عصر خودرو

طراحی ابزار مالی جدید در بورس تهران؛

اوراق سود تقسیمی در مسیر بازار سرمایه ایران

عصر بازار- در راستای بهبود در رویه های کنونی پرداخت سود تقسیمی مصوب مجامع شرکت‌ها، مدیریت تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران با بررسی آماری سودهای تقسیمی شرکت‌های بورسی و مطالعه چگونگی پرداخت سودهای یادشده، الگویی پیشنهادی برای انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سودهای تقسیمی مصوب مجامع را تدوین کرده است.

اوراق سود تقسیمی در مسیر بازار سرمایه ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس تهران، رضا کیانی مدیریت تحقیق و توسعه امروز مورخ 20 شهریور در کارگاه آموزشی با موضوع" الگوی پیشنهادی بورس تهران در خصوص اوراق بهادار سازی سود تقسیمی با رویکردی بر چگونگی پرداخت سود های تقسیمی شرکت های بورسی" که با حضور خبرنگاران برگزارشد با ذکر مطلب فوق گفت: یکی از چالش ‌برانگیزترین مواردی که در مجمع عمومی سالیانه در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود مقدار و زمان‌بندی پرداخت سود تقسیمی است. شرکت‌ها طبق قانون می‌توانند حداکثر تا هشت ماه پس از برگزاری مجمع نسبت به پرداخت سود تقسیمی اقدام کنند.

    بر این اساس مدیران شرکت‌ها عموماً به‌منظور جلوگیری از خروج منابع مالی از شرکت تمایل دارند پرداخت سود تقسیمی را به تعویق بیندازند و از طرفی سهامداران به ویژه سرمایه‌گذاران فعال، تمایل به دریافت سریع تر سود تقسیمی دارند. از طرفی هر ساله بخش بزرگی از ارزش بازار سهام به‌واسطه پرداخت سود تقسیمی از بازار سهام خارج می‌شود.

    وی تصریح کرد: با توجه به زمان زیادی که سهامداران شرکت‌ها باید برای دریافت سود تقسیمی خود منتظر باشند و خروج حجم قابل توجهی از ارزش بازار سهام، ارایه راهکاری مناسب برای دسترسی هرچه سریع‌تر سهامداران به سود تقسیمی، خارج نشدن سریع منابع مالی از شرکت پس از تشکیل مجمع و جلوگیری از ایجاد بحران نقدینگی برای شرکت ها و همچنین بازگشت سودهای تقسیمی به بازار سرمایه به‌واسطه انتشار اوراق بدهی، الزامی به نظر می‌رسد.

    مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران توضیح داد: در راستای بهبود در رویه های کنونی پرداخت سود تقسیمی مصوب مجامع شرکت‌ها، مدیریت تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران با بررسی آماری سودهای تقسیمی شرکت‌های بورسی و مطالعه چگونگی پرداخت سودهای یادشده، الگویی پیشنهادی برای انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سودهای تقسیمی مصوب مجامع را تدوین کرده است. بر اساس این الگو سهامداران شرکت‌ها می‌توانند بر اساس اهداف و شرایط خود سودهای تقسیمی متعلق به خود را از طریق بورس به فروش برسانند. از طرفی خریداران اوراق می‌توانند با در نظر گرفتن پارامترهایی همچون افق زمانی سرمایه‌گذاری و از همه مهم‌تر نرخ تنزیل، اوراق مطلوب و منطبق با نیاز خود را خریداری کنند.

    کیانی خاطر نشان کرد: انتشار هرگونه اوراق بدهی که تعهدی را بر ناشر (شرکت) تحمیل کند، بی‌تردید نیازمند بررسی و ارزیابی ریسک اعتباری ناشر است. در نبود مؤسسات رتبه‌بندی در ایران، گزارش تهیه‌شده در مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران به ارزیابی ریسک دیرکرد در پرداخت سود تقسیمی شرکت‌ها در سه سطح پرداخته است. در سطح اول اصلاح در زمان‌بندی پرداخت سود مورد مطالعه قرار گرفته است. در سطح دوم شکایت سهامداران بابت سود تقسیمی از شرکت‌ها بررسی و در سطح سوم چگونگی پرداخت سود تقسیمی مطالعه شده است.

    در این نشست آقای پیرایش کارشناس مدیریت تحقیق و توسعه گفت: در گزارشی که برای انتشار اوراق سود تقسیمی تهیه شد تلاش شده است با شناخت واقعیت‌های موجود در ارتباط با سود تقسیمی شرکت‌ها، الگویی مطابق با نیازهای ذینفعان طراحی‌شده و مسایل متأثر از انتشار اوراق بررسی و در صورت نیاز راهکارهای مقتضی ارایه شود. در این گزارش برای شرکت‌ها طبقه‌بندی و الزاماتی جهت انتشار اوراق سود تقسیمی پیشنهاد شده است، که می تواند ریسک اوراق سود تقسیمی را تا سطح قابل قبولی کاهش دهد.

    همچنین عملیاتی بودن و حفظ فرایندهای موجود همواره یکی از دغدغه‌ها در زمینه طراحی الگو پیشنهادی بوده است. انتظار می‌رود با انتشار اوراق سود تقسیمی سهامداران بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن به وجه نقد ناشی از سرمایه‌گذاری خود در سهام شرکت‌ها دسترسی داشته و علاوه بر کسب رضایت سهامداران، بتوان از پتانسیل سودهای تقسیمی در راستای رشد بازار سرمایه  بهره گرفت.

    علاقه مندان برای مشاهده کامل این گزارش اینجا را کلیک کنند.

    برچسب ها