عصر خودرو

استارت آپ‌ها به صنعت بیمه می رسند؟

عصر بازار- زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز فعالیت استارت آپ‌های بیمه‌ای به گوش می‌رسد، موضوعی که احتمالاً با مخالفت نمایندگی‌های بیمه همراه خواهد شد.

استارت آپ‌ها به صنعت بیمه می رسند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت بیمه یکی از حوزه های تأثیرگذار و حائز اهمیت در عرصه اقتصادی به شمار می رود.
    در این میان، ظهور و بروز فعالیت هایی همچون اسنپ ، در زمینه ارائه خدمات حمل و نقل و تبدیل شدن آن به رقیب جدی آژانس های تاکسیرانی، بسترساز، تشویق و ترغیب دیگر فعالیت های اقتصادی در فضای مجازی شده است.

    اگرچه در طی هفته های گذشته مباحثی در خصوص غیرقانونی بودن فعالیت برون شهری اِسنَپ مطرح شد، اما فارغ از این حوزه خاص، تردیدی وجود ندارد که در آینده‌ای نه چندان دور،گستره کسب و کارهای اینترنتی به نحو فزاینده ای افزایش و توسعه می یابد.

    با عنایت به ظرفیت های بالقوه موجود در فضای مجازی و معضل بیکاری در کشور، برخی معتقدند استار آپ‌ها از فرصت هایی به شمار می روند که تا حدود بسیار زیادی مشکلات حوزه بیکاری را مرتفع می‌کنند و  با اتکا به چنین فعالیت هایی می توان در توسعه فرصت های شغلی به موفقیت های برجسته ای نائل شد.

    یکی از این حوزه ها، مشمول خدمات بیمه ای می شود که در طول هفته ها و ماه های گذشته، زمزمه هایی مبنی بر لزوم توسعه و افزایش فعالیت استارت آپ‌های بیمه به گوش می‌رسد.

    امین کاشانی فرد،کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه، با اشاره به نقش تعیین‌کننده و برجسته فضای مجازی در زندگی روزمره مردم، اظهار کرد: به مرور زمان گرایش به استفاده از ظرفیت های  موجود در فضای مجازی با افزایش فزاینده تری همراه خواهد شد.

    وی افزود: استار آپ های بیمه ای از مصادیق این امر به شمار می رود که البته به احتمال بسیار قوی در آینده شاهد مخالفت و اعتراض دفاتر بیمه به این ساز وکارها خواهیم بود.

    کاشانی فرد گفت: فرمان 10 ماده ای اخیر رئیس جمهوری که بصورتی جدی به اصلاح ساختار بیمه و فروش الکترونیک آن تأکید می ورزد نیز مزید بر علت شده تا به نوعی بستر برای گسترش فعالیت های بیمه ای در فضای مجازی، هموارتر از گذشته شود.

    این کارشناس اقتصادی بیان کرد: البته اظهار نظر توئیتی، عبدالناصر همتی (رئیس کل بیمه مرکزی) در این ارتباط با نقش نظارتی بیمه مرکزی به فعالیت های مرتبط با حوزه بیمه و مورد حمایت بودن استفاده از فناوری های نوین در شبکه فروش بیمه، نشان داد که سمت و سوی صنعت بیمه در آینده در چارچوب و قالب فناوری های نوین اجتناب ناپذیر خواهد بود.

    وی افزود: صنعت بیمه یکی از حوزه های اقتصادی جذاب به شمار می رود و گواه صدق این ادعا به روشنی در افزایش فزاینده دفاتر بیمه ای در کشور در طول سال های اخیر قابل اثبات و احساس خواهد بود.

    کاشانی فرد تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد بیش از 31 هزار دفتر بیمه‌ای در کشور فعال است که حدود چهار هزار دفتر از این میزان ، مازاد بر نیاز کشور، راه اندازی شده که این امر موید درآمد بسیار مطلوب فعالیت در این عرصه است.

    کارشناس اقتصادی گفت: به هر ترتیب، اخذ مجوز نمایندگی و راه اندازی دفاتر بیمه، مستلزم تأمین هزینه های خاص به خود است و به واقع نمایندگان بیمه ای با صرف هزینه هایی، اقدام به فعالیت در این حوزه کرده اند و  رشد و گسترش فعالیت های بیمه ای در فضای مجازی تحت عنوان استارت آپ‌های بیمه ای مورد قبول دفاتر نمایندگی نخواهد بود، زیرا  میزان درآمد و کسب و کار فعالان این حوزه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

    وی افزود: چندی پیش مجوزی نیز مبنی بر ارائه خدمات بیمه ای از دفاتر پیشخوان دولت صادر شد که برخی از نمایندگی های بیمه به آن موضوع نیز اعتراض داشتند که البته دلایل مخالفت نمایندگی‌ها نیز به نوبه خود قابل توجه است.

    کاشانی فرد گفت: یکی از دلایل طرح مخالفت دفاتر و نمایندگی های بیمه، به احتمال مخدوش شدن نظر بیمه‌گذار به خدمات بیمه ای معطوف می شود.

    کارشناس اقتصادی یادآور شد:  عامل دیگر طرح این مخالفت ها به عدم هوشمندی و شفافیت کافی در ارائه خدمات اینترنتی در این قالب ساز و کار باز می‌گردد و البته دلایل دیگری نیز در طرح مخالفت و انتقادات از شیوع و گسترش احتمالی فعالیتهای بیمه ای در قالب استارت آپ ها و فضای مجازی  مطرح است که احتمالِ فعالیت افراد غیرمتخصص و فاقد مجوز از نمونه های آن به شمار می رود.

    مدافعان فعالیت استارت آپ های بیمه ای چه می‌گویند؟

    فرشید آتش افروز،کارشناس اسبق بیمه و متولی یکی از دفاتر نمایندگی بیمه در استان تهران برخلاف برخی از همکاران و هم صنفان خود معتقد است: راه گریزی از گسترش و توسعه استارت آپ های بیمه ای در جهان کنونی که فضای مجازی در ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی و فردی  سایه افکنده، وجود ندارد و  باید در این مسیر حرکت کرد، در غیر این‌صورت سرعت پیشرفت و حرکت رو به جلوی بیمه با خلل و کندی مواجه خواهد شد.

    وی در ادامه افزود: ارائه خدمات در قالب استارت آپ ها، حاوی نکات مثبت و سازنده بسیاری است که جلوگیری از تردد غیرضروری و کاهش مراجعات مردم به دفاتر بیمه و مدیریت هر چه مطلوب تر زمان، از نمونه های آن به شمار می رود.

    این کارشناس اسبق بیمه گفت: تسهیل رصد اطلاعات بیمه نامه ها و کاهش هزینه خرید بیمه نامه از دیگر نکات مثبت این امر به شمار می رود که به اعتقاد بنده باید برای حمایت و پشتیبانی از چنین فعالیت هایی، بیش از پیش  تلاش کرد.

    آتش افروز بیان کرد: بر اساس گزارش های موجود، هزینه کارمزد بیمه شخص ثالث، به تنهایی 600 میلیارد تومان برآورد می شود که این میزان هزینه با اتکای به ظرفیت های بالقوه موجود در فضای مجازی به نحو فزاینده ای کاهش می یابد و به تبع کاهش این هزینه،باعث می شود ضریب زیان دهی احتمالی بیمه ها کمتر شود.

    وی در خاتمه یادآور شد: دفاتر نمایندگی نیز نباید نگرانی چندانی داشته باشند و قطعاً با به روز ساختن خود و اتخاذ تدابیر لازم از سوی مراکز بیمه‌ای در فضایی رقابتی، می توان به تدریج در مسیری گام برداشت که علاوه بر حفظ این دفاتر نمایندگی (که نقش بسزایی در اشتغالزایی دارند و زیان ده بودن آنها، می‌تواند بر تعداد بیکاران کشور بیافزاید ) از حیث کسب درآمد نیز موفق ظاهر شوند که البته حصول این امر مستلزم، مرور زمان،کسب تجربه ، تعریف بسته های تشویقی و ارائه خدمات مطلوب در فضای سخت، سنگین و نفس‌گیر رقابتی خواهد بود.

    برچسب ها