عصر خودرو

تاثیر تک‌نرخی شدن ارز بر تورم

عصر بازار- معاون پژوهشکده پولی و بانکی می‌گوید اکنون شرایط نسبتا مناسبی برای تک نرخی شدن ارز وجود دارد، مشروط بر اینکه دولت بتواند با استفاده از اعتبارات و تسهیلاتی که از بانک‌های خارجی می‌گیرد، از افزایش جهشی نرخ ارز جلوگیری کرده تا منجر به افزایش تورم نشود.

تاثیر تک‌نرخی شدن ارز بر تورم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، کامران ندری درباره حذف ارز مسافرتی اظهار کرد: انشاءالله حذف ارز مسافرتی می‌تواند مقدمه‌ای باشد، برای تک‌نرخی شدن ارز. حذف ارزهای با نرخ‌های ترجیحی می‌تواند زمینه تک‌نرخی کردن ارز را فراهم کند. به این ترتیب مسافرانی که ارز را با نرخ مبادله‌ای خریداری می‌کردند اکنون باید به بازار آزاد مراجعه کرده و به این ترتیب برخی از تقاضای ارز به بازار بر می‌گردد و به تدریج اگر به همین ترتیب پیش برویم تک نرخی شدن ارز محقق خواهد شد.

    عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق در ادامه سخنانش گفت: به نظر من اکنون شرایط نسبتا مناسبی برای تک نرخی کردن ارز وجود دارد، چرا که به لحاظ ذخایر ارزی وضعیت بدی نداریم و طبق گفته‌های مسئولان روابط کارگزاری در حال احیاست و می‌توانیم اندک اندک به برقراری روابط بانکی با دنیا امیدوار باشیم. این موارد پیام‌های مثبتی است که می‌تواند ما را به محقق شدن ارز تک‌نرخی امیدوار کند.

    او با تاکید بر اینکه احیای روابط کارگزاری نقش بسیار کلیدی را در محقق شدن ارز تک‌نرخی ایفا می‌ کند، گفت: هنوز موانع جدی برای برقراری روابط کارگزاری وجود دارد که اگر اقدامات جدی برای برداشته شدن این موانع صورت بگیرد می‌توانیم از تبعات منفی ارز تک‌نرخی جلوگیری کنیم.

    معاون پژوهشکده پولی و بانکی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کنونی تک نرخی کردن ارز منجر به جهش نرخ ارز و در نتیجه جهش تورم نخواهد شد، گفت: جهش شدید در نرخ ارز به دو شکل می‌تواند تورم‌زا باشد. ابتدا اینکه هزینه‌های تولید را افزایش داده و ما آن را در قیمت تمام شده کالا مشاهده کنیم و دیگر اینکه انتظارات تورمی را تحریک کرده و از این ناحیه نیز با مشکل تورم روبرو شویم. ولیکن این دو حالت در شرایطی رخ می‌دهد که افزاش نرخ ارز به صورت جهشی صورت بگیرد و گرنه افزایش پایین نرخ ارز نمی‌تواند اثر شدیدی بر تورم داشته باشد.

    او در پاسخ به این سوال که دولت چه راهکارهایی دارد برای اینکه مانع افزایش نرخ جهشی نرخ ارز شود؟ گفت: دولت باید جلوی حملات و هجمه‌های سفته‌بازان بازار ارز را بگیرد. این کار با استفاده از ذخایر، اعتبار و تسهیلاتی صورت می‌پذیرد که می‌تواند از بانک‌های خارجی برای تسکین ارز داخلی دریافت کند که راهکار آن هم همانگونه که گفتم برقراری روابط کارگزاری مناسب و بانک‌های بین‌الملل است.

    برچسب ها