عصر خودرو

یک مقام بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد:

آزادسازی ۲۲.۳میلیون یورو منابع مالی ایران در کوبا و سریلانکا پس از برجام

عصر بازار- رئیس اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات ایران از آزادسازی ۲۲میلیون و ۳۰۰ هزار یورو از منابع ارزی کشور در سریلانکا و کوبا پس از برجام خبر داد.

آزادسازی ۲۲.۳میلیون یورو منابع مالی ایران در کوبا و سریلانکا پس از برجام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بانک توسعه صادرات ایران، کامران رضوانی در این باره اظهار داشت: پس از برجام با سفرهای انجام شده به کشورهای مختلف زیر بنای پرداخت این منابع پی ریزی شد.

    وی افزود: در مرحله نخست زمینه آزادسازی هشت میلیون یورو از منابع مسدود شده در کوبا فراهم شد و به تازگی نیز موفق آزادسازی 14 میلیون و 300 هزار یورو از سریلانکا شدیم.
    رئیس اداره تامین مالی بانک توسعه صادرات ایران افزود: اگر این منابع آزاد نمی شد، باید این خسارت از صندوق ضمانت صادرات دریافت می شد؛ کسر این مبلغ روی توانایی های سرمایه ای بانک توسعه صادرات در پرداخت خسارت ها تاثیر منفی می گذاشت.
    وی ادامه داد: با این حرکت نه تنها توانستیم منابع خود را با سود خوب بازیافت کنیم بلکه به صندوق ضمانت صادرات در بازیافت خسارت نیز کمک کرده ایم.
    رضوانی خاطر نشان کرد: اثرات اجرای مدبرانه برجام در عملیات بانکی و بازیافت منابع مسدودی در این اتفاق نمایان شده است و این مبالغ می تواند به سیکل تسهیلات دهی بازگردد و توان و سرمایه بانک توسعه صادرات را مضاعف کند.
    وی با اشاره به اینکه حدود سه سال قبل یک قرارداد تامین مالی بین بانک های ایرانی و چینی با حضور نماینده شرکت بزرگ بیمه صادراتی چینی «سایناشور» منعقد شد، گفت: این قرارداد شامل فرم گشایش اعتبار اسنادی، ضمانت نامه های پیش پرداخت و حسن انجام کار بود و بانک توسعه صادرات نیز به عنوان عضوی از سیستم بانکی این قرارداد را امضا کرد.
    رضوانی افزود: در چارچوب این قرارداد و از محل فاینانس چینی ذکر شده از سوی پتروشیمی بوشهر تقاضایی دریافت کردیم که مبلغ آن 15.2 میلیارد یوان بود که شامل تامین تجهیزات، قطعات یدکی و نصب می شد؛ دوره بازپرداخت این تسهیلات پنج ساله و 6 ماه پس از پایان ساخت به فاصله ده قسط انجام می شود.
    وی ادامه داد: دوره ساخت این پروژه 48 ماه پیش بینی شد و به دلیل بالابودن رقم قرارداد بصورت سندیکایی با مشارکت بانک توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن انجام پذیرفت.
    رضوانی خاطرنشان کرد: سابقه همکاری های ایران و چین منحصر به حال حاضر نیست از گذشته خط اعتباری بین دو کشور باز بود و خوشبختانه بانک توسعه صادرات از این موضوع بیشترین استفاده را کرده است.
    رئیس اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات گفت: در چند ماه اخیر طی جلساتی که در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران داشتیم، این موضوع مطرح شد که تمام وام های اعطایی چین در قالب تامین مالی به کشورهای دیگر، بخصوص ایران از طرف «هلدینگ سیتیک» پرداخت می شود.
    وی توضیح داد: این هلدینگ، قرارداد جدیدی را به بانک مرکزی ایران ارائه کرده که مفاد آن به صورت غیر رسمی در حال کارشناسی و بررسی است؛ این قرارداد حدود 5 میلیارد یورو است که رقم دقیق آن متعاقبا اعلام می شود.
    رضوانی در ادامه گفت: در این قرارداد نیز مباحث مربوط به تامین مالی پروژه های مختلف در کشور مطرح شده است.
    وی با یادآوری اینکه این قرارداد در مرحله رایزنی است شرایط مطروحه در این قرارداد باید تعدیل شود، تاکید کرد: در واقع ما وقتی قرارداد تامین مالی را امضا می کنیم که نسبت به پیشنهادات کشورهای دیگر شرایط بهتری داشته باشد.
    رئیس اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات ایران یادآور شد: در قراردادهای فایناس در صورتی که کارفرمای ایرانی دولتی باشد، حتما باید از شورای اقتصاد مجوز بگیرد و در صورت خصوصی بودن نیازی به این مجوز ندارد.
    به گفته رضوانی، گام بعدی دریافت تاییدیه از وزارتخانه ذیربط آن است و سپس درخواست به بانک مرکزی فرستاده می شود که پس از تخصیص مسدودی از سوی بانک مرکزی به شرکت مربوطه، کارفرمای ایرانی باید به دنبال بانک عامل بگردد؛ بالطبع هر بانکی که این مسئولیت را بپذیرد گزارش توجیح پذیری فنی مالی اقتصادی را مطالبه خواهد کرد و حدود 150 درصد مبلغ قرارداد نیز باید وثیقه تودیع شود.

    برچسب ها