عصر خودرو

هندی ها در اجرای قرارداد توسعه بندر چابهار جدی هستند

عصر بازار- یک مقام مسئول با اشاره به پیشرفت ۳۷ درصدی قرارداد تجهیز این بندر گفت: هندی ها در زمینه اجرای این قرارداد کاملا جدی هستند.

هندی ها در اجرای قرارداد توسعه بندر چابهار جدی هستند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، ابراهیم یاسری امروز در نشست خبری تأمین تجهیزات بندر چابهار اظهار داشت: زیرساخت بندر چابهار توسط سازمان بنادر در حال احداث است؛ ‌دو سال پیش مقرر شد یک شرکت فعال در زمینه تأمین تجهیزات بندر شهید بهشتی در قالب قرارداد BOT رقم 403 میلیون دلار معادل حدود 1500 میلیارد تومان تجهیزات خشکی و دریایی برای بندر چابهار خریداری و نصب کند و 30 سال بهره‌برداری داشته باشد. از آنجا که موضوع این قرارداد در قالب ساخت، بهره‌برداری و انتقال بود و اهمیت زیادی برای کشور داشت هیأت وزیران مصوبه‌ای در این باره برای ما صادر کرد.

    وی درباره این قرارداد 403 میلیون دلاری گفت: 330 میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی و با همکاری بانک عامل دریافت کردیم که در پی آن از سوم خرداد ماه 95، اولین ال‌سی (اعتبارات اسنادی) به صورت مستقیم در آلمان بازگشایی شد و تجهیزات را خریداری کردیم. پول این ال‌سی پرداخت و سری نخست تجهیزات در بهمن ماه سال قبل وارد بندر چابهار شد که 21 میلیون دلار ارزش داشت. سری دوم تجهیزات نیز تا فردا وارد بندر چابهار می‌شود.

    یاسری ارزش سری دوم و سوم تجهیزات را 30 میلیون دلار دانست و ادامه داد: سری سوم تجهیزات از اوایل مهر امسال وارد بندر چابهار می‌شود که شامل 8 دستگاه مکنده غلات است که هر دو ماه یکبار یک دستگاه وارد بندر چابهار می‌شود. همچنین سیلوی مکانیزه 100 هزار تنی غلات در قالب همین قرارداد در بندر چابهار ساخته می‌شود.

    وی پیشرفت کل پروژه تأمین تجهیزات بندر چابهار را 37 درصد عنوان و تصریح کرد: همه خریدها از طریق مناقصه بین‌المللی انجام می شود. همچنین قرارداد این شرکت با سازمان بنادر برای تهیه 403 میلیون دلار تجهیزات بندری به صورت BOT است که ممکن است به BLT (اجاره به شرط تملیک) تبدیل شود که در این مدل سازمان بنادر سود تضمین شده توافقی به سرمایه گذار می‌دهد.

    یاسری تأکید کرد:‌ یک شرکت دولتی هند 150 میلیون دلار فاینانس برای سازمان بنادر می‌آورد تا سازمان بنادر آنچه که لازم دارد خریداری کند. هند به افغانستان تعهد تأمین غلات داده است و به بندر چابهار ما نیاز دارد؛ کشور هند بار و ترافیک به چابهار می‌آورد. یک سال از قرارداد با هندی‌ها می‌گذرد آنها از روز اول به صورت جدی دنبال کار هستند.

    برچسب ها