دو کشور روسیه و چین با هدف حذف دلار از تبادلات مالی دوجانبه و همچنین تسهیل تجارت تا سقف 150 میلیارد یوآن و معادل 25 میلیارد دلار اعتبار منعقد شده بود.

    طلا جایگزین دلار در تبادلات روسیه و چین

    دو کشور روسیه و چین در سال های اخیر تلاش کرده اند از طلا به عنوان جایگزین دلار در تبادلات دوجانبه استفاده نمایند. برای این منظور روسیه و چین تمام توافقات تجاری و پولی خود را به مانند واحد های پولی شان با استفاده از طلا ساماندهی نموده اند.

    استفاده از طلا در تبادلات دوجانبه موجب شده است دو کشور روسیه و چین با سرعت قابل توجهی در راستای حذف دلار از تجارت دوجانبه و همچنین کاهش سلطه دلار در تبادلات جهانی گام بردارند.

    روسیه و چین به خرید گسترده طلا روی آورده اند

    کشورهای روسیه و چین برای اینکه بتوانند با سرعت بیشتری به سمت حذف دلار از نظام مالی جهانی گام بردارند در سال های اخیر به خرید گسترده طلا در بازارهای جهانی روی آورده اند. خرید طلا این امکان را برای دو کشور روسیه و چین فراهم می کند بتوانند نظام های با پشتوانه طلا را به عنوان جایگزین نظام مالی مبتنی بر دلار فعلی به دیگر کشورهای جهان عرضه نمایند.

    رواج و تسهیل تجارت طلا می تواند شرایط را برای استفاده از طلا به جای دلار در تجارت جهانی فراهم نماید. از این رو دو کشور روسیه و چین برای فراهم کردن این شرایط از سال ها قبل به خرید گسترده طلا از بازارهای جهانی روی آورده اند. این دو کشور پیش از این اعلام کرده اند که قصد دارند یک نظام مالی جایگزین با پشتوانه طلا ایجاد نمایند و از این طریق به سلطه دلار بر نظام مالی جهانی پایان دهند و برای این منظور نیاز به ذخیره حجم عظیمی از طلا دارند.

    تثبیت جایگاه واحدهای پولی و حفظ دارایی های خارجی دیگر اهداف چین و روسیه از خرید طلاست

    علاوه بر این خرید طلا در شرایط فعلی می تواند به کشورها در تثبیت جایگاه واحد پولی خود کمک نماید. کشوری که از ذخیره طلای بیشتری برخوردار باشد می تواند با اطمینان بیشتری وارد پیمان های پولی و توافقات تجاری در سطح بین الملل گردد.

    نکته دیگر اینکه دو کشور روسیه و چین زوال نظام مالی مبتنی بر دلار را از امروز پیش بینی کرده اند و در تلاشند تا پیش از سقوط دلار تا جای ممکن دارایی های خارجی خود را به طلا تبدیل نمایند.

    استفاده از طلا در تجارت انرژی گام جدید چین

    چین در هفته های گذشته پیش نویسی از قراردادهای خرید انرژی خود را منتشر کرده که در آن دلار آمریکا به کلی حذف شده و کشورهای صادرکننده نفت می توانند در ازای نفت خود از کشور چین به دلخواه خود یوآن و یا طلا دریافت نمایند.

    این اقدام چین نیز گامی موثر در راستای حذف دلار از تجارت انرژی بوده است. در صورت اجرایی شدن این قراردادهای جدید نظام پترودلار که بیش از 40 سال بر بازار انرژی جهان حاکم است پایان می یابد و دیگر کشورها مجبور نخواهد بود در قیمت گذاری و خرید و فروش انرژی از دلار آمریکا استفاده نمایند.

    در این گام چین نیز نقش تسهیل تجارت طلا و استفاده از آن به جای دلار کاملا مشهود است و در واقع چین قصد دارد با استفاده از طلا رضایت دیگر کشورهای جهان را به استفاده از قراردادهای جدید خود جلب نماید.

    برچسب ها