عصر خودرو

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران:

ایران بزرگترین جذب کننده فاینانس در دنیا است

عصر بازار- مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه ایران بزرگترین جذب کننده فاینانس دنیا است، گفت: حتی در طول تحریم‌ها هم اقساط این فاینانس‌ها پرداخت شده است.

ایران بزرگترین جذب کننده فاینانس در دنیا است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سید کمال سیدعلی امروز در سی‌امین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه حجم تجارت جهانی 16 هزار میلیارد دلار است، گفت: صندوق‌های ضمانت صادرات دنیا در مجموع 11 درصد از این میزان را پوشش دهد.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه ایران بزرگترین جذب کننده فاینانس دنیا در میان مدت و بلند مدت بوده است، گفت: مجموع واردات کشور ما در ارتباط با خدمات فنی و مهندسی در سال‌های گذشته با 5 میلیارد دلار بوده که از فاینانس استفاده شده است.

    وی اظهار داشت: در تمام طول تحریم‌ها اقساط این فاینانس‌ها بازپرداخت شده است، بنابراین ایران به لحاظ موسسات بیمه‌ای دنیا مشتری خوبی است.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار داشت: 70 درصد فاکتورهای ریسک ایران اقتصادی است و در حال حاضر رتبه ریسک اعتباری ایران در دنیا در گروه 6 قرار دارد، در حالی که انتظار می‌رود این رتبه در گروه 2 و یا 3 باشد و قبل از تحریم‌ها رتبه ایران در ریسک اعتباری در گروه 6 قرار داشت.

    سیدعلی با بیان اینکه باید روی ادغام صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک توسعه صادرات کار کارشناسی انجام شود، گفت: بدون کار کارشناسی نمی‌توان این اقدام را انجام داد، زیرا ممکن است به سرنوشت ادغام وزارت بازرگانی و صنعت و معدن منتهی شود.

    وی بیان داشت: اهمیت صندوق‌های ضمانت صادرات در شرایط سخت بیشتر می‌شود که البته در سال‌های 2008 و 2009 این دیدگاه وجود داشت که تعداد این موسسات کاهش یابد و یا حداقل خصوصی شوند.

    وی با بیان اینکه ما در اروپا کار صنعتی انجام نمی‌دهیم، گفت: طرحهای عمرانی در عراق،‌ تاجیکستان، سودان و سریلانکا داشته‌ایم و اگر چه روابط سیاسی خوبی با سودان نداریم، اما روابط اقتصادی با این کشور خوب است و صندوق ضمانت صادرات ایران پوشش ریسک را در این کشور انجام می‌دهد.

    سیدعلی با تاکید بر اینکه نرخ ارز باید متناسب با تورم تغییر کند، اظهار داشت: نمی‌شود تورم حدود 10 درصد باشد، اما نرخ ارز همچنان ثابت باقی بماند، زیرا وقتی نرخ سود پول حدود 20 درصد است، باید نرخ پول داخلی به همان میزان تضعیف یابد که در غیر این صورت کار به درستی پیش نمی‌رود.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان داشت: تلاش ما این است که بتوانیم پول را با نرخ کمتر از 18 درصد به صادرکنندگان وام دهیم، اما بانک‌های خصوصی نتوانستند این کار را انجام دهند، برخی از بانک‌ها که با صندوق توسعه ملی قرارداد دارند، پول را با نرخ 12 تا 13 درصد به صادرکنندگان وام داده‌اند.

    وی با بیان اینکه نرخ تمام شده پول در بانک‌های دولتی پایین‌تر است، اظهار داشت: تمرکز ما در گذشته برای پرداخت وام به صادرکنندگان روی بانک‌های خصوصی بود، اما در حال حاضر تمرکز ما بر روی بانک‌های دولتی است.

    سیدعلی در مورد موافق نامه با گمرک گفت: بنابراین اگر مشتری با گمرک تسویه حساب نکرد، صندوق ضمانت وارد عمل می‌شود.

    وی اظهار داشت: پیش این این ضمانت انجام شده بود و خسارتی برای صندوق ضمانت نداشته است.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان داشت: ما به دولت پیشنهاد داده‌ایم که مبلغی را در اختیار صندوق قرار دهد، تا با پرداخت  این مبلغ به پیمانکاران داخلی آنها قدرت رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشند.

    وی افزود: وصول مطالبات در صندوق ضمانت ایران رونق داشته است، اگرچه برخی کشورها تمایلی به بازپرداخت ندارند.

    در ادامه این نشست محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در مورد طرح جدید صندوق ضمانت صادرات ایران برای صدور ضمانت‌نامه موقت کالا بیان داشت: سال گذشته در اتاق بازرگانی ایران مطرح شد که این خدمت فقط به مشتریان صندوق داده می‌شود.

    وی بیان داشت: بنابراین فقط 800 شرکت می‌توانند از این خدمات استفاده کنند در حالی که ورود موقت راهکار جدی برای افزایش صادرات است و در قیمت تمام شده کالاهای صادراتی نیز تاثیرگذار است.

    لاهوتی افزود: اگر صندوق ضمانت صادرات ایران بتواند جامعه هدف استفاده از طرح جدید صندوق یعنی صدور ضمانت‌نامه ورود موقت کالا را گسترش دهد، کمک موثری در افزایش صادرات خواهد بود.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: در حال حاضر ورود موقت به دلیل سخت‌گیری‌های وارداتی عملاً متوقف است.

    وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل عدم وجود بانکی گشایش اعتبار صورت نمی‌گیرد، گفت: کمبود سرمایه صندوق نسبت به افزایش حجم صادرات از دهه 70 تاکنون مشاهده می‌شود، بنابراین اگر میزان افزایش صادرات با افزایش سرمایه صندوق بررسی شود، به این نتیجه می‌رسیم که فاصله زیادی بین افزایش صادرات و سرمایه وجود دارد.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: پیشنهاد من برای حل این موضوع بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه ملی است که این درخواست از سوی اتاق ایران به صورت کتبی به وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه داده شده است.

    وی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات ایران باید کمک کند، تا منابع صندوق توسعه ملی در اختیار صادرات قرار گیرد، گفت: این منابع ارزی است و می‌تواند در جهت توسعه صادرات استفاده شود.

    برچسب ها