عصر خودرو

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو خبر داد:

تامین مالی از بورس کالا در راستای سند توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴

عصر بازار- از سال گذشته بحث عرضه خودرو و تامین مالی خودروسازان از طریق بورس کالا مطرح شد که این رویداد با عرضه خودروی سراتو شرکت سایپا در بورس کالا کلید خورد. در این بین قرار است پس از عرضه فیزیکی خودروهایی که از شمول قیمت گذاری شورای رقابت خارج هستند، تامین مالی از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به پشتوانه عرضه فیزیکی خودرو در بورس کالا آغاز شود.

تامین مالی از بورس کالا در راستای سند توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در این باره گفت: همان طور که می دانید یکی از مهمترین شاخصه های موجود در بورس کالا کشف قیمت یک کالا است. مکانیزمی که در آن شفافیت و معامله ای کارآمد میان عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان شکل می گیرد. گذشته از این، معامله خودرو در بورس موجب تامین مالی شده و می تواند در آینده پشتوانه‌ای قدرتمند برای صنعت خودرو به حساب آید.

    وی افزود: این همان مدلی است که در سند توسعه صنعت خودرو تا سال 1404 نیز دیده شده و روش های مشخص و متنوعی برای تامین مالی خودروسازی ها تعیین شده است. البته مدل تامین مالی خودروسازان از بورس کالا تاکنون تجربه نشده است و به نوعی راهکار تازه ای برای کمک به  خودروسازان به حساب می آید.

    رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در ادامه گفت: براساس اطلاعات منتشر شده، ابتدا قرار است خودروسازان با محصولات کم تیراژشان برای کشف قیمت و شفافیت در بورس حضور یابند اما به طور مشخص بورس کالا برای تامین مالی بستر مناسبی است و به نوعی از سایر مسیرهای تامین مالی ریسک کمتری دارد؛ در صورت موفق بودن این تجربه خودروسازان به طور قطع محصولات پرتیراژ خود را نیز وارد چرخه معاملات بورس کالا خواهند کرد از این طریق قیمت محصولاتشان توسط عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد و با کشف قیمت واقعی آنها می‌توانند سایر محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

    رضایی با یاداوری چالش نقدینگی در خودروسازی های داخلی طی چند سال اخیر افزود: مشکلات نقدینگی تا جایی خودروسازان را در شرایط سخت قرار داده بود که انها مجبور شده بودند برخی اموال مازاد خود را به فروش بگذارند. اما آشنایی به ابزارهای مالی همچون اوراق سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی می تواند در زمان های رکودی راهگشا باشد.

    او معتقد است، وجود انحصار در بازار خودروی ایران و در پی آن ورود شورای رقابت به قیمت گذاری از جمله چالش های صنعت خودرو است که اگر عرضه خودرو در بورس و کشف واقعی قیمت محصولات در فضای رقابتی با برنامه ریزی و جدی گرفته شود، می توان به ساماندهی روند قیمتی محصولات تولید داخل امیدوار بود.

    رضایی در پایان با اشاره به توسعه ابزارهای مالی در بورس کالا گفت: تنوع بازارهای مالی در همه جای جهان وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. اما تفاوت اصلی بازار بورس با سایر بازارها در سازمان یافتگی و نظم موجود در عرضه کالا با روش هایی معین است که موجب اعتماد دو طرفه برای عرضه کنندگان و متقاضیان محصولات مختلف می شود و درجه بالایی از شفافیت را به خود اختصاص داده است. از این رو توسعه ابزارهای مالی و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های بورس کالا در راستای تنظیم و پیش بینی پذیری بازارها راهگشا خواهد بود.

    برچسب ها