عصر خودرو

قائم مقام سازمان مالیاتی اعلام کرد؛

پیش‌بینی درآمد ۱۳۰ هزارمیلیاردی مالیاتی

ایجاد بانک اطلاعات مالیاتی

عصر بازار- قائم مقام سازمان مالیاتی با اعلام تحقق ۹۷ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال گذشته، درآمد پیش بینی شده سال جاری را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

پیش‌بینی درآمد ۱۳۰ هزارمیلیاردی مالیاتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، محمد قاسم پناهی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده سال 96 مجموعا 130 هزار میلیارد تومان است، گفت: سازمان مالیاتی و گمرک متولی وصول این درآمدها هستند و البته مبلغ 23 هزار میلیارد تومان مربوط به عوارض و سهم شهرداری ها است.

    قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر تامین درآمدهای مالیاتی پایدار با تکیه بر مالیات بر ارزش افزوده اظهارداشت: تامین درآمدهای مالیاتی در آینده، بدون تحول در حوزه نظام مالیات بر ارزش افزوده و طرح جامع مالیاتی امکانپذیر نخواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 97 درصد درآمدهای مالیاتی کشور تحقق یافت، تصریح کرد: در تحقق این درآمدها، مالیات بر ارزش افزوده نقش پُررنگ و موثرتری به نسبت سال های گذشته داشته است.

    پناهی، مجموع وصولی درآمدهای مالیاتی سال 95 را حدود 83 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این در حالی بود که مجموع پیش بینی درآمدهای مالیاتی سال گذشته 87 هزار میلیارد تومان بود و سال 95 از جمله سال های درخشان نظام مالیاتی به شمار می رود.

    وی با اشاره به اینکه تحقق درآمدهای مالیاتی، هم وظیفه ملی و هم وظیفه سازمانی است، افزود: در صورت عدم تحقق کامل درآمدهای مالیاتی، هزینه های کشور با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

    قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور، نظام مالیات بر ارزش افزوده را یکی از بخش های مهم و رو به توسعه سازمان عنوان کرد و گفت: وصولی این بخش هم اکنون برابر با بخش مالیات های مستقیم بوده و حتی در حال پیشی گرفتن از آن است.

    پناهی، در ادامه به دو مقوله مهم پذیرش اعتبار مالیاتی و استرداد مالیات به مودیان پرداخت و گفت: با دقت نظر و تسریع در این دو زمینه، گام مهمی در جهت افزایش رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده برداشته خواهد شد.

    قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور، همچنین طرح جامع مالیاتی را پیشقراول تحول نظام مالیاتی توصیف کرد و گفت: این طرح در سه بخش اصلی زیرساخت، بانک اطلاعاتی و سیستم نرم افزار یکپارچه مالیاتی در حال اجراست و با اجرای کامل این سیستم، عملا تمامی اطلاعات منابع مالیاتی مربوط به یک پرونده در یکجا قابل استفاده خواهد بود و امکان طبقه بندی پرونده ها براساس میزان ریسک نیز میسر می شود.

    وی اضافه کرد: با رسیدگی به پرونده مالیاتی مودیان براساس ریسک، تنها 10 درصد پرونده ها رسیدگی می شود و عملا اظهارنامه 90 درصد مودیان مورد پذیرش قرار خواهد گرفت که به این ترتیب در وقت و انرژی سازمان صرفه جویی می شود.

    پناهی با ذکر این مطلب که سیستم یکپارچه مالیاتی، آینده سازمان امور مالیاتی است، گفت: حدود 14 کارکرد و فرایند مالیاتی به صورت الکترونیکی تحت این سیستم انجام خواهد شد که مهم ترین آنها ثبت نام، ارایه اظهارنامه، وصول و اجرا، حسابرسی و ... است.

    وی با تاکید بر اینکه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از حلقه آخر در دنیا منسوخ شده و اصولا چنین اقدامی منطقی و امکانپذیر نیست، گفت: عمده مالیات از حلقه های اول و مبادی ورودی کالا همچون گمرک اخذ می شود و سایر حلقه ها وظیفه انتقال مالیات بر ارزش افزوده به مصرف کننده نهایی را بر عهده دارند.

    قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص لایحه صندوق مکانیزه فروش نیز بیان داشت: این لایحه هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و بخشی از پازل طرح جامع مالیاتی به منظور تامین اطلاعات درآمدهای اشخاص به شمار می رود.

    وی افزود: این صندوق صرفا به منظور بکارگیری در نظام مالیات بر ارزش افزوده مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه هدف اصلی از بکارگیری آن، شفاف سازی مبادلات اقتصادی در کشور و البته کارکرد فرعی آن کمک به نظام مالیات بر ارزش افزوده است.

    پناهی اظهارداشت: با نصب و راه اندازی صندوق مکانیزه فروش توسط اصناف، مودیان مالیاتی به سمت استفاده از صورتحساب حرکت خواهند کرد و عملا فاکتورنویسی در کشور ترویج و نهادینه خواهد شد.

    برچسب ها