عصر خودرو

نشست مجمع ایران و اروپا مهر ماه در زوریخ برگزار می‌شود

عصر بازار- چهارمین نشست مجمع ایران و اروپا قرار است طی روزهای سوم و چهارم اکتبر(مهر ماه) در زوریخ سوئیس با حضور مقامات عالی رتبه ای از ایران و اروپا برگزار شود.

نشست مجمع ایران و اروپا مهر ماه در زوریخ برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، چهارمین نشست مجمع ایران و اروپا قرار است طی روزهای سوم و چهارم اکتبر در زوریخ سوئیس با حضور عالی رتبه ترین سخنرانان و میهمانان حاضر در هر کنفرانس مربوط به ایران برگزار شد. به همین بهانه سایت خبری فاینیوز، مصاحبه ای با اسفندیار باتمانقلیج، موسس مجمع ایران و اروپا در مورد اهمیت این نشست برای جامعه تجاری اروپا انجام داده است.

    به گفته باتمانقلیج، مجمع ایران و اروپا 4 سال پیش برای کمک به حمایت از دیپلماسی تجاری میان ایران و غرب تاسیس شد. چالش های پیچیده اقتصادی و سیاسی بسیاری پیش روی ایران بود که سیاستگذاران یا رهبران اتحادیه های تجاری به تنهایی قادر به حل آنها نبودند. به همین دلیل همکاری کاملی میان تمام سهامداران لازم بود و این مجمع برای حمایت از گفت وگوی بیشتر، اشتراک گذاری اطلاعات، ایجاد رابطه میان شبکه تجار و سیاست گذاران فعال در زمینه ایران تشکیل شده است.

    وی افزود، سوئیس یک مکان عالی برای تشکیل این نشست است، زیرا دارای روابط دیپلماتیک و اقتصادی قوی ای با ایران است و از نظر جغرافیایی و اعتبار خود به عنوان میزبانی نشست های مختلف بین المللی دارای یک مرکزیت ویژه است.

    به گفته این وفعال اقتصادی، روابط تجاری ایران و سوئیس از زمان لغو تحریم ها مجددا افزایش یافته و بسیاری از شرکت های سویئی فعالیت های قابل توجهی در ایران دارند و به ویژه در زمینه کالاهای مصرفی، دارویی و تجارت کالا فعالیت می کنند.

    حتی برخی بانک های متوسط سوئیسی نیز از سوی مهمترین مشتریانشان شروع به تسهیل مبادلات مالی از ایران کرده اند. با این وجود، همچنان پتانسیل عظظیمی برای تجارت و سرمایه گذاری بیشتر به ویژه در بین شرکت های بخش خصوصی و بنگاه های کوچک و متوسط هر دو کشور وجود دارد.

    باتمانقلیج افزود، در طی دو سال گذشته، همه بخش های اقتصادی در ایران شاهد برقراری شراکت های جدیدی بین شرکت های داخلی و خارجی بوده اند. این شرکت ها هنوز منجر به شکل گیری یک داستان موفق برای اقتصاد ایران نشده، اما همه آنها نمونه های مهمی هستند و نشان می دهند که می توان در بخش های متنوعی با ایران کار کرد و پروژه های گسترده ای را در ایران اجرا نمود.

    «ایران هنوز آینده خود را نساخته است، اما یک طرح کلی بدین منظور آماده کرده و دارد برای اجرای این برنامه زمینه را آماده می کند. این خودش یک دستاورد بزرگ است.»

    وی در پاسخ به این سوال که چه نوع قراردادهایی با ایران دارای بیشترین اولویت هستند گفت: «از نقطه نظر رشد اقتصادی ایران در کوتاه مدت، قراردادهای بزرگ حوزه انرژی همچون قرارداد گازی با شرکت توتال و قراردادهای مهم صنعتی بین رنو و ایدرو مهمترین قراردادهایی هستند که می توانند در سرمایه گذاران ایجاد اعتماد کنند.

    اما در میان مدت، ایران باید در مجموعه گسترده تری از بخش ها به ویژه بخش هایی که بیشتر بخش خصوصی در انها فعال است و تمرکز بیشتری روی مصرف کنندگان وجود دارد، حرکت اقتصادی خود را سرعت ببخشد. اینها همان بخش هایی است که بیشترین اشتغال زایی در آنها اتفاق خواهد افتاد.

    وی افزود، ایران پیشرفت خوبی در فرآیند پیچیده انجام اصلاحات مالی داشته است. اوایل تابستان امسال، گروه کاری اقدام مالی، تصمیم به ادامه تعلیق قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه خود گرفت. گروه کاری اقدام مالی پذیرفته که ایران در حال پذیرش کمک های فنی در فرآیند اصلاحات مالی است و تصمیم گرفته تا تعلیق قرار گیری ایران در لیست سیاه را بدون محدودیت زمانی تمدید نماید و این زمان بیشتری به ایران می دهد تا بتواند با بانک ها، رگولاتورها و مشاوران خارجی برای برقراری یک نظام مالی مبتنی بر استانداردهای بین المللی کار کند.

    این فرآیند هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما بانک داران ایرانی تمایل دارند تا جایگاه خود را در نظام مالی بین المللی پس بگیرند.

    باتمانقلیج با اشاره به سیگنال های متناقضی که از سوی دولت دونالد ترامپ در مورد حفظ یا خروج از برجام ارسال می شود گفت، به نظر می رسد که ترامپ تصمیم گیری در مورد وضع مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران را بر عهده کنگره خواهد گذاشت و این می تواند منجر به «نقض فاحش» برجام گردد. اما این توافق تنها متکی به دولت آمریکا نیست.

    وی گفت در این نشست، افرادی چون محمد خزایی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی ایران، فرزانه شرفبافی، مدیرعامل ایران ایر، همچنین هلگا اشمید، مدیر کل سیاست خارجی اتحادیه اروپا و 5 سفیر اروپایی در تهران سخنرانی خواهند کرد.

    برچسب ها