عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران عنوان کرد:

وجود بازارگردان الزام عرضه‌های اولیه در بازار سهام

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس ایران پیش‌شرط‌ها والزامات لازم برای عرضه اولیه سهام یک شرکت در بازار را وجود متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان عنوان کرد و گفت: از زمانی که عرضه اولیه به روش ثبت سفارش در بازار سهام به جریان افتاده است وجود متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان به عنوان یک الزام مهم مطرح شده تا اگر به هر دلیلی عرضه‌ای ناموفق بود امکان مدیریت وضعیت سهم پس از عرضه به خوبی فراهم شود.

وجود بازارگردان الزام عرضه‌های اولیه در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، امیر هامونی با بیان اینکه در کنار دو پیش شرط مذکور، فرابورس همچنین با اختیار خود در تلاش است در یکسال نخست پس از عرضه سهام مانع از افت قیمت سهم به زیر قیمت کشف شده شود، تاکید کرد: فرابورس با اختیارات خود از سهامدار عمده شرکت تعهد می‌گیرد تا با قیمتی که مد نظر شرکت برای عرضه است به مدت یک سال مانع از پایین آمدن قیمت سهم شود.

    مدیرعامل فرابورس همچنین در خصوص گلایه سهامداران از روند قیمتی سهام هتل کوثر اصفهان پس از عرضه اولیه و برآورده نشدن انتظار آن‌ها در این خصوص، توضیح داد: هتل پارسیان کوثر روی 1200 تومان کشف قیمت شد و طی روزهای گذشته تاکنون این سهم با رشد قیمتی همراه بوده و بیش از 58 هزار خریدار داشته است.

    وی با بیان اینکه فرابورس تمامی تلاش خود را برای موفقیت عرضه‌های اولیه به کار می‌گیرد اظهار کرد: به هر ترتیب در یک سوی بازار خریداران قرار دارند که با در نظر گرفتن جمیع شرایط اگر معتقدند دامنه قیمتی ثبت سفارش برای آن سهم بالاتر از حد انتظار آن‌هاست نباید در عرضه شرکت کنند و لازم است به این بینش برسیم که تحلیل و ارزیابی لازمه هرگونه معامله در بازار سرمایه است که در مورد عرضه های اولیه نیز باید لحاظ شود.

    مدیرعامل فرابورس ایران با یادآوری این موضوع که فرابورس با فراهم‌سازی بستر معاملات برای انواع سهام و اوراق بخشی از توان و انرژی خود را برای پذیرش شرکت‌ها و رصد مداوم وضعیت آن‌ها پس از فرایند پذیرش و درج بکار می‌گیرد، ادامه داد: پس از پذیرش و درج نماد معاملاتی شرکت، طبق برخی معیارها فرابورس ایران با ناشر پای میز مذاکره برای قیمت‌گذاری سهام می‌نشیند و همواره این توصیه از جانب فرابورس به ناشر ارائه می‌شود که  قیمت منصفانه‌ای را برای عرضه اولیه به بازار اعلام کنند؛ چراکه این موضوع کمک می‌کند خاطره خوبی از سهام و برند آن شرکت برای سرمایه‌گذاران باقی بماند، اما در نهایت ناشری که تمامی مراحل لازم برای عرضه را طی کرده است نمی‌توان مانع از عرضه سهام شد.

    به گفته وی فرابورس در تلاش است تا در عرضه اولیه شرکت‌ها نقش کمک کننده و تسهیلگر را برای قیمت جذاب سهم ایفا کند تا سهامداران و خریداران این عرضه‌ها منتفع شوند و هر دو سمت عرضه و تقاضا رضایت حداکثری از عرضه اولیه سهام یک شرکت داشته باشند.

    هامونی همچنین در خصوص عرضه‌های اولیه پیش رو گفت: طی روزهای آتی شاهد عرضه اولیه چند شرکت از گروه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و دارویی هستیم، اما اینکه دقیقا کدام شرکت قرار است برای عرضه روی تابلو برود باید منتظر تکمیل اطلاعات شرکت‌های مورد نظر روی سامانه کدال باشیم.

    پذیرش 6 مرحله اسناد خزانه اسلامی با نمادهای سخاب 2 تا 7 و عرضه اولیه برخی نمادهای آن مانند سخاب 5 و 3 در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس، موضوع دیگری بود که هامونی در خصوص آن توضیح داد.

    به گفته هامونی پس از تشکیل بازار غیررسمی سخاب و افزایش نرخ سود این اوراق به ارقامی بسیار بالا و بعضا عجیب، تصمیم سیاستگذاران، متولیان بازار سرمایه و کارشناسان و صاحبنظران بر این شد تا این اوراق در فرابورس پذیرش شود تا امکان رصد معاملات آن در فضای شفاف و امکان مدیریت نرخ سود آن فراهم شود. بر این اساس 6 مرحله سخاب در بازار ابزارهای نوین مالی پذیرش و تاکنون دو مرحله از این اوراق عرضه شد.

    وی با اشاره به اینکه پس از عرضه این دو سخاب با نمادهای سخاب 5 و 3 شاهد کنترل نرخ سود در این اوراق هستیم اضافه کرد: بلافاصله پس از عرضه، نرخ سود این اوراق تا حداکثر 18 درصد مهار و کنترل شد و هم‌اکنون سخاب2 نیز برای عرضه اولیه آگهی شده است که روز سه‌شنبه 21 شهریورماه این نماد عرضه می‌شود و باقی مراحل سخاب نیز طی روزهای آتی به روی تابلوهای معاملاتی خواهد آمد.

    برچسب ها