عصر خودرو

سکه یک کانال پایین رفت

مقاومت روانی دلار

عصر بازار- در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی و دلار در مسیر کاهشی قرار گرفتند.

مقاومت روانی دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز دوشنبه، شاخص بازار ارز تحت‌فشار افزایش عرضه قرار گرفت ولی سرانجام توانست خود را بالای مرز روانی 3 هزار و 900 تومان نگه دارد. در بیستمین روز شهریورماه، دلار با 4 تومان افت به بهای 3 هزار و 901 تومان رسید. این در حالی بود که این ارز در ساعات ابتدایی روز حتی تا نقطه 3 هزارو 896 تومان نیز پایین رفته بود. به گفته فعالان، افزایش فروش ارز در بازار و احتیاط معامله‌گران؛ دو عاملی بودند که زمینه‌ساز افت دلار شدند. در این شرایط، تنها مقاومت شماری از خریداران ارزی بود که در برابر ورود دلار به کانال پایین‌تر مقاومت کردند. این دسته اعتقاد داشتند، دلار در روز دوشنبه توانایی رشد قیمت زیادی را ندارد، ولی ماندن این ارز بالای مرز 3 هزارو 900 تومان انتظارات فنی افزایشی را فعال نگاه خواهد داشت. به این ترتیب، آنها سعی کردند که با افزایش خریدهای آتی قیمت را بالای مرز یادشده نگه دارند. روز دوشنبه نرخ حواله درهم نیز در مسیر کاهشی قرار داشت و در نهایت روی نرخ هزار و 72 تومان به کار خود پایان داد. با این حال، معامله‌گران آتی اعتقاد داشتند این سطح قیمتی از نرخ حواله درهم نیز می‌تواند به بالا ماندن قیمت دلار بالای سطح 3 هزار و 900 تومان کمک کند. کاهش بهای دلار در روز دوشنبه به افت قیمت سکه نیز کمک کرد. سکه تمام بهار آزادی که در ابتدای روز تحت‌تاثیر افت بهای اونس در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، با افت دلار، کاهش بیشتری را تجربه کرد. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای سکه ثبت شد، یک میلیون و 260 هزار تومان بود که 13 هزار تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود. این فلز گرانبها در مقاطعی نیز به کانال یک میلیون و 250 هزار تومان سقوط کرده بود.

    احتیاط ارزی

    در سومین روز هفته، بخشی از افزایشی‌های بازار در خرید ارز احتیاط کردند تا قیمت نوسان افزایشی خاصی را تجربه نکند. در این میان، مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز احتیاط بازیگران ارزی شد، افزایش عرضه ارز در بازار بود. روز دوشنبه، دلار معاملات خود را روی مرز روانی 3 هزار و 900 تومان آغاز کرد. شروع کاهشی دلار در حالی رخ داد که بسیاری از معامله‌گران در انتظار رشد این ارز بودند. آنها باور داشتند با توقف پرداخت ارز مسافرتی در روزهایی که تقاضا برای سفر زیاد است، قیمت رشد خواهد کرد. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و در همان ساعات ابتدایی روز قیمت دلار تا نقطه 3 هزار و 896 تومان پایین رفت. با رسیدن دلار به نقطه یادشده میزان خریدها بالا رفت و ارز یادشده توانست بار دیگر خود را به بالای مرز روانی برساند.

    به گفته فعالان، روز دوشنبه نیروهای افزایشی و کاهشی بازار از قدرت زیادی برخوردار نبودند که قیمت را دچار نوسان خاصی کنند. در این شرایط، در ساعات ابتدایی روز افزایش فروشندگان ارز قیمت را در مسیر کاهشی قرارداد. با این حال از یکسو میزان عرضه چندان زیاد نبود که قیمت را دچار افت بیشتری کند و از سوی دیگر، معامله‌گران فنی بازار سعی کردند با افزایش خریدهای خود قیمت را به کانال بالاتر بازگردانند. جالب آن است که با رسیدن دلار به مرز 3 هزار و 900 تومان میزان تقاضا کاهش یافت تا قیمت افزایش بیشتری را به ثبت نرساند. در این شرایط می‌توان گفت که روز دوشنبه قیمت دلار در مرز روانی 3 هزار و 900 و در ابتدای کانال به تعادل رسید.با این حال، عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند که در ادامه شهریورماه قیمت در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. آنها همچنان باور دارند افزایش تقاضای مسافرتی در روزهای انتهایی تابستان منجر به تحریک قیمت خواهد شد. در روزهای پیشین بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود که فروش ارز مسافرتی از 20 شهریور متوقف خواهد شد و مسافران می‌توانند ارز موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند. این خبر یکی از عواملی بود که انتظار بالا رفتن تقاضا در روزهای انتهایی تابستان را بیشتر کرده است. با این حال، تعداد زیادی از بازیگران ارزی نیز باور دارند حتی اگر تقاضای مسافرتی افزایش پیدا کند، افزایش فروش ارز در روزهای انتهایی ماه می‌تواند هر اثر افزایشی را خنثی کند. به گفته آنها، به‌طور سنتی در بازار این انتظار وجود دارد که میزان تبدیل دلار به ریال در روزهای انتهایی هر ماه افزایش پیدا کند. این انتظار در شرایطی از سوی برخی معامله‌گران عنوان شده است که در مقاطع بسیاری خلاف این اتفاق رخ داده است. بالا ماندن نرخ حواله درهم و نوسان در محدوده هزار و 70 تومان یکی دیگر از عواملی است که انتظارات افزایشی را فعال نگه داشته است. در شرایطی که انتظارات افزایشی در بازار قدرتمند هستند، تعداد زیادی از معامله‌گران نیز باور دارند قیمت دچار نوسانات شدید نخواهد شد. به گفته آنها، بازارساز در 6 ماه ابتدای سال به‌خوبی توانست دامنه نوسان را حتی در شرایط افزایشی مدیریت کند؛ بنابراین انتظار نمی‌رود این رویه در ادامه تغییر خاصی کند.

    کاهش ارزهای اروپایی

    در سومین روز هفته، علاوه بر دلار، قیمت ارزهای اروپایی مهم مانند یورو و پوند نیز کاهش یافت. یورو که روز یکشنبه با 5 تومان افت به قیمت 4 هزار و 775 تومان رسیده بود، روز دوشنبه افت بیشتری را تجربه کرد و تا میانه کانال پایین رفت.در بیستمین روز شهریورماه، یورو با 20 تومان کاهش به بهای 4 هزار و 755 تومان رسید. به گفته فعالان، این افت بیشتر ناشی از کاهش ارزش نرخ برابری این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار بود. پوند انگلیس نیز روز دوشنبه به‌دلیل مشابه عقب‌نشینی کرد و با 10 تومان افت به قیمت 5 هزار و 130 تومان رسید. هر دو ارز اروپایی در مرکز مبادلات ارزی نیز دچار افت شدند. پوند با افت جزئی 3 ریالی به بهای 4 هزار و 396 تومان و 8 ریال رسید، حال آنکه یورو با افت بیشتر و کاهش 3تومانی نسبت به روز یکشنبه به قیمت 4هزار و 77 تومان رسید.

     

    شوک به سکه‌بازان

    در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با شوک کاهشی مواجه شد. روز دوشنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 262 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی 11 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز یکشنبه داشت. افت ابتدای روز در شرایطی رقم خورد که تعداد زیادی از سکه‌بازان انتظار داشتند که این فلز گرانبها با شروع بازارهای جهانی افزایش بیشتری را تجربه کند. با این حال، برخلاف انتظار آنها، اونس جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر نه‌تنها افزایش خاصی را تجربه نکرد، بلکه به محدوده هزارو 330 دلار عقبگرد کرد. این موضوع موجب شد که قیمت سکه به سرعت در مسیر کاهشی قرار بگیرد. در حالی که عده‌ای از سکه‌بازان انتظار داشتند با باز شدن بازار ارز، قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار بگیرد و اثر افت بهای اونس را خنثی کند، چنین اتفاقی رخ نداد. افت قیمت دلار موجب شد که سکه کاهش بیشتری را تجربه کند و در ابتدای کانال یک میلیون و 260 هزار تومان به کار خود پایان دهد.

    برچسب ها