عصر خودرو

ایران سومین مصرف کننده گاز در جهان

عصر بازار- منابع گازی به عنوان یکی از مهمترین منابع صادراتی در کشور به حساب می آید که طبق برنامه‌ریزی‌ها حجم آن تا سال ۱۴۰۴ باید به رقم ۸ درصد در تجارت جهانی برسد و برای تحقق آن باید در زمینه مدیریت مصرف در داخل کشور تلاش کنیم.

ایران سومین مصرف کننده گاز در جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  میزان ، منابع گازی به عنوان یکی از مهمترین ثروت کشور به حساب می آید که از محل صادرات آن سالیانه درآمد قابل توجه ای عاید اقتصاد می شود.

    بنا بر آمار مسئولین شرکت گاز، ایران با داشتن 34 هزار میلیارد مترمکعب (34 تریلیون مترمکعب) ذخایر گازی، رتبه نخست دنیا و چهارمین تولیدکننده در سطح جهان به شمار می‌آید.

    ولی با این میزان منابع در زمینه مصرف همانند سایر حامل های انرژی مصرف بالایی دارد که این مورد به صادرات آن لطمه وارد ساخته، به گونه ای که کشور ما با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان از نظر مصرف گاز، پس از روسیه و آمریکا، سومین مصرف کننده دنیا به حساب می آید.

    سعید مومنی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز دلایل حجم بالای مصرف در کشور را هدر رفت منابع از طریق استفاده از وسایل با راندمان پایین می داند که در کنار آن مصرف تنها سه دهم هر مترمکعب گاز تحویلی به نیروگاه بر راندمان پایین مصرف می افزاید.

    با تمام این شرایط، طبق آمار رسمی اعلام شده در پنج ماه نخست امسال افزایش 64 درصدی صادرات گاز به نسبت مدت مشابه سال گذشته صورت گرفته که صدور گاز به کشورهای همسایه به عنوان اولویت نخست صادرات بوده است.

    بنا بر این آمار ایران در پنج ماه نخست امسال به طور میانگین 34,8 میلیون مترمکعب در روز گاز صادر کرده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 21.3 میلیون مترمکعب در روز بوده است و در مجموع بیش از پنج میلیارد مترمکعب در پنج ماه نخست امسال صادرات به ثبت رسیده که این رقم در سال گذشته 3,2 میلیارد مترمکعب بوده است.

    در زمینه تحویل گاز به نیروگاه ها در پنج ماه نخست امسال 33 میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده در حالی که این رقم در سال 95، 31,5 میلیارد مترمکعب بوده است. همچنین روند مصرف گاز در صنایع عمده در مدت زمان مذکور افزایش 5.3 درصدی داشته است.

    شایان ذکر است ایران در تلاش است تا سهم تجارت جهانی گاز در افق 1404 به سهم هشت درصدی برساند که این امر نیازمند برنامه ریزی برای افزایش بهره وری و کنترل مصرف است.

    برچسب ها