عصر خودرو

در کمیته فقهی سازمان بورس مطرح شد؛

الگوهای جدید قراردادهای پوشش ریسک

عصر بازار- در قراردادهای آتی کالای موضوع قرارداد، کالایی است که توسط بورس ها به صورت استاندارد و یکسان ارائه می شود و برای آن نوع از قرارداد آتی، یکسان است؛ ولی در قرارداد فوروارد، کالایی که مبنای تحویل قرار می گیرد و اصطلاحاً به آن دارایی پایه گفته می شود، می تواند در هر قراردادی متفاوت از قرارداد دیگر باشد.

الگوهای جدید قراردادهای پوشش ریسک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، کارشناس مسوول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، جزئیات جلسه اخیر کمیته فقهی را تشریح کرد.

    مجید پیره گفت: کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه گذشته خود موضوع قراردادهای فوروارد را در دستور کار قرار داد.

    وی کارکرد اصلی قراردادهای فوروارد را پوشش ریسک عنوان کرد و گفت: طرفین این قرارداد می توانند از ظرفیت های آن برای پوشش برخی از ریسک ها مانند ریسک نوسانات قیمت بهره برداری کنند.

    پیره افزود: به موجب این قرارداد، طرفین در خصوص تحویل کالای مشخصی به قیمت معینی در زمان مشخص در آینده، بین خود توافق می کنند که بر این مبنا، قرارداد فوروارد شباهت زیادی با قرارداد آتی دارد.

    وی درخصوص تفاوت قراردادهای فوروارد با قراردادهای آتی هم گفت: در قراردادهای آتی کالای موضوع قرارداد، کالایی است که توسط بورس ها به صورت استاندارد و یکسان ارائه می شود و برای آن نوع از قرارداد آتی، یکسان است؛ ولی در قرارداد فوروارد، کالایی که مبنای تحویل قرار می گیرد و اصطلاحاً به آن دارایی پایه گفته می شود، می تواند در هر قراردادی متفاوت از قرارداد دیگر باشد؛ از این جهت بر خلاف قراردادهای آتی، دارایی پایه در قراردادهای فوروارد مشابه لزوماً یکسان و استاندارد نیست. به عنوان مثال در یک قرارداد فوروارد گندم، دارایی پایه می تواند با کیفیتی بین طرفین توافق شده باشد که متفاوت از قرارداد فوروارد مشابه دیگری باشد.

    کارشناس مسوول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تفاوت دومی که قراردادهای فوروارد با قراردادهای آتی دارند این است که در قراردادهای آتی برای اینکه ریسک نکول کاهش پیدا کند، از ساز و کار وجه تضمین استفاده می شود؛ ولی در قراردادهای فوروارد، سازو کار مدونی برای پوشش این ریسک وجود ندارد؛ لذا معمولا در بازارهای مالی که از قراردادهای فوروارد استفاده می شود، اعتبار طرفین قرارداد است که ریسک نکول را کاهش می دهد.

    به گفته پیره، در خصوص طرحی که در اختیار کمیته فقهی سازمان بورس قرار گرفته بود، الگوی خاصی از قراردادهای فوروارد پیشنهاد شده که بر مبنای آن، کالای مشخصی مبنای این قرارداد قرار می گیرد و بر این اساس بخش دولتی و خصوصی یا دو طرف معامله از بخش خصوصی می توانند در خصوص تحویل و دریافت کالای مشخصی در زمانی از پیش تعیین شده در آینده به قیمتی معین توافق کنند.

    وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در بازار سرمایه تا الان از قراردادهای فوروارد استفاده نکرده ایم، این موضوع در اختیار کمیته فقهی گذاشته شده است تا بعد از تایید و بررسی ابعاد فقهی آن برای اجرایی شدن، سایر ابعاد آن هم بررسی شود.

    پیره در خصوص محورهایی هم که قرار است در هفته جاری در کمیته فقهی سازمان به آن پرداخته شود، گفت: در جلسه بعدی کمیته فقهی، برخی از ابعاد این قراردادهای فوروارد که در جلسه قبل به جمع بندی نرسید، مطرح می شود که یکی از آن ابعاد، بحث قیمت تحویل دارایی پایه در قرارداد فوروارد است.

    کارشناس مسوول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: به لحاظ فقهی، ابهاماتی در خصوص قیمت تحویل دارایی پایه در الگوی پیشنهادی قرارداد فوروارد وجود داشت که ادامه آن موضوع در جلسه بعدی کمیته فقهی مطرح می شود و بعد از جمع بندی نهایی در کمیته، جزئیات آن مطابق مصوبه کمیته فقهی اعلام خواهد شد.

    وی در ادامه افزود: در خصوص نامگذاری این قرارداد در بازار سرمایه در جلسه قبل پیشنهادهایی بررسی شد و عنوان "قرارداد آتی خاص" در جلسه مطرح شد. پیره اضافه کرد: نهایی شدن عنوان این قرارداد در بازار سرمایه ایران بستگی به جمع بندی های کارشناسی دارد و برای معادل رسمی آن باید منتظر عنوان مورد استفاده در دستورالعمل ابلاغی مربوطه توسط هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار باشیم.

    گفتنی است: جلسه بعدی کمیته فقهی،چهارشنبه 22 شهریور در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل می شود.

    برچسب ها