عصر خودرو

رییس اتاق ایران پیشنهاد کرد:

ایجاد شعب بانک‌ها و بیمه‌های اوکراینی در مناطق آزاد تجاری ایران

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مناطق آزاد تجاری برای راه‌اندازی شعب بانک‌ها و بیمه‌های اوکراینی مناسب هستند و به‌راحتی می‌توان در این مناطق فعالیت کرد.

ایجاد شعب بانک‌ها و بیمه‌های اوکراینی در مناطق آزاد تجاری ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، همایش تجاری اوکراین و ایران با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، گنادی چیژیکف رئیس اتاق اوکراین، محمد بهشتی منفرد سفیر ایران در کی‌یف و حمید قادی رئیس اتاق مشترک ایران و اوکراین برگزار شد.

    رئیس اتاق ایران در این همایش مذاکرات طرفین در زمینه‌های مختلف را مثبت و قابل‌توجه دانست و بر ضرورت توسعه همکاری‌های دو کشور، گسترش مبادلات اقتصادی و تحرکی نوین در همکاری بانکی تأکید کرد.

    وی با برشمردن زمینه‌های همکاری فعالان اقتصادی اوکراین، از آمادگی اتاق ایران برای گسترش همکاری با اتاق اوکراین خبر داد و از فعالیت‌های اتاق مشترک ایران و اوکراین تشکر کرد.

    شافعی در این همایش که با حضور مدیران ارشد، بازرگانان، صاحبان صنایع و کارآفرینان دو کشور برگزار شد، گفت: در اولین گام باید تحرکی نوین در روابط بانکی دو کشور ایجاد شود چراکه تقویت همکاری‌های بانکی تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری‌های مشترک و روابط اقتصادی در بخش‌های عمومی و خصوصی است.

    وی افزود: برای گسترش همکاری‌های اقتصادی در مرحله اول نیاز به عادی‌سازی و فعال کردن روابط بانکی و در مرحله بعدی موضوع تأمین مالی و پوشش بیمه‌های صادراتی است.

    رئیس اتاق ایران تصریح کرد: مناطق آزاد تجاری برای راه‌اندازی شعب بانک‌ها و بیمه‌های اوکراینی مناسب هستند و به‌راحتی می‌توان در این مناطق فعالیت کرد. ضمن آنکه همکاری شعب بانک‌های تجاری دو طرف و توسعه روابط کارگزاری بانک‌ها ضروری است و زیربنای تحرک در روابط اقتصادی دو کشور به شمار می‌رود.

    وی با بیان اینکه نقش بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در اقتصاد ایران حائز اهمیت است، ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های پیشرو در فناوری بتوانند در شرایط جدید ایران همکاری‌های مشترک را توسعه دهند.

    شافعی اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر یکی از اهداف اصلی اتاق ایران به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور، تقویت و توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق ارائه مشاوره‌های لازم به دولت است. صیانت از حقوق بنگاه‌های کوچک و متوسط ازجمله وظایف اتاق‌های بازرگانی در جهان محسوب می‌شود. اتاق ایران در کنار رویکرد تشکل‌گرایی خود می‌تواند ضمن برقراری و تقویت ارتباطات و انجام مذاکرات با اتاق بازرگانی اوکراین و اتحادیه‌های اقتصادی متناظر در اوکراین تجارب ارزنده و مثبت خود در این زمینه را به‌طرف اوکراینی منتقل کند.

    رئیس اتاق ایران تأکید کرد: ایران با بهره‌گیری از اقتصاد در حال رشد، نیروی انسانی و شرایط خوب سیاسی در منطقه می‌تواند زمینه‌ها را برای حضور مستمر شرکت‌های اوکراینی و دسترسی به بازار منطقه‌ای فراهم آورد.

    شافعی با اشاره به اینکه همکاری و ارتباط ایران و اوکراین از نخستین روزهای استقلال این کشور آغاز شده و امروز ارتباطات و پیوندهای محکم اقتصادی و تجاری میان دو کشور قوام یافته است، گفت: ارتباط بین ایران و اوکراین همواره دوستانه و بر اساس اصل احترام متقابل در همه عرصه‌های اقتصادی و تجاری، سیاسی، فرهنگی و علمی بوده است.

    وی با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و اوکراین به لحاظ کیفی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری از چشم‌انداز مثبت و رو به رشدی برخوردار است، ادامه داد: سفر هیئت‌های متعدد تجاری میان دو کشور در سطح ملی و استانی و ابراز علاقه‌مندی و تأکید طرفین در جهت توسعه روابط اقتصادی و رفع موانع بانکی و مالیاتی و همچنین حضور هیئت‌های تجاری از استان‌های مختلف اوکراین، نشانگر حمایت اتاق‌های بازرگانی دو کشور از اعضا و نمایندگان بخش‌های خصوصی ایران و اوکراین است.

    وی گفت: موقعیت استراتژیک و نیز ژئوپلتیکی ایران، این کشور را به پلی میان مناطق آسیای میانه، قفقاز و منطقه خاورمیانه تبدیل کرده که یادآور موقعیت جغرافیایی ایران به‌صورت طبیعی و نقش تاریخی آن در دوران شکوفایی جاده ابریشم در منطقه‌ای با بیش از 600 میلیون نفر جمعیت است.

    به گفته رئیس اتاق ایران، گذر زمان و رشد اقتصادی ایران پهناور بر پایه انرژی ارزان، نیروی کار ورزیده و تحصیل‌کرده و موقعیت جغرافیائی ویژه‌اش در مرکز چهارراه شمال- جنوب و شرق- غرب دنیا، مزیت‌های رقابتی بی‌مانندی برای این سرزمین فراهم آورده است.

    شافعی تصریح کرد: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی، صنعت برق و انتقال نیرو و خدمات فنی مهندسی ازجمله زمینه‌هایی است که ایران در طی سال‌های اخیر در آن به شهرت جهانی دست یافته و در پروژه‌های بین‌المللی متعددی نیز شرکت کرده است.

    رئیس اتاق ایران با اشاره به رشد کیفیت محصولات کشور گفت: روند مثبت ارتقای کیفی محصولات تولید ایران به جهت افزایش توقع مصرف‌کنندگان داخلی و به‌عنوان یک ضرورت برای رقابتی بودن در بازارهای داخلی و بین‌المللی به‌ویژه در تولید مواد شوینده و آرایشی بهداشتی، صنایع فلزی، ریخته‌گری و قالب‌سازی، آسفالت‌سازی، صنایع ریلی و واگن‌سازی و زیرشاخه‌های آن‌ها هم‌زمان با کاهش قیمت تولید این محصولات به دلیل افزایش نرخ ارز باعث شده است محصولات ایران از مزیت رقابتی روزافزونی نسبت به گذشته در بازارهای بین‌المللی برخوردار شوند.

    وی گفت: ایران و اوکراین می‌توانند در زمینه‌های فراورده‌های کشاورزی، مواد غذایی، فرآوری مواد معدنی، لجستیک، روابط بانکی، خدمات مشاوره‌ای، همکاری نمایشگاهی، سرمایه‌گذاری مشترک، صنایع دانش‌بنیان و انتقال فناوری، گردشگری، صنایع داروسازی، توسعه تجارت دوطرفه و صادرات غیرنفتی روابط خود را بیش‌ازپیش گسترش دهند. با توجه به ظرفیت‌های متقابل ایران و اوکراین در منابع معدنی، اوکراین می‌تواند در فرآوری مواد معدنی و در مشارکت با طرف‌های ایرانی فعالیت داشته باشد و ایران نیز انتظار دارد در صورت همکاری، دانش و فناوری روز این صنعت را در اختیار گیرد.

    به گفته رئیس اتاق ایران، در طرح‌های توسعه‌ای ایران بر گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های موردنیاز تأکید بسیاری شده است و شرکت‌های اوکراینی می‌توانند سرمایه‌گذاری در بنادر ایران، بزرگراه‌ها، تونل‌ها و ترمینال‌های مرتبط با کریدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب ایران را در دستور کار خود قرار دهند.

    تولید خودرو و قطعات خودرو از دیگر زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری مشترک در اوکراین بود که شافعی به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به روند جدید پروژه‌های تعریف شده در صنایع خودروسازی ایران در همکاری با شرکت‌های بزرگ و معتبر خودروسازی جهان امکان ایجاد همکاری در این زمینه بیش از پیش مهیاست.

    وی افزود: یکی از اولویت‌های مهم ایران پس از تحریم‌ها، حمایت از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است. ایران دیگر نمی‌خواهد تنها یک مصرف‌کننده کالاهای سایر کشورهای دنیا باشد، بلکه می‌خواهد با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و نیز سرمایه‌گذاری‌های مشترک کالاهای مورد نیاز خود و منطقه را تأمین کند.

    شافعی ادامه داد: امنیت ایران در مقایسه با کشورهای همسایه، شرایط خوب سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک برای توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و افزایش سهم بخش‌های تولیدی کشور در زمینه‌های مختلف از جمله برتری‌های ایران در قیاس با دیگر کشورهای منطقه است. صنایع بزرگ و زیربنایی، حمل و نقل، انرژی، معادن، کشاورزی، ارتباطات و مخابرات، مدیریت آب و پساب، ساخت نیروگاه‌ها با تکنولوژی‌های جدید، بسترهایی مناسب برای همکاری مشترک با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی است.

    رئیس اتاق ایران گفت: علاقه‌مندیم تا طرف اوکراینی در بخش‌های مختلف پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در ایران داشته باشند و در مقابل فرصت حضور در بازار اوکراین را هم در اختیار فعالان اقتصادی ایران قرار دهد.

    شافعی همچنین از نقش مثبت و همکاری سازنده اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین در سازمان‌دهی هیئت تجاری اتاق ایران قدردانی کرد و اتاق‌های مشترک بازرگانی را بازوهای اجرایی اتاق ایران دانست.

    در ادامه گنادی چیژیکوف رئیس اتاق اوکراین با قدردانی از حضور رئیس اتاق ایران و هیات تجاری همراه با هدف توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور گفت: ما دارای تاریخ طولانی همکاری با اتاق ایران هستیم و بسیار خوشحالم که برای بهبود و گسترش روابط اقتصادی با کشوری دارای تمدنی قدیمی گرد هم آمدیم.

    وی گفت: امیدوارم روابط تجاری دو کشور همان‌طور که در دو سال گذشته پیشرفت داشته، همچنان توسعه پیدا کند.

    رئیس اتاق اوکراین با اشاره به حضور هیات تجاری اوکراین در ایران طی دو سال گذشته و نیز رشد مناسبات اقتصادی گفت: امروز نمایندگان حوزه‌های مختلف اقتصادی اوکراین اینجا حضور دارند و خواهان گسترش روابط خود با ایران هستند.

    چیژیکوف ابراز امیدواری کرد مذاکرات رو در روی تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ثمربخش بوده و منجر به تحقق اهداف مشترک شود.

    در این همایش همچنین بهشتی سفیر ایران در اوکراین، حضور رئیس اتاق ایران در همایش تجاری دو کشور در کی‌یف را گامی مثبت برای توسعه همکاری و غنیمت دانست.

    وی خطاب به فعالان اقتصادی اوکراینی حاضر در همایش به ظرفیت‌های بسیار زیاد اقتصادی ایران و پتانسیل توسعه مناسبات اشاره کرد و سطح تعاملات اقتصادی ایران و اوکراین را دارای چشم‌اندازی مثبت دانست.

    سفیر ایران از سفر هیات بلندپایه پارلمانی ایران به ریاست علاءالدین بروجردی رئیس کمیسون امنیت ملی مجلس در هفته آینده به اوکراین خبر داد و این سفر را برای گسترش سطح روابط پارلمانی و در پی آن روابط اقتصادی بسیار مهم ارزیابی کرد.

    در پایان نیز حمید قادی رئیس اتاق مشترک ایران و اوکراین با قدردانی از روسای اتاق‌های دو کشور و نیز سفیر ایران در اوکراین از برنامه‌های جدی اتاق مشترک برای توسعه همکاری اقتصادی در آینده خبر داد.

    قادی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با 5 اتاق استانی در اوکراین از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سایر اتاق‌های استانی در آینده سخن گفت.

    رئیس اتاق مشترک ایران و اوکراین همچنین از برنامه این اتاق برای روابط خواهرخواندگی اتاق‌های ایران و اوکراین خبر داد.

    برچسب ها