عصر خودرو

آیا نرخ ارز بالاتر می رود؟

زمزمه های تک نرخی شدن ارز تا پایان سال

عصر بازار- یکی از اقداماتی که بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز باید انجام دهد، حذف تدریجی کالاها و خدمات مشمول ارز رسمی یا همان مبادله‌ای است که در این میان حذف ارز مسافرتی را می توان یکی از اقدامات در این راستا اعلام کرد.

زمزمه های تک نرخی شدن ارز تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، با توجه به اعلام بانک مرکزی از روز گذشته سهمیه ارز مبادله ای برای مسافرت خارجی حذف شد و این اقدام را می توان یکی از علامت های شروع یکسان سازی نرخ ارز دانست.

    بررسی ها نشان می دهد که حذف برخی از کالاها و خدمات که مشمول دریافت ارز مبادله‌ای هستند تاثیر به سزایی در سبد هزینه خانوار ندارد از این رو می توان از این راه در راستای ارز تک نرخی بدون اینکه تنشی در بازار مالی ایجاد شود استفاده کرد.

    در این میان برخی از کارشناسان عقیده دارند که حذف ارز مسافرتی در جهت یکسان سازی نرخ ارز نیست و این دستورالعمل می‌تواند به دلیل پایین آمدن قیمت نفت و کم شدن درآمد ارزی، صادر شده باشد.

    با این وجود دولت قصد دارد ارزی که از طریق مسافر خرج می شود را محدود کند و از روز گذشته این اقدام عملی شده است، در این میان برخی بر این عقیده اند که این دستورالعمل به هر دلیلی صادر شده باشد در بازار تاثیرگذار است و قیمت ارز بالا می رود.

    بالاخره دولت به این فکر می‌کند که این ارزی که در اختیار دارد و در اقتصاد کشور توسط مسافر و واردکننده خرج می‌شود، محدود است؛ بنابراین تصمیم دارد در جاهایی مثل عرضه ارز مسافرتی جلوی آن را بگیرد. این دستورالعمل به هر دلیلی صادر شده باشد در بازار تاثیرگذار است و قیمت ارز بالا می‌رود.

    هم‌اکنون نرخ دولتی یا مبادله‌ای دلار 3332 تومان و نرخ در بازار آزاد و صرافی ها به بیش از 3900 تومان می رسد و این نکته حائز اهمیت است که بانک مرکزی از سال 91 تاکنون به برخی کالاها و خدمات، ارز با نرخ مبادله‌ای پرداخت می کند که به تدریج تعداد کالاهای مشمول کاهش پیدا کرده است.

    با این حال معاون بین الملل بانک مرکزی درباره زمان اجرای برنامه یکسان سازی نرخ ارز خاطرنشان کرد: با اینکه هنوز زمان مشخصی برای اجرای برنامه تک نرخی کردن ارز به طور رسمی از بانک مرکزی اعلام نشده اما برنامه ریزی ها، اجرای آن را تا پایان سال جاری پیش بینی کرده است.

    کامیاب شرط لازم برای اجرای طرح یکسان سازی نرخ ارز را آماده سازی کامل کارگزاری ها و ارتباطات بین المللی دانست و تاکید کرد: با وجود اینکه حذف ارز مسافرتی در جهت تک نرخی کردن نرخ ارز است، اما نمی توان آن را مقدمه ای برای اجرای این برنامه دانست.

    تا روز گذشته مسافران ایرانی با بیش از دوازده سال سن برای مسافرت به کشورهای خارجی از راه های هوایی، زمینی، ریلی و دریایی، می‌توانستند برای یک بار در طول سال حداکثر 300 دلار آمریکا، با ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط مسافرت، ویزای کشور مقصد و تعهد کتبی مسافر مبنی بر خرید ارز مسافرتی فقط از یک منبع، با نرخ مبادله‌ای تهیه کنند.

    در این میان اجرای بخشنامه شماره 96.181289 که در تاریخ 12 شهریور صادر شد از تاریخ 20 شهریور، فروش ارز مسافرتی با نرخ مبادله ای از مجموعه مقررات ارزی، حذف و فروش ارز مسافرتی با نرخ بازارآزاد انجام شد.

    با این حال بانک مرکزی اعلام کرده است که در سال جاری با هدف رفاه حال شرکت کنندگان در گردهمایی بزرگ اربعین حسینی، همانند سال های گذشته، ارز مسافرتی به میزان حداکثر 200 دلار آمریکا به نرخ مبادله‌ای با ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران و بلیط مسافرت، برای زائران تامین می‌کند.

    برچسب ها