عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران خبر داد:

مهمترین برنامه های فرابورس برای مبارزه با فساد

انتقال ۳ شرکت به تابلو «ج» بازار

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس ایران آخرین روند پیگیری پرونده‌های تخلف و برنامه‌های این مجموعه برای مبارزه با فساد را تشریح کرد.

مهمترین برنامه های فرابورس برای مبارزه با فساد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل فرابورس ایران، مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص پیگیری تخلفات و رشدهای بی‌منطق قیمت سهام در بازار پایه فرابورس گفت: بازار پایه به بازار «ب» و «ج» تقسیم شده و فرآیند انتقال شرکت‌ها از تابلوی «ب» به «ج» آغاز شده است.

    امیر هامونی با اشاره به انتقال 18 شرکت به تابلوی «ج» گفت: در هفته جاری شاهد انتقال سه شرکت دیگر علاوه بر 18 شرکت قبلی به تابلوی ج خواهیم بود و در مراحل مختلف تا پایان مهرماه بسیاری از شرکت‌های تابلوی «ب» بازار پایه به تابلوی «ج» منتقل می‌شوند.

    هامونی با تاکید بر اینکه در تابلوی «ج» محدودیت‌ها خیلی بیشتر است، گفت: این انتخاب ما بود که شرکت‌ها مستقیما به تابلوی «ج» اخراج نشوند بلکه از اسفند سال گذشته مهلت به آن‌ها داده شد تا بتوانند خودشان را با شرایط استاندارد دستورالعمل تطبیق بدهند که خیلی از شرکت‌ها شرایط را احراز کردند. به این ترتیب علاوه بر 40 شرکتی که می‌توانستند در تابلو «ب» بمانند، 18 تا 20 شرکت خود را با استانداردها تطبیق دادند و آن‌ها هم در تابلوی «ب» ماندگار هستند و مابقی به تابلوی «ج» منتقل می‌شوند و این به نوعی می‌تواند هشداری باشد برای سهامدارانی که نگاه کوتاه‌مدت و نوسان گیری دارند.

    وی در خصوص تخلفات در برخی نمادها گفت: در برخی نمادها ما شاهد مصادیق مجرمانه هستیم برخی سهامداران و سرمایه‌گذاران دست به اقداماتی از جمله دستکاری قیمت و استفاده از اطلاعات نهانی کردند. پیگیری چنین تخلفاتی روال قانونی خودش را دارد و پیش‌بینی‌هایش در قانون انجام شده و در حال پیگیری است.

    هامونی با اشاره به اینکه این تخلفات مختص بازار پایه نیست بلکه در سایر بازارها هم بوده است، اظهار داشت: بررسی و جمع‌آوری این پرونده‌های تخلفاتی در نوع خود بی‌نظیر است و در 15 سال اخیر بی‌سابقه است. مجموع نهادهای نظارتی در این حوزه با یکدیگر همکاری خوبی دارند، معاونت حقوقی سازمان بورس به شدت بر روی این موضوع متمرکز شده است.

    وی تاکید کرد: به سهامداران قول می‌دهم اگر پرونده‌ای باشد که باید رسیدگی شود و کسی می‌تواند اطلاعاتی به ما بدهد یا کمکی کند قطعا بنده شخص این موضوع را پیگیری می‌کنم و برای همکاری با مردم اعلام آمادگی می‌کنم.

    مدیرعامل فرابورس ایران اظهار داشت: منتظر طی شدن روند قضایی پرونده‌ها هستیم و با طی روند قضایی، نتیجه نهایی نیز به مردم اعلام می‌شود تا مردم جزییات را بدانند. کار سنگینی در حوزه نظارتی در حال انجام است و فضایی اعتمادبخش برای سهامداران فراهم شده است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند.

    هامونی در ادامه با استاندارد compliance در آیسکو اشاره کرد و گفت: استانداری در آیسکو که باید مد نظر ما باشد بحث (compliance) کامپلاینس است و اینکه کانال‌هایی باز شود که اگر مردم و سهامداری متوجه می‌شود که یک نفر در حال تقلب است یا دستکاری قیمت صورت می‌گیرد، از اطلاعات نهانی استفاده می‌شود و اقداماتی از این دست، به ما منعکس کنند تا ما بتوانیم بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

    به گفته وی فرابورس این استاندارد را در سایت خود فعال کرده و بخش دیدگاه شما و پیگیری شکایت شما در سایت فرابورس فعال است. سامانه «سمتا» در سازمان بورس نیز فعال است.

    وی با تاکید بر حضور مردم در پیگیری تخلفات گفت: اتفاقا در این چند پرونده‌ای که در حال بررسی است مردم هم به ما کمک کردند به این مفهوم که در برخی موارد ما اطلاعات دقیق نداشتیم و اطلاعات نیاز به تکمیل شدن داشت و مردم به ما کمک کردند.

    مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اینکه پیگیری تخلفات بورسی روال ویژه ایران نیست، گفت: در همه دنیا چنین تخلفاتی صورت می‌گیرد و مسئولان پیگیر آن هستند، به عنوان مثال در سایت سازمان بورس آمریکا باکس جداگانه‌ای برای محاکمات وجود دارد. هرکس که دستکاری قیمت کرده یا از اطلاعات نهانی استفاده و یا تخلف دیگری کرده باشد، پیگیری قضایی‌اش صورت می‌گیرد.

    هامونی با اشاره به اینکه پیگیری تخلفات برای بازار سرمایه ایران هم به صورت کاملا شفاف در حال اجراست، گفت: البته در سال‌های گذشته نیز همیشه سازمان بورس به طور جدی پیگیر تخلفات بود اما در گذشته مردم پیگیر یک پرونده نمی‌شدند و اینکه مردم در گذراندن روند تکمیل پرونده کمک کنند اتفاق مهمی است که می‌تواند در پیشبرد اهداف ما بسیار مهم باشد.

    برچسب ها