عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

ناآشنایی سرمایه‌گذاران با جذابیت‌های بخش معدن

عصر بازار: عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به ظرفیت نسبی فوق العاده‌ای که بخش معدن در کشور دارد، گفت: فرآوری مواد معدنی و صادرات آنها ضمن ایجاد منفعت برای دولت و کمک به توسعه کشور، جایگزین خوبی برای نفت خواهد بود.

ناآشنایی سرمایه‌گذاران با جذابیت‌های بخش معدن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، آرمان خالقی با بیان آنکه ذخایر معدنی ایران ظرفیت های بالای دارد به گونه ای که بعضی از این ذخایر واقعا اقتصادی بوده و می توان سرمایه گذاری های بزرگی روی آنها انجام داد، افزود: با انجام این سرمایه گذاری ها می توان از منافع گسترده آن بهره مند شد، ضمن آنکه به توسعه کشور کمک کرد.

    او با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در زمینه فولاد و طلا که اکتشافات خوبی هم در آن بخش ها صورت گرفته، مس، آلومینیوم، روی و معادن سرب، گفت: سرمایه گذاری بر روی معادن و فرآوری مواد معدنی مزیت زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت.

    خالقی با بیان آنکه رتبه ایران از نظر داشتن ذخایر معدنی رتبه هشتم جهانی است که ارزش بسیار بالا و جایگاه خیلی خوبی برای کشور رقم زده، تاکید کرد: تنوع زیاد مواد معدنی این اجازه را می دهد تا با تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری ها، خود را از وابسته شدن به یک ماده معدنی در امان داشته و اجازه سوء استفاده از این وابستگی را به دیگران ندهیم.

    این فعال صنعتی ایران با بیان اینکه اگر کشوری مانند شیلی به واسطه برخورداری از معادن غنی مس در جهان به عنوان مرجع مس شناخته شده و برخی دیگر از کشورها نیز به مواد معدنی خود شناخته شده اند، تصریح کرد: ایران به لحاظ تنوع مواد معدنی و اقتصادی بودن چند ماده آن می تواند از چندین جهت در جهان شناخته شود.

    جلوگیری از خام‌فروشی
    او با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی، گفت: فعالان بخش خصوصی نیز همواره براین موضوع تاکید داشته و معتقدند باید بر روی ارزش افزوده حداکثری کار و از خام‌فروشی جلوگیری کرد، اینکه نفت را خام بفروشیم مذموم بوده و به ضرر اقتصاد کشور است.

    خالقی با تاکید بر اینکه خام‌فروشی مواد معدنی جایز نیست، افزود: اگر ماده معدنی را به صورت خام استخراج و صادر کنیم با کمترین ارزش افزوده این کار انجام می شود و سود ناچیزی عاید کشور خواهد شد.

    این فعال خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان آنکه باید علاوه برسرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها برای اکتشاف و استخراج این مواد معدنی، روی کارخانجات فرآوری و استحصال مواد معدنی و تولید زنجیره ارزش بعد از آن هم باید کار کنیم، تصریح کرد: اگر در معادنی مانند مس سرچشمه یا سونگون آذربایجان شرقی که از ذخایر بزرگ مس درجهان شناخته می‌شوند، هنگامی که مس کاتدی را می زنیم و کارخانجات استحصال در کنار آن ایجاد کنیم باید تا انتهای زنجیره ارزش فعالیت و به شکل‌گیری سرمایه‌گذاری ها کمک کنیم.

    او با بیان آنکه به جای صادر کردن شمش مس بهتر است آن را تبدیل به کابل مسی کرده و سپس صادر کنیم، افزود: باید بجای صادرات کابل به تولید سیم و کابل‌های الکتریکی فکر کرد و با توجه به اینکه به عنوان یک تولیدکننده با قدرت رقابت بالا و اینکه این ظرفیت را خواهیم داشت که بهترین کیفیت و کمترین قیمت را در جهان داشته باشیم درجهان به عنوان تولیدکننده برتر سیم و کابل شناخته خواهیم شد.

    خالقی با بیان اینکه دولت برای رونق بخش معدن و ایضا کسب درآمد بیشتر از این بخش وظایفی برعهده دارد، گفت: سرمایه‌گذاری‌های بخش اکتشاف از ریسک بالایی برخوردار است بنابراین پوشش این ریسک‌ها را دولت با همکاری صندوق‌های پوشش ریسک سرمایه‌گذاری معدنی انجام دهد و یا بیمه‌ها را به این منظور تجهیز کند.

    این کارشناس اقتصادی ایران با اشاره به اقدامات خوبی که دولت در زمینه شناسایی پهنه‌های معدنی انجام داده و سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت گرفته، خواستار ورود بخش خصوصی به این عرصه شد و در عین حال تاکید کرد: عمده سرمایه‌گذاری باید توسط دولت باشد.

    او با تاکید بر آنکه دولت باید راه‌های دسترسی به معادن را که عمدتا در مکان‌های صعب‌العبور قرار دارند، تامین کند، ایجاد زیرساخت‌ها باید برای توسعه معادن با همکاری بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.

    خالقی گفت: اگر قرار است استراتژی کشور روی بخش معدن و توسعه این بخش باشد باید تسهیلات مناسب در اختیار این بخش گذاشته و کمک‌های مناسب هم ارایه شود تا سرمایه‌گذران ترغیب به فعالیت در این زمینه شوند.

    ناآشنایی سرمایه‌گذاران با جذابیت‌های بخش معدن
    عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عدم آگاهی سرمایه‌گذاران از جذابیت‌های بخش معدن را یکی از عمده مشکلات این بخش برشمرد که نتوانسته سرمایه‌گذاران را به سوی خود جذب کند، تصریح کرد: باید به سرمایه‌گذاران این اطمینان را داد که اگر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام دهند سودهای کلان نیز نصیب آنها خواهد شد تا تشویق به سرمایه‌گذاری شوند.

    او با بیان آنکه به هر میزان معادن فعال‌تر شوند مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم افزایش و درآمدهای دولت رشد خواهد یافت، تاکید کرد: اگر رویکرد صادراتی در مواد معدنی مدنظر قرار گیرد منافع آن نیز برای کشور بیشتر خواهد بود.

    خالقی با اشاره به قرارگیری اغلب معادن کشور در نقاط کمتر توسعه یافته که امکان دسترسی کمی هم دارند، گفت: ایجاد و توسعه معادن در این مناطق به رفع محرومیت و ایجاد اشتغال برای مردمی که در نزدیکی این نوع معادن زندگی می‌کنند، کمک و سیاست‌های توسعه عدالت اجتماعی دولت را محقق خواهد کرد.

    اصل44 جهشی برای رونق معادن
    این فعال بخش صنعت و معدن ایران با اشاره به اینکه قبلا قوانین برای فعالیت بخش خصوصی دست و پاگیر بوده که سال گذشته اصلاحیه‌ای برای آن انجام شد و مقداری فعالیت‌ها را تسهیل کرد، افزود: درگذشته به دلیل نبود اصل 44 قانون اساسی معادن بزرگ در اختیار دولت بود که به هیچ عنوان به بخش خصوصی اجازه فعالیت در این بخش را نمی داد اما با اجرای اصل 44 این راه باز و جهشی در این زمینه شد که می‌تواند کمک کند تا سرمایه‌گذاری‌های جدید در این بخش صورت گیرد.

    او با بیان آنکه قوانین اکنون چندان سختگیرانه نیستند، تفاسیر این قوانین را مشکل‌ساز دانست و افزود: تفاسیر غیرمرتبط از قانون فعالیت در این بخش را با مشکل مواجه خواهد کرد.

    خالقی با تاکید بر اینکه باید روشن‌تر در این بخش عمل کنیم، تصریح کرد: قوانین دست و پاگیر اداری این بخش نیز مانند سایر بخش‌ها است که باید برای رفع آنها گام‌های اساسی برداشت.

    تحصیلکردگان وارد بخش معدن شوند
    این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه در ایران تولیدات معدنی تقریبا شش دهم درصد است درحالی که ذخایر آن بسیار بیشتر بوده که نشان می دهد در این بخش با مشکل مواجه هستیم، گفت: اکثر تحصیلکردگان بخش معدن با آنکه توانایی های خوبی دارند، درست بکار گرفته نشده اند.

    او تاکید کرد: باید آنان را تشویق کنیم در زمینه اکتشاف فعالیت کنند تا ضمن استخراج درست مواد معدنی بتوان از ضایعات آن نیز استفاده شود.

    به گفته خالقی یکی از لطمات بخش معدن همین عدم ورود تحصیلکردگان به این بخش است که باید اصلاح شود.

    بر اساس این گزارش، آمارها نشان می‌دهد میزان ذخایر معدنی شناسایی شده بالغ بر 57 تا 58 میلیارد تن است، که از این رقم 37 تا 38 میلیارد تن آن قطعی است.

    از سوی دیگر سالانه از حدود پنج هزار معدن فعال کشور 300 تا 400 میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود که 68 نوع از این مواد درکشور شناسایی شده است.

    براساس پنجمین برنامه توسعه کشور (94- 1390) قرار است میزان استخراج مواد معدنی به رقم 570 میلیون تن برسد. در سالهای اخیر معادن و صنایع معدنی بخشی مغفول مانده در حوزه اقتصاد بوده در حالی که می‌توان به جرات گفت که اهمیت این بخش برای اقتصاد کشور کمتر از نفت نیست.

    برهمین اساس در دیدار اخیر دولتمردان دولت یازدهم با رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه‌ای بخش معدن را از ظرفیت‌های مهم کشور دانستند و فرمودند: بازار نفت که با یک اشاره قدرت‌ها و به دنبال اقدامات عناصر خبیث منطقه، از صد به چهل دلار می‌رسد به هیچ وجه قابل اطمینان نبوده و باید به فکر جایگزین مناسب برای آن بود و بهترین جایگزین، بخش معدن است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها