عصر خودرو

عربستان در تکاپوی محدودکردن عرضه نفت

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله عربستان در تکاپوی محدودکردن عرضه نفت، رکورد شکنی صدور نفت روسنفت به چین در سال ۲۰۱۷ میلادی و ابراز خرسندی وزیر امور مالی روسیه از تمدید توافق جهانی اوپک بوده است.

عربستان در تکاپوی محدودکردن عرضه نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، یک منبع صنعتی آگاه از سیاست نفتی عربستان اعلام کرد، این کشور قصد دارد سهم نفت مشتریان جهانی خود را در ماه اکتبر تا 350 هزار بشکه در روز کاهش دهد.
    قرار است، شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان، در مقطع یادشده یک میلیون و 800 هزار بشکه از عرضه خود به بازار آسیا را کاهش دهد که این افت عرضه، بیشتر خریداران ژاپنی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
    این حرکت عربستان همسو با تعهد خود به توافق سازمان اوپک، برای محدود کردن عرضه است.
    طبق توافق، این کشور باید 486 هزار بشکه در روز عرضه خود را کاهش دهد.

    **عربستان درباره تمدید توافق جهانی اوپک با ونزوئلا و قزاقستان گفت‌و‌گو کرد
    به گزارش رویترز، «خالد الفالح»، وزیر انرژی عربستان گفت: امکان تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت را برای پس از مارس 2018 میلادی با همتایان ونزوئلایی و قزاق خود در آستانه پایتخت قزاقستان به رایزنی گذاشت.
    الفالح، «قناعت بزومبایف» و «اولوخیو دلپینو» وزیران انرژی قزاقستان و ونزوئلا درباره احتمال تمدید برنامه کاهش تولید در صورت نیاز توافق کردند.

    **کویت قیمت فروش نفت خود را برای ماه اکتبر افزایش داد
    رویترز به نقل از یک منبع صنعتی آگاه گزارش کرد: کویت قیمت رسمی فروش نفت خود را برای تحویل ماه اکتبر برای مشتریان آسیایی تا 35 سنت برای هر بشکه نسبت به ماه گذشته افزایش داده است.
    این کشور نفت خام خود را به مشتریان آسیایی در ماه اکتبر با تخفیف یک دلار و پنج سنت بر اساس میانگین قیمت شاخص نفت عمان - دبی می فروشد، در حالی که رقم تخفیف در ماه سپتامبر یک دلار و 40 سنت بوده است.

    **برنامه قزاقستان برای توافق مستقل با اوپک برای کاهش تولید
    رویترز به نقل از یک مقام رسمی قزاقستان گزارش داد، این کشور برای محدود کردن تولید نفت خود، در اندیشه توافق مستقل با سازمان اوپک است، زیرا با توجه به فعالیت میدان نفتی کاشاگان قزاقستان نیاز به افزایش تولید دارد.
    این کشور آسیای مرکزی تولید نفت و میعانات گازی را در فاصله ماه های ژانویه تا ژوئیه امسال با 9.9 درصد افزایش به یک میلیون و 724 هزار بشکه در روز رساند، در حالی که طبق تعهدات خود با اوپک این میزان قرار بود یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز باشد.

    **وزیر امور مالی روسیه: تمدید توافق جهانی اوپک به سود روسیه است
    بلومبرگ به نقل از «آنتون سیلوآنف» وزیر امور مالی روسیه گزارش داد که تمدید توافق کاهش تولید نفت برای همه مفید خواهد بود و تمدید نشدن آن به طور قطع منجر به سقوط شدید قیمت نفت می شود.
    به گفته سیلوآنف، روسیه مایل به حفظ ثبات قیمت نفت و اجتناب از نوسانات شدید آن است، تمدید توافق یادشده به نفع روسیه است.

    **تخفیف بی سابقه ال ان جی استرالیا برای مشتریان هندی
    به گزارش رویترز، هند که همواره در حال چانه زنی برای قیمت خرید گاز طبیعی مایع از آمریکا و قطر بوده است، اکنون موفق شده بزرگترین تخفیف را در قرارداد 20 ساله خود با شرکت آمریکایی اکسون موبیل را برای خرید ال ان جی پروژه گورگون استرالیا ثبت کند.
    به گفته «ساوول کاونیک»، تحلیلگر موسسه مشاوره انرژی وود مکنزی، این حرکت به طور کلی به زیان تولیدکنندگان جهانی گاز در چنین بازار اشباعی است، زیرا اکنون آنها باید سعی کنند تا برای حفظ بازار خود، مشتریان را با هر قیمتی راضی نگه دارند.
    شرکت «پترونت ال ان جی» یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز هند، در سال 2009 قراردادی با اکسون موبیل برای خرید سالانه 1.5 میلیون تن از این سوخت پاک از گورگون به مدت 20 سال امضا کرد. جزئیات قیمت اعلام نشده است.

    **صدور نفت روسنفت به چین در سال 2017 میلادی رکورد می شکند
    رویترز به نقل از «ایگور سچین»، مدیرعامل روسنفت گزارش داد که این شرکت قصد دارد در سال جاری میلادی 40 میلیون تن نفت خام به چین عرضه کند که یک رکورد به شمار می رود.
    به گفته سچین، طبق برنامه های پیشین این شرکت، رقم صادراتی به چین 31 میلیون تن تعیین شده بود.

    **چین ممنوعیت فروش خودروهای بنزین و گازوئیل سوز را در سر دارد
    به گزارش رویترز، پایگاه خبری شینهوای چین اعلام کرد که «شین گوبین»، معاون وزیر صنایع این کشور در حال بررسی زمان ممکن برای ممنوع کردن تولید و فروش خودروهای بنزین و گازوئیل سوز است.
    گوبین جزئیات این برنامه و زمان اجرای آن را بازگو نکرد اما انگلیس و فرانسه اعلام کرده اند که چین قصد دارد از سال 2040 میلادی برنامه یادشده را اجرایی کند.

    برچسب ها