عصر خودرو

ایران به رتبه نخست تولید پسته جهان بازگشت

عصر بازار- مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهادبابیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال۳۱۰ هزارتن پسته در کشور تولید شود،گفت:ایران با شکست آمریکا بار دیگر به رتبه نخست تولیدپسته جهان برمی‌گردد.

ایران به رتبه نخست تولید پسته جهان بازگشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از آفتاب ، شکرالله حاجی وند با بیان اینکه میزان تولید پسته در سال جاری 310 هزار تن پیش بینی شده است، اظهارداشت: با توجه به تولید 304 هزار تن پسته در سال 1395؛ امسال  در مقایسه با سال قبل میزان افزایش تولید حدود 2درصد افزایش پیش بینی می شود.

    وی درباره اینکه  گفته می‌شود ایران امسال توانسته با شکست آمریکا رتبه اول تولید پسته را پس بگیرد و به مقام نخست جهان در تولید این محصول دست یابد؟ گفت:  براساس بررسی های انجام شده میزان تولید پسته در آمریکا 270 هزار تن (در سال 2017) تخمین زده می‌شود و ایران با پیش بینی تولید 310 هزار تن در رتبه اول تولید جهانی قرار می گیرد.

    مدیرکل دفتر  امور میوه‌های سردسیری  و خشک وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت صادرات این محصول را مورد اشاره قرار داد و افزود: میزان صادرات پسته در 4 ماهه منتهی به تیرماه 1396 برابر 16 هزار و 660  تن است و  از آنجا که برداشت پسته آغاز شده، افزایش صادرات در ماه‌های آتی پیش بینی می‌شود.

    کاهش 40 درصدی صادرات در 4 ماهه نخست سال

    حاجی وند درباره اینکه میزان صادرات نسبت به سال قبل از لحاظ کمی چقدر فرق داشته است؟ اضافه کرد: در سال 1395 صادرات محصول پسته 138 هزار تن به  ارزش 1271 میلیون دلار بوده؛ در مقطع 4 ماهه ابتدای سال کاهش 40 درصدی در مقدار صادرات مشاهده می‌شود که ناشی از کمبود  عرضه پسته است البته با توجه به برداشت و عرضه محصول در بازار افزایش صادرات در ماه‌های آتی پیش بینی می‌شود.

    وی چالش هایی را که امسال در زمینه پسته با آنها مواجه بودیم، مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت:  تغیر اقلیم و نوسانات دمایی، مشکلاتی چون سرمازدگی بهاره، گرمازدگی، تگرگ، ریزش جوانه گل و ... از جمله چالش‌های پیش روی ما بوده است. همچنین خشکسالی،  کاهش کمی و کیفی آب و شیوع آفات و بیماری ها از جمله آفت کلیدی پسیل پسته از دیگر مواردی بوده که در این زمینه می‌توان به آنها اشاره کرد.

    حاجی وند درباره اینکه پیش بینی تولید برای سال زراعی 97-96 چقدر است؟، افزود: بررسی میدانی باغات پسته حاکی از ریزش جوانه گل در بعضی از مناطق بوده است؛ با توجه به  نوسانات آب و هوایی در سال جاری و پدیده سال آور- ناآور به نظر می رسد در سال 1397 کاهش جزیی در میزان تولید محتمل شود.

    وی تاکید کرد: اجرای مناسب مدیریت باغات از جمله تغذیه و آبیاری، در اولویت برنامه های دفتر قراردارد تا سبب تولید مناسب شود.

    برچسب ها