عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان مطرح کرد:

تعیین حد اعتبار، تصمیمی مثبت برای صنعت کارگزاری

عصر بازار- در حال حاضر در بازار پول کشور ما اعتبار سنجی انجام شده است و بازار سرمایه نیز برای کنترل ریسک و کاهش خطر نکول اقدام به اعتبارسنجی کارگزاری ها کرده است.

تعیین حد اعتبار، تصمیمی مثبت برای صنعت کارگزاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حمیدرضا مهرآور، مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در خصوص اعمال حد اعتباری برای کارگزاران در سامانه معاملات که از دیروز اجرایی شده است، گفت: صنعت کارگزاری برای ادامه حیات خود در بازار سرمایه نیازمند فعالیت بدون محدودیت غیر منطقی و مدیریت ریسک است.

    وی با تاکید بر اینکه کارگزاران برای تداوم فعالیت خود به این دو مهم نیاز دارند، افزود: اعمال حد اعتبار برای کارگزاران موضوعی است که در تمام بازارهای دنیا اعمال می شود و این ساز و کار در همه بازارها اجرایی می شود که هیچ کارگزاری بیشتر از حد اعتباری اش نمی تواند معامله ای انجام دهد.

    مهرآور با اشاره به اینکه مبنای این اعتبار سنجی حقوق صاحبان سهام کارگزاری ها و سرمایه است، افزود: اعمال حد اعتبار در سامانه معاملاتی برای کارگزاران اتفاق بسیار خوبی است که می تواند ریسک نکول در این صنعت را به صفر نزدیک کند.

    وی با تاکید بر اینکه این تصمیم سازمان بورس باعث می شود تا متعهد در زمان معین شده به تعهد خود عمل کند، افزود: اما برای اجرای بهتر این تصمیم باید مواردی را بیشتر بررسی کرد.

    مدیرعامل کارگزاری بانک سامان ادامه داد: یکی از مواردی که باید به آن توجه شود کارگزاری هایی است که افزایش سرمایه داده اند اما فرآیند ثبت افزایش سرمایه آنها طولانی شده است. این کارگزارها در مقطع کنونی برای اعمال حد اعتبار به دلیل سرمایه پایین متضرر می شوند.

    وی موضوع دوم را صندوق هایی دانست که مدیریت آنها با کارگزاری است و افزود: کارگزارها از وجه آزاد صندوق تحت مدیریت خود مطلع هستند و ممکن است با آن وجه آزاد، روزانه خریدهایی را برای صندوق انجام دهند که با اعمال این محدودیت، چنین خریدهایی ممکن است محدود شود و بازدهی صندوق کاهش یابد.

    مهرآور موضوع سوم را مشتری هایی دانست که وجه نقد برای کارگزاری واریز کرده و قصد خرید در همان روز را دارند و افزود: از آنجایی که این فرآیند بر مبنای تسویه سه روز است این روند باعث می شود فرد نتواند در آن روز به خصوص خرید را انجام دهد.

    این کارشناس بازار سرمایه به جلسات سازمان بورس با کانون کارگزاران در روز چهارشنبه اشاره کرد و افزود: سازمان بورس مساعدت بسیاری با کارگزاران داشت و در معاملات روز یکشنبه نیز به عنوان اولین روز اجرای حد اعتباری فقط یک کارگزار با مشکل بسیار کوچکی مواجه شده و سایر کارگزاران بدون هیچ مشکلی معاملات خود را انجام دادند.

    به گفته وی سامانه بورس در حال بررسی تمهیداتی برای کاهش مشکلات در اجرای این فرآیند است اما باید این مسایل بررسی و پخته تر عمل شود.

    مدیرعامل کارگزاری بانک سامان پیشنهاد کرد: سازمان بورس ملاک تصمیم گیری را در روزهای تسویه از سه روز کمتر کند و فاصله تسویه را کاهش دهد. این موضوع می تواند راهگشا باشد.

    برچسب ها